مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
العربیة
راهنما
جستجوی پیشرفته
همه کتابخانه ها
جدید
صفحهاصلی
فقه
اصول فقه
قرآنی
علوم حدیث
اخلاق
عقاید
علوم عقلی
ادیان و فرق
سیره
تاریخ و جغرافیا
ادبیات
معاجم
سیاسی
علوم جدید
مجلهها
گروه جدید
همهگروهها
نویسندگان
قرآن کریم
علوم قرآن
تفسیر
همهگروهها
نویسندگان
مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
مقدمه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
««اول
«قبلی
جلد :
مقدمه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
نام کتاب :
ترجمه تفسیر المیزان
نویسنده :
علامه طباطبایی
جلد :
9
صفحه :
566
(8)(سوره انفال در مدينه نازل شده و داراى هفتاد و پنج آيه مىباشد)(75)
3
[سوره الأنفال(8): آيات 1 تا 6]
3
ترجمه آيات
3
بيان آيات معناى انفال ، ذات و مراد از اصلاح ذات البين
4
اختلاف مفسرين در قرائت يسئلونك عن الأنفال
5
معنى و ترتيبى كه از ضميمه ساختن آيات مربوط به انفال استفاده مىشود
7
بيان عدم منافات بين آيات مربوط به غنيمت و خمس با آيه: قل الأنفال لله و الرسول
9
پنج صفت براى مؤمنين حقيقى
10
مراد از درجات در: لهم درجات عند ربهم مراتب قرب به خدا است
12
معناى حق و جدال
13
بحث روايتى(معناى انفال، شان نزول آيات مربوط به انفال...)
14
[سوره الأنفال(8): آيات 7 تا 14]
19
ترجمه آيات
19
بيان آيات بيان آيات مربوط به جنگ بدر و وضع و حال روحى مسلمين در آن جنگ كه نخستين جنگ آنان بود
20
مراد از مردف بودن ملائكهاى كه در جنگ بدر به يارى مسلمين نازل شدند
22
امداد مسلمين با فرستادن ملائكه به منظور بشارت مسلمين و آرامش دلهاى آنان بوده نه براى كشتن كفار
23
امداد مسلمين در جنگ بدر با فرو فرستادن باران
24
بحث روايتى(رواياتى در باره جنگ بدر و شان نزول آيات مربوطه)
25
داستان جنگ بدر
27
خطابه رسول الله
6
براى لشگر اسلام در روز جنگ بدر
35
اسامى كفارى كه به نقل شيخ مفيد عامه و خاصه اتفاق دارند در جنگ بدر به دست امير المؤمنين على(ع) هلاك شدند
38
فهرست اسامى شهداى جنگ بدر
41
[سوره الأنفال(8): آيات 15 تا 29]
43
ترجمه آيات
44
بيان آيات بيان آيات شريفه متضمن دستوراتى راجع به جهاد اسلامى و نهى از فرار از جنگ
45
پيروزى مسلمين در جنگ بدر مرهون عنايت الهى و امدادهاى غيبى بوده است(... و ما رميت إذ رميت...)
47
معناى: كالذين قالوا سمعنا و هم لا يسمعون و اينكه مراد از آن در آيه شريفه چه كسانى است
50
بدترين جنبدگان، كر و لالهايى هستند كه تعقل نمىكنند
52
شرحى در مورد حيات و اقسام آن از نظر قرآن، در ذيل آيه شريفه: استجيبوا لله و للرسول إذا دعاكم لما يحييكم
53
آيه شريفه، ناظر به زندگى حقيقى انسان است كه اشرف و اكمل از حيات دنيوى است و با علم و عمل درك مىشود
56
وجوهى كه در باره مراد از آنچه كه رسول الله
6
بدان دعوت مىكند و موجب احياء است گفته شده است
57
معناى قلب در قرآن كريم و توضيح در باره جمله: أن الله يحول بين المرء و قلبه
58
از آنجا كه خدا مالك حقيقى تمام موجودات است و انسان به تمليك او مالك مىشود، پس خداوند ميان انسان و متعلقات او حائل و رابط است
59
براى ترك اجابت دعوت پيامبر
6
هيچ عذرى مقبول نيست
60
از آنجا كه دلها مسخر خداوند است، غرور به خاطر تمايل قلب به صلاح و تقوا، و ياس و نوميدى از عدم اقبال قلب به خيرات و صالحات بى مورد است
61
اشاره به اينكه آيه شريفه: أن الله يحول بين المرء و قلبه از جامعترين آيات قرآنى است
62
