نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 59
بهر چيزى كه بنحوى از
انحاء اتصال و ارتباط دارد، خداوند به آن چيز نزديكتر و مربوطتر است، هم چنان كه
فرموده:(وَ نَحْنُ
أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ)[1].
[از آنجا
كه خدا مالك حقيقى تمام موجودات است و انسان به تمليك او مالك مىشود، پس خداوند
ميان انسان و متعلقات او حائل و رابط است]
آيه مورد بحث
هم كه مىفرمايد:(وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ
قَلْبِهِ) به همين حقيقت اشاره مىكند، پس خداى تعالى از آنجايى كه مالك حقيقى
تمامى موجودات و از آن جمله انسان است، و خود او كسى حقيقى نيست پس او از خود
انسان به انسان و قوايى كه انسان مالك است نزديكتر است، چون هر چه را كه انسان
دارد خداى تعالى به او تمليك كرده، پس او ميان وى و ميان ما يملكش حائل و رابط
است- دقت فرمائيد-.
به همين جهت
در آيه مورد بحث جمله بالا را با جمله(وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ
تُحْشَرُونَ) ختم كرده، چون حشر و بعث نشئهاى است كه در
آن نشئه براى هر كسى آشكار مىشود كه مالك حقيقى خدا است و حقيقت ملك تنها از آن
او است و بس، و شريكى براى او نيست، و در آن نشئه ملكهاى صورى و سلطنتهاى پوچ
ظاهرى باطل مىشود، و تنها ملك او باقى مىماند، هم چنان كه فرموده:(لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ)[2] و نيز فرموده:(يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ
لِلَّهِ)[3].
پس گويا آيه
مورد بحث مىخواهد بفرمايد: بدانيد كه خدا مالك حقيقى شما و دلهاى شما است، و او
از هر چيز به شما نزديكتر است، و شما به زودى به سويش باز مىگرديد، و برايتان
معلوم مىشود كه چگونه مالك حقيقى شما است و چطور بر شما مسلط است، و هيچ چيز شما
را از او بى نياز نمىكند.
و اما وجه
اتصال كلام يعنى ارتباط جمله(وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ
يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ ...)، با جمله(اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ)- بيان آن
اين است كه حائل بودن خداوند ميان آدمى و قلب او تمامى عذرها را در نپذيرفتن دعوت
او و رسولش را از اعتبار مىاندازد، چون دعوت او دعوت به چيزى است كه آدمى را زنده
مىكند و آن توحيد است كه حقيقت و لب دعوت اوست، و از آنجايى كه خدا از هر چيزى به
انسان نزديكتر است حتى از قلب او و از آنجايى كه قلب اولين چيزى است كه انسان آن
را به و جدان خود درك نموده و مىشناسد پس انسان خداى تعالى را از قلب خود كه
بوسيله ادراك و سبب اصلى علم و معرفت
[1] و ما از رگ دل او به او نزديكتريم. سوره ق آيه 16
[2] امروز ملك براى كيست؟ براى خداى واحد قهار. سوره مؤمن آيه 16
[3] روزى كه هيچ كس به نفع كسى مالك چيزى نيست و در آن روز امر
تنها براى خدا است. سوره انفطار آيه 19
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 59