مراد از نزول قرآن در ماه رمضان و نقد و بررسى اقوال مختلف در باره تدريجى يا دفعى بودن نزول آن 18 آنچه در اين باره از تدبر در آيات كتاب استفاده ميشود 20 گفتار بعضى از اهل بحث در توجيه نزول قرآن در ماه رمضان 24 توضيح بىپايگى و واهى بودن آن گفتار 26 مورد استعمال كلمه ناس 30 بحث روايتى(شامل رواياتى در ذيل آيات روزه و نزول قرآن) 32 مراد از حديث قدسى: روزه فقط براى من است و من جزاى آن هستم(يا جزاى آن را ميدهم) 33 چند روايت در باره معناى قرآن ، فرقان و كتاب 35 [سوره البقرة(2): آيه 186] 41 ترجمه آيه 41 بيان آيه 41 نكات و دقايقى كه در آيه شريفه بكار رفته و فرق بين دعا و سؤال 41 نزديك بودن خداى سبحان به بندگان، مقتضاى مالكيت مطلقه الهى و عبوديت عباد است 43 شرط استجابت دعا و اشاره به تقسيم دعا به غريزى(فطرى) و زبانى 45 مطلق عبادات دعا هستند 47 بحث روايتى(شامل رواياتى در فضيلت، و شرائط و آداب دعا) 49 اخلاص در دعا به معناى ابطال اسباب عادى نيست 50 اشاره به دو نظام در زندگى انسان: نظام فطرى و نظام تخيلى 51 معناى اينكه فرمودهاند: عطيه به اندازه نيت است 52 رابطه دعا با اسباب عادى 55 دعا هم از قدر است 58 سر اينكه فرمود: اگر خدا را به حق معرفت ميشناختيد كوهها در برابر دعاى شما متلاشى ميشدند 61 [سوره البقرة(2): آيه 187] 63 ترجمه آيه 63 بيان آيه 64 رعايت ادب در قرآن و استعارهاى لطيف در باره زوجين 64 ناسخ بودن آيه شريفه حكم قبلى را مبنى بر حرمت عمل زناشويى در شبهاى ماه رمضان 65 بحث روايتى(در ذيل آيه كريمه و شان نزول آن) 70 [سوره البقرة(2): آيه 188] 73 ترجمه آيه 73 بيان آيه 73 امضاى مالكيت خصوصى در قرآن 74 بحث روايتى(در ذيل آيه شريفه) 75 بحثى علمى و اجتماعى(پيرامون مالكيت فردى) 76 [سوره البقرة(2): آيه 189] 79 ترجمه آيه 79 بيان آيه 79 بحث روايتى(پيرامون آيه شريفه و شان نزول آن) 83 [سوره البقرة(2): آيات 190 تا 195] 86 ترجمه آيات 86 بيان آيات 87 اشاره به جنبه دفاعى قتال در اسلام 88 معناى فتنه در قرآن 89 لزوم دعوت قبل از قتال 90 نسخ نشدن آيه شريفه: قاتلوهم حتى لا تكون فتنة با آيه 29 توبه 91 تجاوز ابتدايى مذموم و ممنوع، و تجاوز در برابر تجاوز، پسنديده و مشروع مىباشد 92 معناى احسان در برابر ظالم 93 معرفى جهادى كه قرآن بدان فرمان داده 94 دستههاى مختلف آيات قرآنى راجع به جهاد و قتال و مراتب و مراحل آن 94 اسلام و دين توحيد فطرى است و مجاهده در راه دفاع از اين دين نيز فطرى است 96 پاسخ بگفته غلط: اسلام دين شمشير و اجبار است و مخالف روش انبياى سلف مىباشد!! 99 بحث اجتماعى(در بيان اينكه هر قتال و مبارزهاى جنبه دفاعى دارد) 102 بحث روايتى(در ذيل آيات قتال) 104 [سوره البقرة(2): آيات 196 تا 203] 109 ترجمه آيات 110 بيان آيات(مربوط به حج) 111 فرق بين تمام و كمال و مراد از امر به اتمام حج 111 بحث روايتى(در ذيل آيات حج و شان نزول و بيان آنها) 122 بحث روايتى ديگر(در باره حج تمتع و نقد و بررسى تحريم آن بعد از رسول الله6 128 رواياتى چند از طرق اهل سنت در باره حج تمتع 128 دلائلى كه در روايات براى تحريم حج تمتع(پس از پيامبر ص ) اقامه شده و نقد و رد آنها 134 امتثال دستورات رسول الله6 واجب است، احكام خدا نسخ ناشدنى است و والى حق ندارد احكام خدا و رسول6 را تغيير دهد 138 [سوره البقرة(2): آيات 204 تا 207] 142 ترجمه آيات 142 بيان آيات 143 تقسيم مردم از نظر صفات و ذكر احوال و خصائص منافق 143 دستهاى ديگر از مردم(در مقابل منافق) 146 بحث روايتى(شامل رواياتى در باره شان نزول آيات ياد شده) 148 [سوره البقرة(2): آيات 208 تا 210] 150 ترجمه آيات 150 بيان آيات 151 معناى سلم كه بدان امر شده و مراد از گامهاى شيطان كه از آن زنهار داده شده است 151 خداوند متصف به صفات اجسام نيست و ظواهر برخى آيات بايد به وسيله آيات محكمه قرآنى معنا بشود 153 توجيهى لطيف تر و دقيق تر از ظواهرى كه افعال حدوثى را به خداوند نسبت مىدهد 155 بحث روايتى(پيرامون مراد از آيات ياد شده) 157 بحث روايتى ديگر(پيرامون رجعت) 159 تفسير آيه: هل ينظرون... و آيات مشابه آن در روايات ائمه اهل بيت(ع) بر سه وجه 159 مساله رجعت و رد بر منكرين آن 159 روز ظهور مهدى(ع) و روز رجعت و روز قيامت مراتب مختلف يك حقيقت هستند 163 [سوره البقرة(2): آيات 211 تا 212] 164 ترجمه آيات 164 بيان آيات عبرت گرفتن از سرگذشت و سرنوشت بنى اسرائيل و اشاره به علت انحراف كفار 164 [سوره البقرة(2): آيه 213] 167 ترجمه آيه 167 بيان آيه 167 اشاره به علت تشريع دين 167 آغاز خلقت انسان 168 انسان از روحى و بدنى تركيب شده 170 شعور حقيقى انسان و ارتباطش با اشيا 171 دانشهاى عملى انسان 172 انسان هر چيزى را جهت انتفاع استخدام مىكند 175 انسان به مقتضاى طبيعتش مدنى است 175 پديد آمدن اختلاف ميان افراد انسان 177 راههاى اعمال قانون در جامعه 178 تنها راه صحيح رفع اختلاف، راه دين است 179 اختلاف در خود دين 182 انسان بعد از دنيا 183 معناى كلمه امت ، ريشه و موارد استعمال آن 185 بيان مراد از امت واحده بودن انسانها و اشاره به پيدايش دو اختلاف در ميان آنها 186 تفسيرهاى ديگرى بر كان الناس أمة واحدة و نقد و رد آنها 187 نخستين كتاب آسمانى كتاب نوح 7 بوده است 192 اختلاف در دين به وسيله علما و از بغى پديد آمده است 192 فطرى بودن دين با غفلت و اشتباه منافاتى ندارد 193 نكاتى كه از آيه شريفه كان الناس أمة واحدة استفاده مىشود 194 عنايت خداى تعالى به رفع اختلافات انسانها و هدايت بشر بسوى كمال از راه بعث انبياء(ع) 195 تقرير دليل و برهان براى نبوت عامه 196 به حكم عقل و تجربه راه رفع اختلافات انسانها منحصر در تفهيم الهى از راه وحى و نبوت است 197 (نكته ششم) دين اسلام كه خاتم اديان است براى آخرين مرحله كمال انسان تشريع شده است 198 شبهه شريعت اسلام قابل انطباق با همه اعصار نيست و پاسخ بدان 199 گفتار در عصمت انبيا ع 200 عصمت انبياء(ع) از خطا در تلقى و در تبليغ وحى 200 عصمت انبياء(ع) از معصيت. و ذكر آياتى كه بطور مطلق بر عصمت انبياء(ع) دلالت دارند 202 سبب و منشا عصمت انبياء(ع) نيرو و ملكه نفسانى آنها است نه عامل و سببى خارج از وجود ايشان 206 گفتارى در نبوت 209 معناى رسول و نبى و فرق آن دو 209 انبيايى كه در قرآن از آنان ياد شده است 211 تعداد انبياء و انبياى اولو العزم 212 بحث روايتى(شامل رواياتى در ذيل آيه كان الناس... و پيرامون نبوت و مسائل آن) 213 استدلال امام صادق 7 براى نبوت عامه 214 روايتى مشهور در باره عدد انبياء و رسل و كتب مرسله 216 روايتى در باره مراد از رسول و نبى و اشاره به نسبت بين آن دو 216 رفع يك شبهه در باره خاتميت رسول اسلام 6 217 رواياتى در باره انبياى اولو العزم(ع) 217 معناى اولوا العزم و اقوال متعدد در باره انبياى اولوا العزم 218 روايتى از امام صادق(ع) دال بر اينكه شريعت محمدى6 كامل ترين شرايع است 220 بحث فلسفى 220 (در باره نبوت عامه از جهت اثر آن در كمال يابى انسان) 220 عقل عملى و احساسات فطرى انسان بدون دعوت انبياء(ع) كفايت نمىكند 222 بحث اجتماعى(در باره نبوت و پاسخ به شبهات و اشكالات) 223 طبيعت سعادت طلب و سود جوى انسان، او را به سعادت واقعى و كمال حقيقى نمىرساند 223 