فتنهاى كه دامنه آن همه را(ظالمين و غير ظالمين) فرا مىگيرد و از آن زنهار داده شده است عبارتست از اختلاف داخلى بين امت
63
معناى آيه شريفه: و اتقوا فتنة لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصة بنا بر قرائت مشهور و بنا بر قرائت لتصيبن
65
روزگار استضعاف و نگرانى خود و تاييد و يارى خدا را بياد آوريد
67
معناى: و تخونوا أماناتكم و أنتم تعلمون در آيه شريفه كه از خيانت به خدا و رسول
6
نهى مىكند
69
نهى از خيانت به خدا و رسول
6
ناظر به عمل بعضى از مسلمين بوده است كه تصميمات سرى را به دشمن اطلاع مىدادهاند
70
بحث روايتى(در ذيل آيات مربوط به جنگ بدر)
71
عدم اختصاص نهى از فرار از جنگ به جنگ بدر و سخن صاحب المنار در اين باره
73
اشكال سخن صاحب المنار
75
رواياتى در مورد شان نزول آيه: و ما رميت إذ رميت و لكن الله رمى
77
چند روايت در معناى: و اعلموا أن الله يحول بين المرء و قلبه
79
رواياتى در ذيل آيه شريفه: و اتقوا فتنة لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصة
80
چند روايت در مورد شان نزول آيه: يا أيها الذين آمنوا لا تخونوا الله و الرسول
81
[سوره الأنفال(8): آيات 30 تا 40]
84
ترجمه آيات
85
بيان آيات
85
معناى مكر و تقسيم آن به مكر ممدوح و مكر مذموم
86
بيان اينكه جمله: إن كان هذا هو الحق... حكايت كلام مشركين نيست
88
مقتضاى اينكه پيغمبر
6
رحمة للعالمين است اين نيست كه مصلحت دين ناديده گرفته شود و مطلقا عذاب دنيوى براى ظالمين در كار نباشد
90
وجوهى كه در مجمع البيان در مورد اينكه در يك آيه عذاب از مشركين نفى، و در آيه دوم اثبات شده است، نقل شده و اشكال وارد بر آن وجوه
94
اشاره به اينكه متروك ماندن خانه كعبه، مؤاخذه و عذاب الهى در پى دارد
96
توضيح معناى آيه شريفه: ليميز الله الخبيث من الطيب
97
معناى آيه شريفه: و قاتلوهم حتى لا تكون فتنة و يكون الدين كله لله
98
بحث روايتى رواياتى در ذيل آيه شريفه: و إذ يمكر بك الذين كفروا... در مورد توطئه قتل پيامبر
6
در مكه، و هجرت آن حضرت به مدينه
100
رواياتى در شان نزول و معناى آيه: اللهم إن كان هذا هو الحق... و ما كان الله معذبهم
109
رواياتى در معناى: و ما كان صلاتهم عند البيت إلا مكاء و تصدية و شان نزول آن
112
چند روايت در ذيل آيه شريفه: إن الذين كفروا ينفقون أموالهم ليصدوا عن سبيل الله
113
[سوره الأنفال(8): آيات 41 تا 54]
115
ترجمه آيات
116
بيان آيات توضيح و تفسير مفردات و جملات آيه شريفه مربوط به خمس: و اعلموا أنما غنمتم من شيء فأن لله خمسه و للرسول
117
ياد آورى امدادهاى غيبى الهى در جنگ بدر كه موجب پيروزى مسلمين گرديد
121
شش دستور جنگى به سربازان اسلام
124
توضيح در مورد زينت دادن شيطان، اعمال مشركين را و تحريك آنها به جنگ با مسلمين و سپس تنها گذاشتن آنان را
127
سخن منافقين و بيمار دلانى كه در ميان اصحاب بدر بودند، در باره مسلمانان مجاهد
130
تبدل نعمت به نقمت و عذاب هنگامى است كه صاحبان نعمت استعداد درونى خود را از دست داده مستعد عقاب شده باشند
132
بحث روايتى رواياتى در مورد خمس و مستحقين آن در ذيل آيه شريفه: و اعلموا أنما غنمتم من
134
رواياتى در ذيل آيات مربوط به جنگ بدر
140
اشاره به اينكه تجسم شيطان در صورتهاى انسانى، امر محالى نيست تا استبعاد شود
142
[سوره الأنفال(8): آيات 55 تا 66]
145
ترجمه آيات
146
بيان آيات
146
بدترين جنبندگان نزد خداوند كسانى هستند كه در كفر خود استوار بوده ايمان نمىآورند(يهود)
147
دستور مقابله به مثل در برابر پيمان شكنان و مقاتله و نبرد با آنان
149
توضيح مفردات آيه شريفه: و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة... و معناى آن و بيان اينكه خطاب در آن عام است و متوجه تمامى مسلمين مىباشد
150
معناى اينكه فرموده است: آنچه در راه خدا انفاق كنيد(از مال و جان) به شما باز گردانده مىشود
153
صلح با دشمن، با توكل بر خداى سميع عليم
154
شرحى در مورد غريزه حب و بغض و تاييد نمودن خداوند پيامبر
6
را با ايجاد الفت بين قلوب مؤمنين
156
مبانى تربيتى اسلام كه با توجيه مؤمنين به سوى حيات حقيقى و جاودان و تمتعات معنوى، بين ايشان الفت و برادرى برقرار مىسازد
158
معناى جمله: حسبك الله و من اتبعك من المؤمنين
160
رمز اينكه يك نفر مؤمن صابر مىتواند بر ده نفر كافر چيره گردد
161
اثر مستقيم ضعف روحى در كاستن از ميزان توان در كسب پيروزى بر دشمن
162
اشاره به اينكه هر قدر بر عزت و شكوت ظاهرى مسلمين افزوده مىگشت از درجه ايمان و قوت معنويات آنان كاسته مىشده است
164
بحث روايتى
165
سير اجمالى در حوادث و وقايعى كه بعد از هجرت رسول الله
6
به مدينه در مدت هفت سال بين آن حضرت و طوائف يهود جريان يافت
166
رواياتى در تفسير آيه: و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة
171
دستور پذيرش صلح در: و إن جنحوا للسلم فاجنح لها موقت بوده و نسخ گرديده است
173
چند روايت در باره مراد از من اتبعك در آيه شريفه: يا أيها النبي حسبك الله و من اتبعك من المؤمنين
174
[سوره الأنفال(8): آيات 67 تا 71]
176
ترجمه آيات
176
بيان آيات
177
اختلاف مفسرين در تفسير آياتى كه به جهت اسير گرفتن كفار در جنگ بدر، مؤمنين را مورد عتاب قرار داده
178
آنچه سزاوار است در تفسير آيات مذكوره گفته شود
179
بحث روايتى(رواياتى در مورد اسير گرفتن، مشركين در جنگ بدر و فديه گرفتن از آنها، در ذيل آيات مربوطه)
182
[سوره الأنفال(8): آيات 72 تا 75]
187
ترجمه آيات
187
بيان آيات
188
معناى برقرار بودن ولايت بين مهاجرين و انصار(أولئك بعضهم أولياء بعض)
188
دوستى با كفار، انتشار سيره و روش آنان در ميان مسلمين و در نتيجه فتنه و فساد در پى دارد
189
(منسوخ گشتن حكم ارث به مؤاخات(برادر خواندگى)، بطلان قول به عصبه در ارث و...)
190
بحث روايتى
190
(9)(سوره توبه در مدينه نازل شده و داراى 129 آيه است)(129)
193
[سوره التوبة(9): آيات 1 تا 16]
193
ترجمه آيات
194
بيان آيات
195
اشاره به اختلاف در اينكه سوره توبه سورهاى مستقل است يا ملحق به سوره انفال مىباشد
195
اعلام برائت در: براءة من الله و رسوله... صرف تشريع نيست بلكه انشاء حكم و قضاء بر برائت است
196
عهد شكنى مشركين، مجوز مقابله به مثل به آنان بوده است
197
اقوال مفسرين در باره مراد از چهار ماه در آيه: فسيحوا في الأرض أربعة أشهر
198
مراد از يوم الحج الأكبر در آيه: و أذان من الله و رسوله... و اقوال مختلف در اين مورد
199
عهد و پيمانى كه با مشركينى كه به پيمان خود وفادار بودهاند منعقد شده تا پايان مدت محترم است
201
امر به از ميان برداشتن مشركين پيمان شكن و منقرض ساختن آنان بعد از انقضاء مهلت چهار ماهه، مگر آنكه توبه كنند
203
امر به امان دادن به مشركى كه امان مىطلبد تا به بحث و بررسى در باره دين حق بپردازد
205
حكم وجوب امان دادن براى استماع كلام خدا، قابل نسخ نيست
207
پذيرش دين حق بايد با اختيار باشد و در اصول اعتقادى بايد علم يقينى حاصل شود
208
مشركين به هيچ ميثاق طبيعى يا قراردادى در برابر مؤمنين وفادار نيستند هر چند چرب زبانى كنند
210
برادر خوانده شدن مؤمنين در قرآن كريم به نحو مجاز و استعاره نيست بلكه آثارى بر آن مترتب است
212
تحريك و تشويق مسلمين به قتال و كارزار با بيان اينكه جهاد صحنه آزمون است و
213
بحث روايتى
214
رواياتى در مورد نزول آيات برائت و مامور شدن على(ع) براى اعلان آن آيات در مكه و باز گرداندن ابو بكر از نيمه راه اين ماموريت
215
فرستادن على(ع) براى بردن آيات برائت به مكه و عزل ابو بكر به امر خدا بوده و على(ع) در ماموريت خود علاوه بر اعلام برائت چند حكم ديگر را نيز اعلام نمود
219
علاوه بر وظيفه اعلان برائت، على(ع) در آن سال امير الحاج نيز بوده است
221
سخن بعض مفسرين مانند ابن كثير كه گفتهاند آيه مخصوص به حكم برائت است و احكام ديگر را ابو بكر و ابو هريره رساندند و
224
نقد و رد آن گفتهها
225
سخن صاحب المنار در مورد ابلاغ آيات برائت و بدگويى او از شيعه و كوششى كه براى اثبات افضل بودن ابو بكر به عمل آورده است
228
اشكالات وارده بر گفتههاى صاحب المنار
230
موضوع امارت حاج با مساله وحى آسمانى كه احدى حتى رسول خدا
6
هم حق مداخله و دخل و تصرف در آن را نداشته است فرق دارد
231
اضطراب و اختلاف روايات راجع به اعلان آيات برائت
232
خدشهاى كه صاحب المنار خواسته است بر يكى بودن نفس پيامبر
6
و على(ع) كه از جمله وحى استفاده مىشود وارد كند و جواب او
234
رواياتى در باره اينكه اعلام كننده آيات برائت على(ع) بوده است
238
در روايات شيعه روز حج اكبر، روز عيد قربان دانسته شده است
239
چند روايت در ذيل آيه: فقاتلوا أئمة الكفر
242
چند روايت در ذيل آيه شريفه: أ لا تقاتلون قوما نكثوا أيمانهم
243
گفتارى در معناى عهد و اقسام و احكام آن
245
بررسى و ريشهيابى انعقاد عقود و معاهدات(به معناى اعم) بين اشخاص
246
نياز اجتماعات به پيمانها و معاهدات، و اعتبار معاهدات در اسلام و لزوم احترام به آنها
249
نقض ابتدايى عهد جايز نيست ولى مقابله به مثل تجويز شده است
250
مقايسه بين اسلام و جوامع متمدن غير دينى از لحاظ احترام به پيمانها و تعهدات
252
گفتارى در نسبت اعمال به اسباب در ذيل جمله: قاتلوهم يعذبهم الله بأيديكم
254
انتساب افعال به اسباب طولى در قرآن كريم
256
استدلال اشاعره به آيه: قاتلوهم يعذبهم الله بأيديكم... براى اثبات جبر و اينكه افعال انسان و آثار آن فقط مستند به خدا است
257
جواب به اشاعره و بيان اشكال عمده مذهب آنان كه انكار اصل عليت مىباشد
258
سخن جبرى مذهبان از ماديون و پاسخ بدان
259
جواب معتزله به اشاعره و اختيارشان قول به تفويض و استقلال انسان در اعمالش را
260
رد مذهب تفويض و بيان اينكه عناوين گناه منتسب به خداوند نيست
261
[سوره التوبة(9): آيات 17 تا 24]
264
ترجمه آيات
264
بيان آيات
265
معناى عمارت مساجد الله در: ما كان للمشركين أن يعمروا مساجد الله
266
هيچ عمل لغو و بى فايدهاى در دين تشريع نشده و جواز هر عملى منوط به اينست كه خداوند به فاعلش حق داده باشد
267
وجه تعبير از عبادت به خشية و اشاره به وجود ملازمه بين عبادت و ترس
269
سقاية الحاج
270
وزن و ارزش عمل به زنده بودن و توأم بودن عمل با ايمان است
271
مقصود از أعظم درجة عند الله اينست كه آنهايى كه فقط سقايت و عمارت كردهاند در مقابل مؤمنين مهاجر و مجاهد هيچ درجه و فضيلتى ندارند
273
سبب نهى از دوستى پدران و برادران كافر، مداخله آنان در امور مؤمنين و تحريك ايشان به وسيله آنان مىباشد
274
مراد از جمله: فتربصوا حتى يأتي الله بأمره
276
بحث روايتى چند روايت در مورد اينكه آيه شريفه: أ جعلتم سقاية الحاج... در باره امير المؤمنين(ع) نازل شده است
278
سخن صاحب المنار در مورد روايات مربوط به شان نزول آيه شريفه و نقد و رد آن و اشاره به كيفيت استناد به رواياتى كه راجع به قرآن كريم است و متعرض حكم شرعى نمىباشد
280
رواياتى ديگر در مورد شان نزول آيه شريفه: أ جعلتم سقاية الحاج
285
چند روايت در ذيل آيه شريفه: لا تتخذوا آباءكم و إخوانكم أولياء إن استحبوا الكفر
286
[سوره التوبة(9): آيات 25 تا 28]
288
ترجمه آيات
288
بيان آيات بيان آيات مربوط به جنگ حنين
289
مغرور شدن مسلمين به كثرت نفراتشان و هزيمتشان در آغاز جنگ
291
سخن عجيب يكى از مفسرين در تفسير آيه و توجيه هزيمت مسلمانان در آغاز جنگ
292
مراد از انزال«سكينت» بر رسول
6
و مؤمنين
294
نازل شدن سكينت موقوف است بر وجود طهارت دل و صفاى باطن
297
منظور از مؤمنانى كه سكينت بر آنان نازل گرديد افراد معدودى است كه رسول خدا
6
را تنها نگذاشتند و فرار نكردند
298
ادامه خوشنودى و رضاى خدا از كسى و بقاء ستايش و مدح ا و بستگى دارد به بقاء صفات و احوال حميده او
300
معناى سكينت و اشاره به اينكه سكينت از جنود خداى تعالى است
301
معناى: إنما المشركون نجس
303
بحث روايتى داستان جنگ حنين به نقل مجمع البيان
304
اعتراض انصار نسبت به كيفيت تقسيم غنائم جنگ حنين و خطابه رسول الله
6
در جواب به آنها
308
فهرست اسامى شهداى حنين فهرست اسامى شهداى حنين و بيان تعداد نفرات وفادارى كه فرار نكردند و پيامبر
6
را تنها نگذاشتند
312
[سوره التوبة(9): آيات 29 تا 35]
314
ترجمه آيات
314
بيان آيات
315
چرا در آيه شريفه: قاتلوا الذين... يهود و نصارا به نداشتن ايمان به خدا و روز جزا توصيف شدهاند؟
316
مراد از رسول در توصيف اهل كتاب به اينكه آنچه را كه خدا و رسول او حرام كردهاند حرام نمىدانند پيامبر اسلام
6
مىباشد
318
مراد از حق بودن دين، و معناى توصيف اهل كتاب به عدم تدين به دين حق
320
معناى جزيه و مقصود از صغار اهل كتاب در: ... و هم صاغرون
322
معرفى عزيز و بيان اينكه مراد يهود از اينكه گفتند عزيز پسر خدا است چه بوده است
324
گفتار مسيحيان مبنى بر اينكه عيسى پسر خدا است مشابه گفتار كفار در امم گذشته است
325
معناى احبار و رهبان و اشاره به اينكه بر خلاف نصارا، يهود جدا و واقعا معتقد به فرزندى عزير براى خدا نبودهاند
326
اطاعت بدون قيد و شرط و بالاستقلال همان عبادت و پرستش است و مختص به خداى سبحان مىباشد
327
لطافت تعبير از حال اهل كتاب به: يريدون أن يطفؤا نور الله بأفواههم
328
مسلمين نبايد در امر جنگ با اهل كتاب سستى و نگرانى به خود راه دهند زيرا خدا خواسته است دين اسلام غالب آيد، پس هر فتنهاى بر پا شود به نفع ايشان تمام خواهد شد
329
اشاره به اهميت اقتصاديات در نظام بشرى و وجه اينكه از ميان گناهان احبار و رهبان اكل مال به باطل ذكر شده است
330
مواردى از تعديات مالى كشيشان
331
حكم حرمت كنز و احتكار ذهب و فضه مخصوص به اهل كتاب نيست و معناى انفاق در راه خدا انفاق در مصالح و ضروريات دينى و اجتماعى است
333
بحث روايتى
335
رواياتى در مورد قتال با اهل كتاب و رواياتى در مورد اينكه مجوس اهل كتاب هستند
336
چند روايت در مورد معناى اينكه يهود و نصارا احبار و رهبان را ارباب گرفتند
339
چند روايت در ذيل جمله: ليظهره على الدين كله و تفسير آن به ظهور حضرت مهدى(ع)
340
رواياتى در ذيل آيه: و الذين يكنزون الذهب و الفضة... و استناد مستمر ابو ذر به اين آيه شريفه در برابر عثمان و معاويه و گنجينه داران
341
بررسى موضع ابو ذر و بيان اينكه گفتار او نتيجه اجتهادش نبوده بلكه ماخوذ از رسول الله
6
بوده است
344
بيان فساد و ضعف دو روايتى كه در صدد مخدوش ساختن موضع ابو ذر است
346
گفتارى در معناى كنز
348
مفاسدى كه بر اندوختن و احتكار پول مترتب است
350
در مواردى كه انفاق، مستحب يا مباح است چرا بخل ورزيدن جائز نباشد؟
351
براى حفظ اساس حيات مجتمع دينى و ايجاد نظام اسلامى، علاوه بر واجبات مالى، بايد به مبرات و مستحبات مالى نيز به نحو شايسته عمل شود
352
[سوره التوبة(9): آيات 36 تا 37]
355
ترجمه آيات
355
بيان آيات توضيحى در مورد تنبه و توجه يافتن انسان به سال و ماه شمسى و قمرى
356
مراد از ماههاى دوازده گانه در: إن عدة الشهور عند الله اثنا عشر شهرا... ماههاى قمريست
357
اشاره به حكم حرمت قتال در ماههاى حرام چهار گانه
358
معناى كلمه كافة و جمله: قاتلوا المشركين كافة كما يقاتلونكم كافة
360
توضيح در مورد نسيء كه در ميان عرب دوران جاهليت مرسوم بوده است
362
بحث روايتى(رواياتى در ذيل آيه: إن عدة الشهور عند الله... و در مورد قانون نسيء)
365
[سوره التوبة(9): آيات 38 تا 48]
371
ترجمه آيات
372
بيان آيات ملامت و سرزنش مؤمنين به جهت تثاقل و سستى نمودنشان به هنگام جنگ به اينكه مگر به حيات ناچيز دنيا قانع شدهاند؟
373
اگر شما پيامبر
6
را يارى نكنيد، بدانيد كه خداوند وقتى كه مشركين او را بيرون كردند با انزال سكينه و جنود غيبى او را يارى نمود
374
چند دليل بر اينكه ضمير عليه در جمله: فأنزل الله سكينته عليه به رسول
6
بر مىگردد نه به صاحب(ابو بكر)
375
استدلال بعضى به جمله فوق بر اينكه سكينت بر ابو بكر نازل شده، و چند اشكال بر آن استدلال
376
مراد از كلمة الذين كفروا و كلمة الله در آيه شريفه
379
در راه جهاد عذر و بهانه نياوريد و به هر وسيله ممكن(اموال و انفس) جهاد كنيد
380
بيان اينكه عتاب در آيه: عفا الله عنك لم أذنت لهم عتاب جدى نيست بلكه مفيد غرض ديگرى است
382
استدلال به آيه فوق بر صدور گناه از رسول خدا
6
مردود است
383
خلاصه گفتار صاحب المنار در ذيل آيه فوق كه در آن عفو خدا از رسول خدا
6
را مربوط به ترك اولى نمودن آن حضرت دانسته است
384
جواب به صاحب المنار و بيان اينكه عمل رسول خدا
6
اولى و اصلح بوده است نه ترك اولى
385
مفسده حضور منافقين در ميان صفوف مؤمنين مجاهد
389
بحث روايتى رواياتى در مورد كيفيت هجرت پيامبر
6
از مكه به مدينه و داستان غار و
390
نقد و بررسى استدلال به آيه غار بر فضيلت ابو بكر
394
نقد و رد رواياتى كه مىگويند سكينت بر ابو بكر نازل شد
397
آماده شدن مسلمين براى جنگ با روميان و خطبه پيامبر
6
براى آنان قبل از حركت به سوى تبوك
400
چند روايت در ذيل آيه شريفه: عفا الله عنك لم أذنت لهم
402
داستان چند تن از مؤمنينى كه با تاخير به لشگريان عازم تبوك پيوستند يا آنكه تخلف كردند و سپس توبه نمودند
403
[سوره التوبة(9): آيات 49 تا 63]
407
ترجمه آيات
408
بيان آيات منافقين كه به گمان خود از ناملايمات فتنه احتمالى جنگ دورى مىگزينند در واقع از نفاق و ضلالتشان در فتنه سقوط كردهاند و خود غافلند
409
خوشحالى منافقين از شكست مسلمين و بد حالى آنها از پيروزى مسلمين و جواب اول به آنان
410
فقط اراده و مشيت خداوند جارى است و توكل و واگذارى امور به او جايى براى سرور يا غم نمىگذارد
411
جواب دوم به منافقين: قل هل تربصون بنا إلا إحدى الحسنيين
