responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى نویسنده : سبحانی، علیرضا    جلد : 4  صفحه : 8

كرده است البته رسائل موروث از ابيحنيفه بيش از اين دو رساله است كه او ياد آور شده است.

از آنجا كه مسائل كلامى در رساله هاى ابوحنيفه فاقد نظم وانسجام بود، كمال الدين بياضى، در قرن يازدهم اسلامى به تنظيم اين مسائل پرداخت، وكتابى به نام «اشارات المرام من عبارات الإمام» نوشت، ودر آن كتاب مى گويد: من اين مسائل را از كتابهاى: 1ـ الفقه الأكبر 2ـالرسالة 3ـ الفقه الأبسط 4ـ كتاب العالم والمتعلم 5ـ الوصية كه همگى از ابوجنيفه به وسيله مشايخ نقل شده است تنظيم نمودم.[1]

از مجموع آنچه كه ياد آور شديم، روشن مى شود كه ريشه هاى «مكتب ماتريدى» با سند خاصى به ماتريدى وبه گونه اى به ابوحنيفه مى رسد وهمان طور كه خواهيم ديد اين مكتب، يك منهج معتدل ميان اهل حديث واعتزال مى باشد.حتى خواهيم ديد كه اين مكتب، به شيوه تعقل واعتزال نزديكتر است تا به مكتب اهل حديث.

زندگانى ماتريدى

بررسى كتابهاى تراجم، اين مطلب را قطعى ميسازد كه بنيانگذار اين مكتب، در عصر خود معروفيت كامل پيدا نكرد وبعدها نيز ترجمه نگاران به ضبط زندگى او كمتر پرداختند، درحالى كه همه تذكره نگاران به بيان زندگى اشعرى پرداخته واز او به گونه اى ياد كرده اند وشايد نكته آن اين باشد كه «ماتريدى» دور از عاصمه آن روز اسلام يعنى «عراق» زندگى مى كرد، در حالى كه «اشعرى» در


[1] اشارات المرام، ص21ـ22، اين كتاب از مصادر مكتب كلامى ماتريدى است، وقبل از اينها كتابهاى خود ماتريدى است به نامهاى التوحيد والتفسير وپس از اين دو، اصول الدين بزدوى است.
نام کتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى نویسنده : سبحانی، علیرضا    جلد : 4  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست