نام کتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى نویسنده : سبحانی، علیرضا جلد : 4 صفحه : 198
3ـ ناخوشايندى از دستورات خدا
ناخوشايندى از دستورات خدا مايه حبط اعمال مى گردد، چنانكه مى فرمايد: (والذين كفروا فتعساً لهم وأضل أعمالهم ذلك بأنهم كرهوا ما أنزل اللّه فأحبط أعمالهم) (محمد/8ـ9)
«آنان كه كافر شدند خود واعمالشان نابود باد، به خاطر اينكه آنچه را كه خدا نازل كرده است مكروه شمرده اند».
تعليل وارددر اين آيه مى تواند دامن مسلمان را بگيرد، آنگاه كه آگاهانه بر برخى از تشريع الهى انگشت اعتراض بگذارد، بنابر اين حبط در اين آيه اختصاص به كافر ندارد،هر چند مورد آيه كافر است.
4ـ كفر
5ـ بازداشتن مردم از راه خدا
6ـ مخالفت با پيامبر
عوامل سه گانه در آيه ياد شده در زير، سبب احباط معرفى شده است، چنانكه ميفرمايد: (إنّ الذين كفروا وصدّوا عن سبيل اللّه وشاقّوا الرّسول من بعد ما تبيّن لهم الهدى لن يضرّوا اللّه شيئاً وسيحبط أعمالهم) (محمد /32)
«آنانكه كافر شده ومردم را از راه خدا باز داشتند وبا پيامبر به مخالفت برخاستند، پس از آنكه حق بر آنها آشكار گشت، خدا را ضرر نمى زنند واعمال آنان حبط مى شود».
آيا هريك از اين سه عامل به طور مستقل مايه احباط است، يا همگى تحت عنوان كفر داخل بوده ودومى وسومى، نشانه كفر مى باشد. از خود آيه نمى توان
نام کتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى نویسنده : سبحانی، علیرضا جلد : 4 صفحه : 198