412
انفاق منافقين مقبول نيست
413
شيفته اموال و اولاد بسيار منافقين مشو كه اموال و اولاد آنان مايه عذاب آنها است
414
موارد مصرف صدقات واجبه(زكوات)
416
وجوهى كه در توجيه ترتيب ذكر موارد هشتگانه مصرف زكات گفته شده
419
معناى جمله: قل أذن خير لكم
422
توضيح مراد از جمله: يؤمن بالله و يؤمن للمؤمنين
423
عدم منافات بين اينكه پيامبر اسلام
6
رحمة للعالمين است و اينكه فقط براى مؤمنين رحمت است
424
بحث روايتى
427
روايتى در مورد كسانى كه در مورد تقسيم صدقات بين فقرا به پيامبر
6
اعتراض كردند و نزول آيه: و منهم من يلمزك في الصدقات
429
رواياتى در باره تقسيم صدقات واجب و مستحقين آن
429
كسانى كه در شمار مؤلفة قلوبهم بودند و رسول خدا
6
از زكات به آنان پرداخت كرد
431
چند روايت در ذيل آيه: يقولون هو أذن قل أذن خير لكم
433
[سوره التوبة(9): آيات 64 تا 74]
436
ترجمه آيات
437
بيان آيات بيان اين دسته از آيات مربوط به منافقين و توطئه آنها براى قتل پيامبر
6
در راه تبوك
438
نگرانى منافقين از جهت افشاء توطئه پليدشان توسط رسول الله
6
439
اشكالاتى كه بر آيه: يحذر المنافقون... ايراد شده و جواب از آنها
441
جواب منافقين به سؤال از رفتار توطئهگرانهشان
447
مراد از ايمان منافقين در جمله: قد كفرتم بعد إيمانكم
449
عفو و عذاب در جمله: إن نعف عن طائفة منكم نعذب طائفة عفو دنيوى و عذاب دنيوى است
451
اوصاف عمومى و جامع منافقين
452
بيان حال عامه مؤمنين
455
رضوان خدا، حقيقت رستگارى است و حتى اگر در بهشت رضاى خدا نباشد بهشت هم عذاب خواهد بود
456
مراد از جهاد با منافقين مقاومت و خشونت در برابر آنها است
457
بحث روايتى روايات مختلفى كه در ذيل آيه: يحذر المنافقون... و شان نزول آن نقل شدهاند
460
كداميك از روايات با آيات مورد بحث تطبيق مىكند؟
464
چند روايت در بيان مقصود از جمله: نسوا الله فنسيهم
467
رواياتى در مورد خشنودى و رضاى الهى در ذيل جمله: و رضوان من الله أكبر
468
[سوره التوبة(9): آيات 75 تا 80]
471
ترجمه آيات
471
بيان آيات بيان حال دستهاى ديگر از منافقين كه از پرداخت زكات سر پيچى كردند
472
خلف وعده و دروغگويى از علل نفاق و نشانههاى آن است. و بعضى از نفاقها بعد از ايمان عارض مىشود
473
بحث روايتى داستان ثعلبة بن حاطب و نزول آيات مربوط به خود دارى از اداء زكات
476
رواياتى در مورد آمرزيده نشدن منافقين در ذيل آيه: استغفر لهم أو لا تستغفر لهم... و بررسى آنها
478
[سوره التوبة(9): آيات 81 تا 96]
482
ترجمه آيات
483
بيان آيات ادامه آيات مربوط به كسانى كه از رفتن به جنگ سرباز زدند و نكوهش و تهديد آنان به عذاب آخرت
484
نهى از نماز گزاردن بر جنازه منافقين و ايستادن در كنار گور آنان
486
نهى از نماز گزاردن بر جنازه منافقين و ايستادن در كنار گور آنان
487
نكته موجود در جمله: أعد الله لهم جنات... و اينكه ورود به جنت براى مؤمنين مجاهد مشروط به باقى ماندن آنان به صفاى ايمان و صلاح اعمال است
488
مقايسه بين فقرا و تهيدستان كه آمادگى خود را براى جهاد اعلام نمودند، و دروغگويان منافق
489
كسانى كه حكم وجوب جهاد از آنها برداشته شده و معذور مىباشند
490
عذر خواهى منافقين از شما بعد از جنگ مسموع و مقبول نيست و نبايد از آنها راضى شويد
491
بحث روايتى روايتى در ذيل آيه شريفه: فرح المخلفون
492
رواياتى در ذيل آيهاى كه از نماز گزاردن بر جنازه ميت منافق و حضور در كنار قبر او نهى مىكند(و لا تصل على أحد منهم...)
