نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 389
مؤلف: اين معنا از حضرت رضا و حضرت هادى ع نيز به
طرقى ديگر نقل شده است.
و در تفسير
عياشى از امام صادق ع روايت كرده كه در ذيل آيه (لا جُناحَ
عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّساءَ) ... فرمود: هر گاه مرد قبل از
وطى همسرش او را طلاق دهد نصف مهرش را بايد بدهد، و اگر همه را داده نصف آن را پس
مىگيرد و اگر اصلا مهريهاى برايش معين نكرده به خوبى و خوشى و رعايت اينكه عمل
پسنديدهاى بايد انجام دهد چيزى به او بدهد، آنكه توانگر است به قدر توانش، و آنهم
كه فقير است به قدر توانايى خود، و چنين مطلقهاى عده ندارد، مىتواند در همان
ساعت شوهر كند.[1] و در كتاب
كافى از امام صادق ع روايت كرده كه در باره مردى كه زنش را قبل از وطى طلاق داده
فرموده است: بر عهده او است كه نصف مهرش را بدهد البته در صورتى كه مهرى برايش
معين كرده باشد، و اگر معين نكرده، بايد نصف مهريهاى را كه معمولا براى چنان زنى
معين مىكنند بدهد (مهر المثل).[2] مؤلف: در
اين روايت جمله متاع بمعروف در آيه شريفه تفسير شده است.
و در كتاب
كافى و تهذيب و تفسير عياشى و غير آنها از امام باقر و امام صادق ع در تفسير جمله:(الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ)، رواياتى آمده كه فرمودند: منظور از
ولى، دختر و پسر است، كه با ولايتى كه نسبت به آنان داشتند بين آن دو ازدواج
برقرار كردند، با همان ولايت مىتوانند از گرفتن نصف مهر صرف نظر كنند.[3] مؤلف: روايات در اين باب بسيار
است، و در بعضى از روايات وارده، از طرق اهل سنت و جماعت، از رسول خدا 6 و على ع
آمده كه فرمودهاند: تنها شوهر است كه اختيار نكاح به دست اوست.
مترجم: در
نتيجه، و بنا بر اين روايات، معناى آيه چنين مىشود كه چنين زنانى، نصف مهر
مىبرند، مگر آنكه به شوهران ببخشند، و يا شوهر آن نصف ديگر را ببخشد و پس نگيرد.
[مراد
از صلاة وسطى در(حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ
الصَّلاةِ الْوُسْطى)]
و در كافى و
فقيه و تفسير عياشى و قمى در ذيل آيه شريفه (حافِظُوا عَلَى
الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى) ... به طرق بسيارى از امام باقر و امام
صادق ع روايت آمده كه