نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 215
زيارت مشركين جلوگيرى
نفرمود و از سنتهاى زيارتى مشركين يكى اين بود كه اگر با لباس وارد مكه مىشدند و
با آن لباس دور خانه خدا طواف مىكردند ديگر آن لباس را به تن نمىكردند و مىبايد
آن را صدقه دهند لذا براى اينكه لباسهايشان را از دست نداده باشند قبل از طواف از
ديگران لباسى را عاريه و يا كرايه مىكردند و بعد از طواف به صاحبانشان بر
مىگرداندند، در اين ميان اگر كسى به لباس عاريه و اجاره دست نمىيافت و خودش هم
تنها يك دست لباس همراه داشت، براى آنكه آن لباس را از دست ندهد ناچار برهنه مىشد
و لخت مادرزاد به طواف مىپرداخت.
وقتى زنى
رعنا و زيبا از زنان عرب به زيارت حج آمد و خواست تا لباسى عاريه و يا كرايه كند
ليكن نيافت، خواست با لباس طواف كند گفتند: در اين صورت بايستى بعد از طواف لباست
را تصدق دهى، گفت: من جز اين لباس ندارم، و لذا لخت شد و به طواف پرداخت، مردم
ريختند به تماشايش ناچار يك دست خود را بر عورت پيشين و دست ديگرش را بر عورت پسين
گذاشت و طواف را به آخر رساند در حالى كه مىگفت:
بعد از آنكه
از طواف فارغ شد عدهاى به خواستگاريش آمدند، گفت من شوهر دارم.
[رواياتى
در مورد نزول آيات برائت و مامور شدن على (ع) براى اعلان آن آيات در مكه و باز
گرداندن ابو بكر از نيمه راه اين ماموريت]
از طرفى سيره
رسول خدا 6 قبل از نزول اين سوره اين بود كه جز با كسانى كه به جنگ او
برمىخاستند نمىجنگيد، و اين روش بخاطر اين آيه بود كه مىفرمايد:
(فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقاتِلُوكُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ
فَما جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا)[2] تا آنكه
سوره برائت نازل شد، و پيامبر مامور شد به اينكه مشركين را از دم شمشير بگذارند چه
آنها كه سر جنگ دارند و چه آنها كه كنارند، مگر آن كسانى كه در روز فتح مكه براى
مدتى با آن حضرت معاهده بستند، مانند صفوان بن اميه و سهيل بن عمرو كه به فرمان:(بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عاهَدْتُمْ مِنَ
الْمُشْرِكِينَ فَسِيحُوا فِي الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ) چهار ماه
يعنى بيست روز از ذى الحجه و تمامى محرم و صفر و ربيع الاول و ده روز از ربيع
الثانى مهلت يافتند، كه اگر بعد از اين مدت باز به شرك خود باقى ماندند آنان نيز
محكوم به مرگند.
[1] امروز بعضى از آن( عورتم) و يا همهاش هويدا مىشود پس آنچه
را كه هويدا گردد( بر كسى) حلال نمىكنم.
[2] حال اگر از شما كنار كشيده ديگر با شما پيكار نكردند، و به
شما پيشنهاد صلح دادند( در اين صورت) خداوند براى شما تسلطى بر ايشان قرار نداده.
سوره نساء آيه 90
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 215