رابطه هدايت الهيه و دعوت نبويه با هدايت تكوينيه 224 آثار تكوينى هدايت دينى و در اصلاح جوامع بشرى و تاثير متقابل عمل و نفس در يكديگر 225 اشاره به اقسام اجتماعات بشرى و اينكه تنها ميتوان از تربيت دينى اميد خير و سعادت داشت 226 رابطه دعوت انبياء(ع) با فطرت انسانها 227 بطلان گفتار كسى كه در صدد توجيه طبيعى مسائل نبوت بر آمده است 228 پاسخ به اين شبهه كه مساله نبوت امرى خارق العاده و از فطرت همگانى بيگانه است 230 توضيحى در باره عصمت انبياء(ع) در پاسخ به يك شبهه 231 توضيحى در باره عصمت انبياء(ع) در پاسخ به يك شبهه 231 شعور باطنى انبياء(ع) يعنى وحى مانند شعور فطرى همگانى تغيير و تاثير پذير نيست 232 نتايجى كه در اين مبحث به دست آمد 233 [سوره البقرة(2): آيه 214] 235 ترجمه آيه 235 بيان آيه 235 (در باره ثبات و تسليم در برابر سختىها و فتنهها كه امتها بدان مبتلا ميگردند) 235 بهشت رضوان و قرب رب العالمين در گرو تحمل سختىها است و سنت الهى در ميان امم گذشته در بين امت اسلام تكرار خواهد شد(تكرار تاريخ) 236 [سوره البقرة(2): آيه 215] 239 ترجمه آيه 239 بيان آيه(در باره انفاق) 239 توضيح نكتهاى كه در عدم انطباق جواب با سؤال(در آيه) نهفته است و رد وجوه نادرستى كه در اين مورد گفته شده است 239 مواردى از آيات قرآنى كه در آنها يكى از فنون بلاغت كه انتقال از مطلبى به مطلب ديگر است به كار رفته است 241 بحث روايتى(در ذيل آيه شريفه مذكوره و شان نزول آن) 243 [سوره البقرة(2): آيات 216 تا 218] 245 ترجمه آيات 245 بيان آيات 246 چرا جنگيدن و قتال بر مؤمنين كره و گران بوده؟ 247 معناى كلماتى چون عسى و لعل در كلام خداى سبحان 247 سؤال در باره جنگ در ماه حرام و پاسخ آن 249 گفتارى پيرامون حبط 250 معنا و آثار حبط اعمال و بيان اينكه مراد از حبط ابطال مطلق اعمال(عبادى و معيشتى) است 251 بى اساس بودن نزاع در اينكه آيا اعمال شخص مرتد تا حين مرگ باقى است يا به محض ارتداد حبط مىشود 253 بررسى مساله تاثير اعمال نيك و بد در يكديگر(احباط و تكفير) 254 مساله اصلى در مبحث احباط و تكفير، زمان و مكان استحقاق جزاى اعمال است 256 قول صحيح در مساله احباط و تكفير با توجه به مساله زمان و مكان استحقاق جزا 257 گفتارى پيرامون احكام اعمال از حيث جزا 257 اشاره به اعمال نيك و بدى كه به انحاء مختلف در يكديگر اثر مىگذارند 257 نظامى كه از لحاظ پاداش و كيفر اعمال بر اعمال حاكم است مغاير نظام طبيعى اعمال است 261 اختلاف بين اين دو نظام نه تنها مخالف مبانى عقلى نيست بلكه مبتنى بر احكام كليه عقلائيه است 262 بيان عدم اختلاف و تعارض بين دو دسته آيات مربوط به جزاى اعمال 265 مراد از نفى علم از مجرمين در دنيا و آخرت 267 گفتارى از امام غزالى پيرامون نقل اعمال(از شخصى به شخص ديگر) 268 اشكال بر كلام غزالى 269 محفوظ بودن اعمال و تجسم آنها 270 وجود ارتباط بين اعمال انسان و حوادث خارجى اين جهان 271 نتايج اعمال نيك و بد افراد و جوامع در اين عالم 272 اعتقاد به تاثير اعمال انسان در پيدايش حوادث عمومى به معناى انكار نظام عليت در جهان طبيعت نيست 275 عوامل سعادت و خير بر عوامل شقاوت و شر غلبه دارد 278 به علت محدود بودن فكر و درك انسان، غلبه خدايى براى اكثريت مردم مجهول است 279 غلبه معنويات غير غلبه جسمانيات است 280 مؤمن در هر حال منصور و غير مغلوب است و حق در دنيا هم در ظاهر و هم در باطن غالب است 281 اقوال و افعال نيك(حسنات) منطبق بر حكم عقل هستند 282 بحث روايتى(در ذيل آيات گذشته) 283 [سوره البقرة(2): آيات 219 تا 220] 287 ترجمه آيات 287 بيان آيات 288 معناى خمر و ميسر و ذكر چگونگى بازى ميسر 288 معناى اثم و بيان مضرات جسمانى و اخلاقى ميگسارى 289 تحريم تدريجى ميگسارى توسط شارع مقدس اسلام 290 رد سخن بعضى از مفسرين كه گفتهاند آيه سوره بقره صريح در حرمت شراب نيست 291 شرح بقيه مفردات آيه شريفه 293 معناى عفو در يسئلونك ما ذا ينفقون قل العفو 294 دو نكته در آيه: 1 - تشويق مردم به تفكر پيرامون حقائق وجود 2 - عدم رضايت به تقليد و اطاعت كور كورانه 295 ترخيص در اختلاط سر پرستان و اولياى ايتام با ايتام، متضمن مساوات بين تمام مؤمنين است 296 بحث روايتى(در ذيل آيات گذشته مربوط به شراب و قمار، انفاق و سرپرستى ايتام) 297 [سوره البقرة(2): آيه 221] 302 ترجمه آيه 302 بيان آيه 302 معنا و مراتب شرك و موارد استعمال كلمه مشرك و كافر 303 در قرآن كريم كلمه مشرك بر غير اهل كتاب اطلاق شده و اطلاق آن بر اهل كتاب ثابت و معلوم نيست 304 ظاهر آيه شريفه تحريم ازدواج با زن و مرد بت پرست است نه ازدواج با اهل كتاب 305 عدم تعارض و عدم وقوع نسخ بين آيات سوره بقره و آيات سوره مائده و ممتحنه 305 ملاك شايستگى در طرف ازدواج ايمان است نه مزاياى اعتبارى ديگر 307 بحث روايتى(در شان نزول آيه شريفه) 308 [سوره البقرة(2): آيات 222 تا 223] 310 ترجمه آيات 310 بيان آيات 311 آراء طوائف و مذاهب مختلف در مساله محيض و رعايت اعتدال در نظريه اسلام در اين باره 312 معناى طهارت و بررسى منشا پيدايش مفهوم طهارت و نجاست در بين مردم 313 كلماتى كه بر طهارت و نجاست مادى و معنوى دلالت دارند، و اينكه اسلام هر دو قسم طهارت و نجاست را معتبر شمرده است 314 اسلام دين توحيد است و تمام فروع آن به همان اصل بر مىگردد. اصل توحيد طهارت و بقيه معارف آن نيز طهارتها هستند 315 حاصل كلام در معناى جمله زنان شما كشتزار شمايند 319 امر به ازدواج و تناسل و ديگر دستوراتى كه مربوط به زندگانى دنيوى است به امر به عبادت و ذكر خدا منتهى مىشوند 320 بحث روايتى(در ذيل آيات گذشته مربوط به حيض، طهارت...) 321 ... اين حالت نفاق نيست 323 [سوره البقرة(2): آيات 224 تا 227] 331 ترجمه آيات 331 بيان آيات 332 آثار سوء روانى و اجتماعى سوگند بسيار 333 معناى كسب و فرق آن با اكتساب 334 گفتارى پيرامون معناى قلب در قرآن كريم 335 اشاره به كراهت سوگندهاى لغو و بيهوده 338 بحث روايتى(شامل رواياتى راجع به قسم خوردن و ايلاء) 339 [سوره البقرة(2): آيات 228 تا 242] 342 ترجمه آيات 343 بيان آيات 345 اشاره به حكمت تشريع عده براى زن مطلقه 345 تكرار كلمه معروف در آيات طلاق نشانه اهتمام شارع مقدس نسبت به انجام اين عمل به وجه سالم است 348 معروف از نظر اسلام و روش صحيح رعايت تساوى در قانونگذارى اسلام 349 مراد از نگهدارى زن به وجه معروف يا طلاق دادن او به وجه نيكو 350 اكتفاء به عمل به ظواهر دين و غفلت از روح آن و تفرقه بين احكام فقهى و معارف اخلاقى، ابطال مصالح شريعت است 353 لطائف و ظرائف دقيقى كه در آيات طلاق به كار رفته است 354 وجه اينكه در آيه شريفه به جاى كلمه والد ، مولود له آورده شده است 360 عقائد قبل از اسلام در باره زن شوهر مرده 363 تشويق مردم به احسان و فضل نسبت به يكديگر در روابط بين خود 368 كلماتى كه بر انواع ادراكات آدمى دلالت مىكنند، در قرآن كريم 371 در باره عقل و خردمندى انسان 374 در قرآن، مراد از تعقل ادراك توأم با سلامت فطرت است، نه تعقل تحت تاثير غرائز و اميال نفسانى 375 بحث روايتى(در ذيل آيات طلاق) 376 حكمت تحريم رجوع بعد از طلاق سوم 378 در باره وقوع سه طلاق با يك لفظ يا در يك مجلس از نظر خاصه و عامه 379 رواياتى در مورد