نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 43
و عبد عبارت است از انسان و يا هر صاحب عقل و
شعور ديگرى كه ملك ديگرى باشد، در نتيجه عبد وقتى به خدا نسبت داده مىشود نظير
ملك منسوب به او است.
و ملك خداى
تعالى با ملك ديگران فرق دارد، فرقى كه بين واقعيت و ادعا و بين حقيقت و مجاز است،
براى اينكه خداى تعالى كه مالك بندگان خويش است، ملكش هم طلق است، و هم محيط به
همه نواحى و جوانب بنده است، بندگان او نه در ذات خود مستقل از اويند، و نه در
توابع ذاتشان، از صفات و افعال و هر چيز ديگرى كه منسوب به ايشان است، از قبيل
همسر و اولاد و مال و جاه و غيره، و جان كلام آنكه آنچه را كه ملك يك بنده
مىدانيم چون مىبينيم به نحوى از انحا نسبتى به آن بنده دارد، حال چه اينكه اين
نسبت حقيقى و به طبع باشد، مثل نسبتى كه ميان او و جان و بدن و گوش و چشم او و عمل
و آثار او هست، و يا نسبت وضعى و اعتبارى باشد مانند نسبتى كه ميان او و همسر و
مال و جاه و حقوق او هست، اين ملك را به اذن خدا مالك شده، و اين نسبتها به وسيله
خدا ميان او و ما يملكش برقرار گشته، حال ما يملكش هر چه باشد خداى عز اسمه به او
تمليك كرده، او است كه جان بندگان و جسم آنان را به آنان نسبت داده، و به بندهاش
فرمود: جان تو و جسم تو و گوش تو و امثال آن، و اگر اين نسبت را برقرار نمىكرد
اصلا بندهاى موجود نمىشد، هم چنان كه فرمود:(قُلْ هُوَ
الَّذِي أَنْشَأَكُمْ وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ
الْأَفْئِدَةَ)[1] و نيز
فرموده:(وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً)[2].
[نزديك
بودن خداى سبحان به بندگان، مقتضاى مالكيت مطلقه الهى و عبوديت عباد است]
پس خداى
سبحان ميان هر چيزى و خود آن چيز حائل است، و ميان آن و تمامى مقارنات آن از فرزند
و همسر و دوست و مال و جاه و حق او حائل است، پس خداى تعالى از هر چيزى كه فرض شود
به مخلوق خود نزديكتر است، پس او قريب على الاطلاق است، هم چنان كه خودش فرموده:(وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ وَ لكِنْ لا تُبْصِرُونَ)[3] و نيز فرموده:(وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ)[4] و نيز
فرموده:(أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ
قَلْبِهِ)[5] و مراد از
قلب همان جان آدمى و نفس مدركه او است.
و سخن كوتاه
آنكه مالك بودن خداى سبحان نسبت به بندگانش به مالكيت
[1] و او كسى است كه شما را ايجاد كرد، و برايتان گوش و چشم و دل
قرار داد. سوره ملك، آيه 23
[2] هر چيزى را او بيافريد و به نوعى كه كس نمىداند
اندازهگيريش كرد. سوره فرقان آيه 2
[3] از شما به آن كس كه دارد جان مىدهد نزديكتريم و ليكن شما
نمىبينيد. سوره واقعه آيه 85