نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 149
براى اينكه نون تاكيد
بر فعل شرط تثقف درآيد، چون سياق كلام براى اين بوده كه در ضمن شرط
تاكيد هم بكند.
و منظور از
اينكه فرمود:(فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ) اين است كه
آن چنان عرصه را بر ايشان تنگ كند كه نفرات پشت سر ايشان عبرت گرفته و رعب و وحشت
بر دلها چيره گشته و در نتيجه متفرق شوند، و آن اتحادى كه در اراده و رسيدن به هدف
داشته و آن تصميمى كه بر قتال با مسلمين و ابطال كلمه حق گرفته بودند از بين برود.
و بنا بر
اين، پس منظور از اينكه فرمود:(لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ) اميد به اين
معنا است كه نسبت به آثار سوء نقض عهد و فساد انگيزى در زمين و دشمنى با كلمه حق و
عاقبت شوم آن تذكر پيدا كنند، و متوجه شوند كه خداوند مردم تبهكار را بسوى هدفشان
هدايت نمىكند، و او نقشههاى خائنان را رهبرى نمىنمايد.
پس آيه شريفه
هم به اين معنا اشاره دارد كه بايد با آنان قتال كرد و بعد از غلبه بر ايشان تشديد
و سختگيرى كرد و متفرقشان ساخت. و هم به اينكه دنبال سر ايشان كسانى هستند كه در
نقض عهد و انتظار دچار شدن حق و اهل حق به مصائب حالشان نظير حال ايشان است.
[دستور
مقابله به مثل در برابر پيمان شكنان و مقاتله و نبرد با آنان]
(وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سَواءٍ
إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ) خيانت
بطورى كه مجمع البيان گفته- به معناى شكستن عهد در چيزيست كه آدمى را در آن امين
دانسته باشند. و ليكن اين معنا تنها معناى خيانت در عهد و پيمان است، و اما خيانت
به معناى عام عبارتست از نقض هر حقى كه قرارداد شده باشد چه در عهد و چه در امانت.
و كلمه نبذ به معناى القاء است و در آيه(فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ)[1] هم به همين
معنا است. و كلمه سواء به معناى عدالت و برابرى است.
و تركيب(إِمَّا تَخافَنَّ) مانند تركيب(فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ) (در آيه
قبل) است و معناى خوف اين است كه علامتهايى از اينكه امرى خطرناك و
لازم الاحتراز در شرف وقوع است ظاهر شود. و اينكه فرمود:(إِنَّ
اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ) تعليل است براى جمله(فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سَواءٍ).
و معناى آيه
اين است كه: اگر از قومى كه ميان تو و ايشان عهدى استوار گشته ترسيدى كه در عهدت
خيانت كرده و آن را بشكنند، و ترست از اين جهت بود كه ديدى آثار آن در حال ظهور
است تو نيز عهد ايشان را نزد ايشان بينداز و آن را لغو كن، و لغويت آن را به ايشان
اعلام هم
[1] آن را در پس و پشت خود انداختند. سوره آل عمران آيه 187
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 149