پيشگفتار
3
فرقه ماتريديه
5
زندگانى ماتريدى
8
تاريخ تولد
9
زادگاه او
10
تحصيلات او
شاگردان او
11
1ـ آثار ماتريدى
تفاوت دو مكتب:اشعرى وماتريدى
12
امتيازات و ويژگيهاى دو مكتب
16
1ـ معرفت خدا قبل از بعثت پيامبران
17
2ـ حسن وقبح عقلى
3ـ تكليف به بيش از توانايى
18
4ـ افعال خدا در گرو اغراض و غايات است
19
5ـ استطاعت پيش از فعل است، يا همراه آن؟
20
6ـ قدرت نسبت به فعل وترك يكسان است
21
7ـ افعال بندگان فعل مستقيم خداست
8 ـ صفات خدا عين ذات اوست
23
9ـ تفسير صفات خبرى
24
1ـ أبواليسر محمد بزدوى (421ـ493)
25
2ـ نسفى ميمون بنمحمد (418ـ508)
26
معتــزلــه يا مكتب اعتزال
29
داوريهاى نادرست در باره معتزله
30
علت توجه به مكتب اعتزال درعصر ما
معتزله اصل توحيد وعدل را از على7 گرفته است
34
چرا معتزله مى نامند؟
39
القاب معتزله
42
اصالت كلام شيعه ونظريه احمد امين
44
اصول پنجگانه معتزله
51
عقايد اسلامى را از آراى كلامى جدا سازيم
54
اصل نخست
55
توحيد
توحيد در ابعاد مختلف
56
1. توحيد و عينيت صفات خدا يا ذات
58
پاسخ اشاعره از تعدد قدما
59
اتهام معتزله به الحاد در مورد نفى صفات زايد
60
2. توحيد وصفات خبريه خدا
65
نمونه اى براى تأويل مقبول
68
نمونه دوم براى تأويل مقبول
70
1ـ معنى استواء در قرآن ولغت
72
2ـ معنى عرش در لغت وعرف
75
3ـ بيان مظاهر قدرت در آيات هفتگانه
77
3. تنزيه خدا از رؤيت حسّى
81
دلايل نقلى مسأله
82
در باره اين روايت نكاتى را ياد آور مى شويم:
84
استدلالهاى عقلى مجوزين رؤيت
85
4. حدوث قرآن
87
1ـ تاريخچه پيدايش مسأله
2ـ شايسته اهل حديث در اين مسأله
91
3ـ مسأله از شاخه هاى توحيد است
92
3ـ موضوع حدوث وقدم چيست؟
94
بازى با الفاظ
98
اصل دوم
99
عــدل
پيراستــگى از ظلـم
101
در تكوين وتشريع
الف ـ خرد ودرك حسن وقبح افعال:
102
ملاك صدق وكذب در قضاياى حكمت عملى
104
ب ـ خدا از صفات افعال، آگاه است
107
ج ـ از خدا فعل قييح سر نمى زند
1. فعل انسان مخلوق خدا نيست « تفــويـض »
110
تحليلى از نظريه تفويض
120
1ـ نسبت ممكن به واجب نسبت معنى حرفى است
122
2ـ تبعيض بين بعد زمانى و مكانى نارواست
123
استقلال در ايجاد، مايه استقلال در وجود است
124
نظريه تفويض يك نوع انديشه ثنوى است
2. تكليف فراتر از توان
125
3. اراده خدا ومعاصى بندگان
126
4. لطف الهى بر بندگان
130
لطف محصل
لطف مقرب
132
منطق مخالفان لطف
136
5. قدرت مقدّم بر فعل است
138
6. قضا وقدر
143
جبر در انديشه صحابه
144
قضا وقدر در كتاب وسنّت
148
تقدير و قضاء نزد معتزله
152
برداشت معتزله از قضاء و قدر
153
دورى معتزله ازواقع قضا وقدر
156
تفسير قدر وقضاء در افعال بندگان
قضاء وقدر به صورت جزئى
159
حل مشكل اراده ازلى
161
اصل سوم: وعد و وعيد
165
وعـــد و وعيـــد يا نويد و بيم
167
1. عفو از گنهكاران در صورت عدم توبه
169
1ـ عقاب مقتضاى لطف است
2ـ تجويز عفو، تخلف است
171
3ـ تجويز عفو مايه جرأت است
172
2. گنهكاران و جاودانگى در آتش
175
آيه نخست
پاسخ
176
آيه دوم
177
178
آيه سوم
179
آيه چهارم
دلايل مخالفان خلود
180
3. شفاعت از آن تائبان است نه گنهكاران
184
با دلايل معتزله در تفسير شفاعت آشنا شويم
186
تفاوت مرجئه ووراجيه
188
4. احباط وتكفير
190
مقياس در احباط چيست؟
191
احباط در كشاكش جواز ومنع
192
193
دليل نافيان احباط
194
پرسش وپاسخ
195
196
موارد احباط در قرآن
1ـ ارتداد پس از اسلام
197
2ـ شرك مقارن عمل صالح
3ـ ناخوشايندى از دستورات خدا
198
4ـ كفر
5ـ بازداشتن مردم از راه خدا
6ـ مخالفت با پيامبر
7ـ قتل پيامبران
199
8 ـ قتل امر كنندگان به قسط وعدل
9ـ اسائه ادب با پيامبر
10ـ اقبال به دنيا واعراض از سراى ديگر
200
11ـ انكار آخرت
12ـ نفاق
201
تكفير
اصل چهارم: منزلت بين المنزلتين
203
1 ـ مرتكب كبيره مؤمن فاسق است.
2 ـ مرتكب كبيره كافر است.
3 ـ منزلت بين المنزلتين
205
اصل پنجم: امر به معروف ونهى ازمنكر
209
1ـ وجوب امر به معروف ونهى از منكر
211
2ـ وجوب آن عقلى است يا شرعى
213
3ـ شرايط وجوب امر به معروف
216
4ـ واجب عينى است يا كفايى
5ـ مراتب آن دو
217
1. معتزله در كشاكش قدرت وضعف
218
1ـ معتزله واتهام به آلودگى اخلاقى
معتزله در اوج قدرت
221
نامه دوم خليفه
223
نامه سوم مأمون
224
نامه چهارم مأمون
225
محنت احمد
226
پيرامون نامه هاى مأمون
2. معتزله در عصر معتصم وواثق باللّه
230
معتزله در عصر واثق باللّه
232
معتزله در سراشيبى ضعف
234
دو ضربه كارى ديگر
236
1ـ فرقه گرايى
2ـ رجوع ابو الحسن اشعرى از اعتزال
تاريخ تكرار مى شود
237
وصله ناهمرنگ
238
پيشوايان و دانشمندان
243
معتزله وآثار علمى به جاى مانده از آنان
پيشوايان معتزله
244
دانشمندان معتزله
245
1 ـ واصل بن عطا(80 ـ 131)
سرگذشت شگفت آور واصل با خوارج
247
2ـ عمرو بن عبيد(80 ـ 143)
248
نمونه اى از دانش تفسيرى و كلامى او
250
موضع سياسى عمرو بن عبيد
252
3 ـ ابو الهذيل العلاف(135 ـ 235)
253
نگارشها و آثار او
257
تهمتهاى ناروا
258
4 ـ ابراهيم بن سيّار معروف به «نظام»(160 ـ 231هـ)
259
نظام و مذهب«صرفه»
263
آثار نظام
265
5 ـ ابو على الجبائى(235 ـ 303 هـ)
285
6ـ ابو هاشم جبايى (277 ـ 321هـ)
268
7ـ قاضى القضاة عبد الجبار بن احمد همدانى(324ـ415هـ)
270
274
1ـ ابو سهل بشر بن معتمر(م/210هـ)
2ـ معمر بن عباد سلمى(م/215هـ)
3ـ ثمامة بن اشرس ابو معن نميرى(م/213هـ)
277
4ـ ابو بكر عبد الرحمن بن كيسان الأصم(م/225هـ)
279
5ـ ابو موسى عيسى بن صبيح المزدار(م/226هـ)
6ـ أبو جعفر محمد بن عبد اللّه اسكافى (م/240هـ)
280
7ـ احمد بن أبى دوأد(160ـ240هـ)
281
8ـ ابو عثمان عمرو بن بحر جاحظ(م/255هـ)
282
9ـ ابو الحسين خياط(م311هـ)
284
10ـ ابوالقاسم بلخى كعبى (273ـ317يا 219هـ)
286
طبقات معتزله
288
مشايخ اعتزال بصره
289
مشايخ اعتزال بغداد
290
آثار به جاى مانده از معتزله
291
فهرست
295
منابع و مطالب
فهرست مصادر ومآخذ
297
305
مندرجات جزء چهارم