طلاق خلع و مبارات 381 رواياتى در باره شير دادن به فرزند و احكام آن 386 رواياتى راجع به عده زن مطلقه و شوهر مرده 387 مراد از صلاة وسطى در حافظوا على الصلوات و الصلاة الوسطى 389 بحث علمى(پيرامون زن، حقوق و شخصيت و موقعيت اجتماعى او از نظر اسلام و ديگر ملل مذاهب) 393 زندگى زن در ملتهاى عقب مانده 394 زندگى زن در امتهاى پيشرفته قبل از اسلام 396 زن در ميان كلدانيان، آشوريان، روميان و يونانيان قديم 398 وضع زن در عرب و محيط زندگى عرب،(آن محيطى كه قرآن در آن نازل شد) 402 نتايجى كه از آنچه گفته شد به دست مىآيد 404 اسلام چه تحولى در امر زن پديد آورد؟ 405 و اما هويت زن در اسلام 406 و اما و زن و موقعيت اجتماعى زن در اسلام 409 دو خصلت ويژه در آفرينش زن 409 احكام مختص و احكام مشترك زن و مرد در اسلام 410 حيات اجتماعى سعادتمندانه، حيات منطبق با خلقت و فطرت است 412 فطرت در مورد وظائف و حقوق اجتماعى افراد و عدالت بين آنان چه اقتضايى دارد؟ 413 معناى تساوى در مورد حقوق زن و مرد 414 عدم اجراى صحيح قانون به معناى نقص در قانونگذارى نيست 416 آزادى زن در تمدن غرب 417 بحث علمى ديگر(در باره زناشويى و منشا طبيعى و فطرى آن) 418 [سوره البقرة(2): آيه 243] 421 ترجمه آيه 421 بيان آيه 421 گفتار يكى از مفسرين مبنى بر اينكه آيه در مقام بيان حكايتى واقعى نيست بلكه تمثيلى است از قيام و دفاع مردم 423 رد گفتار اين مفسر 424 بحث روايتى(در باره شان نزول آيه شريفه) 426 [سوره البقرة(2): آيات 244 تا 252] 428 ترجمه آيات 429 بيان آيات 430 بيان اتصال و ارتباط آيات مذكوره و آهنگ كلى آنها 430 وجه مقيد ساختن قتال و جهاد به قيد فى سبيل الله و اشاره به معناى قرض دادن به خدا 431 معيار غلط بنى اسرائيل براى حاكم كه موجب اعتراض آنها به فرماندهى طالوت شد 434 علم به مصالح و قدرت بر اجراى آن، لوازم و شرائط زمامدار است نه شرافت دودمان و ثروتمندى 435 افعال خداى سبحان حكيمانه و داراى مصلحت است و در عين حال بارى تعالى محكوم و مقهور مصالح نيست 436 گفتارى در معناى سكينت - آرامش روانى در سايه ايمان - 438 بيان آيات 440 اشاره به پيروى جمعى اندك و با ايمان بر لشگرى گران و بى ايمان، در داستان طالوت و جالوت 441 استعاره از كنايهاى لطيف در: ربنا أفرغ علينا صبرا 443 توضيحى در باره دفاع و فطرى بودن آن در ذيل لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض 444 گفتههاى ساير مفسرين در معناى دفع در آيه شريفه 446 بحث روايتى(در ذيل آيات گذشته، مربوط به قرض دادن به خدا، داستان طالوت، مراد از سكينت...) 447 بحث علمى و اجتماعى(بررسى سه اصل تنازع بقا، انتخاب و تبعيت محيط در طبيعت و اجتماع و نظر اسلام در اين مورد) 454 نظريه كلى فلسفى در باره سه اصل مذكور 455 سخن بعضى از مفسرين مبنى بر اينكه آيه لو لا دفع الله... و آياتى ديگر به دو اصل تنازع و انتخاب اشاره دارد 459 رد آن گفته و توضيح بطلان استشهادات آن مفسر از برخى آيات قرآنى 460 بحثى در تاريخ و اينكه قرآن از چه نظر به آن اهتمام ورزيده است 463 دو عامل مهم همواره در فن تاريخ دخالت كرده و موجب فساد و بى اعتباري آن گشتهاند 464 عوامل ديگرى كه در گذشته و در عصر حاضر موجب بد گمانى به تاريخ نقلى شدهاند 465 امتياز و اعتبار داستانهايى كه در قرآن آمده نسبت به عهدين و كتب تاريخ 466 [سوره البقرة(2): آيات 253 تا 254] 468 ترجمه آيات 468 بيان آيات 469 دفع اين توهم كه بعد از دعوت انبيا(ع) جنگ چه فايده دارد؟ و اشاره به علل پيدايش جنگها در اين آيات 469 انبيا(ع) در عين حال كه در اصل فضل رسالت مشتركند، از درجات مختلفى برخوردارند 470 اختلاف و درگيرى بين مردم از جانب خود آنها و مستند به اختيار انسانها است 471 دو نوع فضيلت و برترى كه بعضى از انبيا(ع) بر بعض ديگر دارند 472 اقوال مختلف در باره اينكه در آيه مراد از پيامبرى كه خدا با او سخن گفته كيست؟ 473 اختلاف ديگر در معناى رفع بعضهم درجات و مراد از بعض در آن 474 گفتارى پيرامون تكلم خداى تعالى 477 ويژگيهاى انبياء(ع) و اخبارى كه ايشان آوردهاند امور حقيقيه هستند و در بيان حقائق الهيه مجاز گويى نشده است 477 حقيقت كلام و تعريف آن در عرف بنى آدم 478 در قرآن كريم تكلم به معناى معهود بين ما از خدا نفى و حقيقت معناى تكلم در باره خداى سبحان اثبات شده است 479 تكلم خداى تعالى مانند خلقت، احيا، اماته، رزق و هدايت از افعال زمانى خداوند است 480 موارد استعمال لفظ قول در قرآن مجيد 482 قول خدا در تكوينيات عبارتست از خود موجودات تكوينى 483 قول خداوند در غير تكوينيات و قول خدا با ملائكه و شيطان و كلام خود فرشتگان با يكديگر چگونه است؟ 484 الفاظ ديگرى در قرآن كه به معناى قول و كلام نزديك مىباشد 485 بيان حقيقى بودن استعمال لفظ كلام و قول در غير موارد بشرى 486 دادن بينات و تاييد به روح القدس در باره حضرت عيسى(ع) به نحوى خاص است 489 سر پيچى كردن از انفاق كفر و ظلم است 492 بحث روايتى(در ذيل آيات گذشته، وقوع اختلاف بعد از رسول خدا6 و رواياتى در باره تكليم خدا) 492 بحث فلسفى(در باره حقيقت كلام و مصاديق آن و بيان فلسفى متكلم بودن خداوند) 496 وجه تسميه علم كلام و اشاره به اختلاف اشاعره و معتزله در باره قديم يا حادث بودن كلام خدا 498 نزاع اشاعره و معتزله پايه و اساسى ندارد 499 [سوره البقرة(2): آيه 255] 500 ترجمه آيه 500 بيان آيه 500 اقسام سه گانه زندگانى در آيات قرآنى 502 اوصاف زندگى دنيا در قرآن و اشاره به حيات جاودانى آخرت 503 حيات حقيقى حيات واجب الوجود است كه بالذات فنا ناپذير است 504 معناى قيوم 504 تاثير علل و اسباب طبيعى به اذن و تاثير و تصرف خدا منتهى مىگردد 508 حد شفاعت هم با شفاعت زبانى منطبق است و هم با سلبيت تكوينى 509 احاطه خداى تعالى بر آنچه كه با شفيعان حاضر است و آنچه از آنها غايب است 510 علم، هر چه هست از خدا است هم چنان كه قوت و عزت و حيات منحصر در خدا است 512 مراد از كرسى و وسعت كرسى خداوند در وسع كرسيه 513 بحث روايتى رواياتى در فضيلت و اهميت آية الكرسى 514 مراد از كرسى 516 عرش و نسبت آن با كرسى 519 [سوره البقرة(2): آيات 256 تا 257] 522 ترجمه آيات 522 بيان آيات 523 معناى رشد و غى و فرق آن دو با هدايت و ضلالت 523 نفى اكراه و اجبار در دين 523 علت اينكه در دين اكراه نيست 524 دلالت آيه شريفه بر اينكه اسلام دين شمشير و خون و اكراه و اجبار نيست 524 آيه لا إكراه في الدين... با آيات وجوب جهاد و قتال نسخ نشده است 525 معناى طاغوت و موارد استعمال آن 526 چند قول در باره مراد از ظلمت و نور و اخراج از ظلمت به نور و بعكس 527 بحث روايتى(در شان نزول آيه لا إكراه في الدين و روايتى در باره مراد از ظلمات و نور در آيه) 529 [سوره البقرة(2): آيات 258 تا 260] 531 ترجمه آيات 532 بيان آيات 532 منشأ اعتقاد به رب النوعها و پرستش بتها 533 ادعاى ربوبيت سلاطين و حاكمان خود كامه با سوء استفاده از اعتقادات باطل عوام 534 محاجه و مشاجره ابراهيم 7 با نمرود، پادشاه زمان كه مدعى الوهيت بوده 535 دفع يك توهم در باره جمله خدا به او(نمرود) ملك و دولت داد 539 توضيح احتجاجات ابراهيم(ع) و تناسب آنها با عوام فريبىهاى نمرود و انحطاط فكرى مردم آن زمان 541 ستمكارى علت محروميت از هدايت است 543 گفتارى در باره اين كه احسان وسيله هدايت، و ظلم باعث گمراهى است 544 با اينكه خداوند همه موجودات را بسوى كمال هدايت كرده چرا ظالم از اين هدايت محروم است؟ 544 در امور اعتبارى و تكوينى از هر امرى آثار خودش بروز مىكند 546 حق، مرگ و تزلزلى ندارد و باطل نيز ثبات و بقايى ندارد هر چند صباحى امر بر افرادى مشتبه شود 546 بيان آيات 548 دلالت بر هدايت كردن خدا و مراتب سه گانه هدايت در آيات مورد بحث 549 سخن بعضى از مفسرين مبنى بر اينكه مراد از موت در فاماته الله بيهوشى است. و رد آن 553 شرح قصه: پيامبرى كه خدا او را ميراند و سپس زنده كرد و توضيح جوانب آن و پاسخ به اشكالاتى كه به نظر ميرسد 555 بيان آيات 559 پيامبرى كه بعد از مرگ زنده شد، بعد از زنده شدن به صحت علم قبلى خود پى برد نه اينكه جاهل بود و علم پيدا كرد 560 مراد ابراهيم(ع) از سؤال از چگونگى زنده كردن مردگان ارنى كيف تحيى الموتى 561 گفته برخى از مفسرين مبنى بر اينكه ابراهيم(ع) درخواست علم به كيفيت احيا را نموده نه ديدن آن را 563 بى اعتبارى آن نظريه و پاسخ به دلائل پنجگانه آن 565 سؤال خداوند از ابراهيم(ع) و جواب ابراهيم: قال أ و لم تؤمن؟ قال بلى 571 وجود خطورات نفسانى موهوم و منافى عقائد يقينى منافاتى با ايمان و تصديق ندارد 573 در مشاهده و حس اثرى هست كه علم آن اثر را ندارد 574 نكاتى كه در پاسخ خداوند به درخواست ابراهيم وجود دارد 575 بحث روايتى(در ذيل آيات محاجه ابراهيم(ع) و درخواست او از خداى تعالى و پاسخ حضرت حق به او...) 579 [سوره البقرة(2): آيات 261 تا 274] 584 ترجمه آيات 585 بيان آيات 586 گفتارى پيرامون انفاق 587 تعديل ثروتها، كم كردن فاصله طبقاتى، ايجاد برادرى بين مسلمين و... علل و اهداف تاكيد شديد نسبت به انفاق است 587 از بين رفتن انفاق و شيوع ربا در بين مردم بزرگترين عامل فساد اجتماعى كنونى در جهان غرب است 589 توضيحى در مورد امثال و چگونگى تمثيلات قرآن كريم 591 فوائد و آثار اجتماعى انفاق به قصد تحصيل رضاى خدا 594 آثار سوء و مضرات انفاق بدون قصد كسب رضاى خدا 596 رد كردن سائل با زبان خوش و گذشت از بدى او، از صدقه و انفاق همراه با منت و آزار بهتر است 596 ريا كارى در هر عمل مستلزم نداشتن ايمان به خدا و روز جزا در آن عمل است 597 معناى ابتغاء مرضات الله و وجوهى كه در معناى تثبيت نفس ذكر شده و بيان وجه صحيح در معناى آن 599 تشبيه و تمثيل انفاق خالص و انفاق توأم با من و اذى 601 كيفيت مالى كه بايد انفاق بشود 603 ترس از فقر بر اثر انفاق اموال طيب و دلپسند، وسوسه شيطانى است 604 خود دارى از انفاق مال طيب باعث كفر به خدا، اتلاف نفوس، هتك اعراض، رواج جنايت و فحشا است 604 معناى حكمت 606 چند نكته كه جمله و ما للظالمين من أنصار بر آنها دلالت دارد 608 ترك انفاق از گناهان كبيره است و چون حق الناس است كفاره و توبه پذير نيست 609 آثار و نتايج انفاق علنى و مزيت و فضيلت انفاق پنهانى 610 مؤمنين تا آنجا كه ميتوانند تظاهر به فقر نمىنمايند و دست سؤال دراز نمىكنند 613 بحث روايتى(در ذيل آيات انفاق) 614 در معناى اينكه خداوند به هر كه بخواهد چند برابر اجر مىدهد 614 هر عملى كه مورد رضايت خدا باشد و براى خدا انجام شود فى سبيل الله است و هر نفقهاى در راه خدا صدقه مىباشد 617 معناى حكمت و روايتى در بيان اهميت و منزلت عقل انسان 620 بهتر است واجبات، علنى، و مستحبات، پنهانى انجام گيرند 621 رواياتى در مورد اينكه آيه: الذين ينفقون أموالهم... در باره امير المؤمنين على 7 نازل شده است 622 [سوره البقرة(2): آيات 275 تا 281] 625 ترجمه آيات 625 بيان آيات بررسى آيات تحريم ربا 626 در اسلام در باره هيچ يك از گناهان مانند ربا خوارى و حكومت دشمنان دين بر جامعه اسلامى سخت گيرى و تشديد نشده است 628 معناى مخبط شدن انسان و منحرف شدن او از راه مستقيم و نظام عقلايى زندگى 629 توضيح اينكه ربا خوارى، مخبط و خارج از نظام صحيح زندگى است 630 استدلالى قوى و بجا عليه ربا خواران با استفاده از سخن خودشان، در آيه شريفه 631 پنج نكته در آيه: الذين يأكلون الربا 631 آيه شريفه دلالت دارد بر اينكه بعضى از ديوانگىها در اثر مس شيطان رخ مىدهد 632 سخن بعضى از مفسرين مبنى بر عدم امكان ديوانه شدن با مس شيطان 632 بيان نادرستى آن سخن و رد دلائل آن 633 نادرستى گفته برخى از مفسرين كه گفتهاند تشبيه ربا خوار به جن زده بيان حال ربا خواران در روز قيامت است 634 سخن صاحب المنار در رد نظر آن مفسران 635 به خطا رفتن صاحب المنار در بيان معناى تشبيهى كه در آيه شده است 636 وجه تشبيه بيع به ربا، نه بالعكس، در سخن ربا خواران: قالوا إنما البيع مثل الربا 637 حرمت ربا و حليت بيع و ساير احكام الهى تابع مصالح و مفاسد مىباشد 639 جمله: فمن جاءه موعظة من ربه... در باره همه اعمال زشت قبل از ايمان و توبه است و شامل همه مسلمين در تمام اعصار مىباشد 640 معناى جمله: و من عاد و پاسخ به معتزله كه براى ادعاى جاودانگى هر مرتكب كبيره در آتش به اين جمله استناد كردهاند 641 معناى جمله: يمحق الله الربا و يربي الصدقات - خدا ربا را نابود مىكند و صدقات را نمو و زيادت مىدهد 642 دو نكته در بيان آثار گناهان و زشتىها در فرد و اجتماع و آثار شوم و ربا خوارى در عصر حاضر 643 بيان ضعف چند قول كه در تفسير جمله: يمحق الله الربا و يربي الصدقات گفته شده است 646 معناى جنگيدن ربا خوار با خدا و رسول6 و جنگيدن خدا و رسول با ربا خوار 648 بحث روايتى(شامل رواياتى در ذيل آيات مربوط به ربا) 650 بحث علمى(تحليل علمى ربا و مفاسد اجتماعى و اقتصادى آن با اشارهاى به: تاريخچه ملكيت، قيمت گذارى، پول، معاملات...) 656 بحث علمى ديگر(گفتار غزالى پيرامون طلا و نقره(درهم و دينار) و معاملات ربوى در آنها 661 اشكالاتى بر نظريات غزالى در باره طلا و نقره و مساله ربا 664 [سوره البقرة(2): آيات 282 تا 283] 666 ترجمه آيات 667 بيان آيات بيان و توضيح دو آيه شريفه مربوط به احكام قرض و رهن 667 استفاده نادرستى كه از جمله اتقوا الله و يعلمكم الله شده است 668 [سوره البقرة(2): آيه 284] 670 ترجمه آيه 670 بيان آيه 670 توضيح معناى: و إن تبدوا ما في أنفسكم أو تخفوه و بيان اينكه خداوند انسانها را به جهت احوال و ملكات نفسانى منشا اعمال محاسبه مىكند 671 اقوال نادرستى كه در تفسير آيه: إن تبدوا ما في أنفسكم... گفته شده است 673 بحث روايتى 674 (روايات مختلف و معارضى كه در باره نسخ يا عدم نسخ آيه: ان تبدوا... آمده است 674 نقد روايات مذكوره و اثبات بطلان قول به منسوخ شدن آيه كريمه ان تبدو 676 [سوره البقرة(2): آيات 285 تا 286] 678 ترجمه آيات 678 بيان آيات 679 توضيح معنايى كه اين دو آيه در صدد بيان آن هستند 679 اين آيات در مقام نسخ آيه قبل نيستند 680 يكى از زيباترين سبكهاى قرآنى(نقل قول بدون آدمى كلمه گفت يا گفتند) 682 حق خدا بر بندگان و حق بندگان بر خداى سبحان 682 تكليف نكردن به آنچه كه در قدرت و اختيار انسان نيست سنت خداوند در بين بندگان است 684 خطا و نسيان از اختيار آدمى خارج است ولى مقدمات خطا و نسيان اختيارى است 685 دعوت عمومى بسوى دين توحيد و جهاد در راه اعلاى آن، اولين وظيفه مؤمنين بعد از ايمان و اظهار عبوديت حق است 687