493
بيان ضعف و جعلى بودن رواياتى كه حاكى از نماز گزاردن پيامبر
6
بر جنازه عبد الله بن ابى و حضور او در كنار قبر او و... مىباشد
495
چند روايت در مورد خوالف(كسانى كه با پيامبر به قصد تبوك نرفتند)
497
چند روايت در مورد بكائين(چند نفرى كه به سبب نداشتن مركب براى حضور يافتن در جنگ بسيار گريستند)
498
[سوره التوبة(9): آيات 97 تا 106]
500
ترجمه آيات
501
بيان آيات بيان آيات شريفه مربوط به وضع اعراب از لحاظ كفر و نفاق و ايمان
501
معناى كلمه اعراب و بيان اينكه باديه نشينان به سبب دورى از تمدن و علم و ادب از معارف دينى دورتر بودهاند
502
تقسيم مؤمنين به سه گروه: سابقون اولون از مهاجرين و انصار و تابعين آنان به احسان. و بيان مراد از هر كدام
504
معناى اتباع به احسان در جمله: و الذين اتبعوهم بإحسان كه وصف طبقه سوم از مؤمنين است
506
حكم به فضيلت سابقون اولون از مهاجرين و انصار مقيد است به ايمان و عمل صالح
507
معناى رضايت مؤمنين از خدا و رضايت خدا از مؤمنين و بيان اينكه رضايت خدا از اوصاف فعل او است نه از اوصاف ذاتش
509
مقصود از عذاب كردن منافقين در دو نوبت(سنعذبهم مرتين) چيست؟
511
امر به اخذ زكات از اموال مردم
512
گيرنده زكات خداست و تصدق و اداء زكات نوعى توبه است چنانچه توبه هم صدقه اعمال است
513
توضيح در باره معناى آيه: و قل اعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله و المؤمنون و اينكه مخاطبين آن چه كسانى هستند و رؤيت در آن به چه معنا است؟
513
بحث روايتى رواياتى در ذيل آيه شريفه: و السابقون الأولون من المهاجرين و الأنصار
517
سخن قرظى مبنى بر اينكه تمامى اصحاب پيامبر
6
آمرزيدهاند و خوب و بدشان اهل بهشتند و نقد و رد آن سخن
519
چند روايت در ذيل آيه شريفه: و آخرون مرجون لأمر الله
521
چند روايت در ذيل آيه مربوط به زكات
522
چند روايت در ذيل آيه شريفه: و آخرون مرجون لأمر الله
524
گفتارى پيرامون زكات و ساير صدقات(نظر اسلام در باره اجتماع و حقوق مالى آن و مزايا و ويژگيهاى نظام ماليه عمومى در اسلام)
525
[سوره التوبة(9): آيات 107 تا 110]
529
ترجمه آيات
529
بيان آيات داستان بناى مسجد ضرار توسط منافقين و نهى خداوند پيامبر
6
را نماز گزاردن در آن
530
بيان تفاوت در اساس و پايه زندگى مؤمنين و منافقين در قالب مثل
532
بحث روايتى رواياتى در مورد بناى مسجد ضرار و نزول آيات مربوطه، سازندگان آن مسجد و كسانى كه به دستور پيامبر
6
آن را ويران ساختند
533
[سوره التوبة(9): آيات 111 تا 123]
536
ترجمه آيات
537
بيان آيات وعده قطعى بهشت به كسانى كه در راه خدا با جان و مال خود جهاد مىكنند(إن الله اشترى)
538
وضع و وصف فردى و اجتماعى مؤمنين
539
سبب عدم جواز استغفار براى مشركين لغو بودن استغفار براى آنان است
540
علت وجوب تبرى از دشمنان خدا، و اشاره به عموميت اين حكم
542
وجه اينكه توبه(بازگشت) خدا به پيامبر
6
و مهاجرين و انصار، قبل از ذكره توبه خدا به سه نفرى كه از جنگ تبوك تخلف كردند در آيه آورده شده و بيان مراد از توبه خدا در اين موارد
544
بيان مقصود از توبه در هر يك از مواردى كه در آيات مورد بحث تكرار شده است
546
معناى اينكه فرمود: با صادقين باشيد(... و كونوا مع الصادقين)
548
پاداش مجاهدان، و مراد از جمله: ليجزيهم الله أحسن ما كانوا يعملون
549
توضيح آيه نفر(فلو لا نفر من كل فرقة منهم طائفة...) و بيان آنچه كه از آن استنباط مىشود
550
بحث روايتى(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته)
551
روايتى در باره مشقات و سختىهايى كه مسلمانان در راه تبوك تحمل نمودند
555
[سوره التوبة(9): آيات 124 تا 129]
557
ترجمه آيات
557
بيان آيات حال مؤمنين و منافقين در موقع نزول سوره قرآنى
558
هيچ سوره قرآنى بى اثر در دلها نيست، قلب سليم را ايمان و سرور مىافزايد و قلب مريض را رجس و ضلالت
559
توصيف پيامبر اسلام
6
به اينكه نسبت به هدايت مردم حرص و اهتمام شديد دارد
561
بحث روايتى(رواياتى در ذيل آيات گذشته است)
562
روايتى در باره نقص و تماميت ايمان و شدت و ضعف آن و روايتى در مورد پاك بودن پدران پيامبر
6
از زنا
563
نام کتاب :
ترجمه تفسیر المیزان
نویسنده :
علامه طباطبایی
جلد :
9
صفحه :
566
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
مقدمه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
««اول
«قبلی
جلد :
مقدمه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
کتابخانه
مدرسه فقاهت
کتابخانهای رایگان برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir