نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 57
[وجوهى كه در باره
مراد از آنچه كه رسول اللَّه 6 بدان دعوت مىكند و موجب احياء است گفته شده است]
و آيه مورد
بحث كه مىفرمايد:(إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ) مطلق است، و
از اينكه شامل مجموع دعوتهاى رسول خدا 6 كه مايه زنده شدن دلها است، و يا
دستهاى از دعوتهايش كه طبيعت احياء را دارد بشود هيچ ابايى نداشته و همچنين شامل
نتايج دعوت او كه عبارت است از انواع زندگىهاى سعيد حقيقى مانند زندگى اخروى در
جوار خدا نيز مىشود.
و چون همه
اينها را شامل مىشود پس نبايد آيه شريفه را مقيد كرد و مانند بيشتر مفسرين گفت كه
منظور از جمله(إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ) با در نظر
گرفتن مورد نزول آيه حكم جهاد است و معناى آيه اين است كه: اى كسانى كه ايمان
آوردهايد بپذيريد دعوت خدا و رسول را وقتى شما را مىخوانند به جهاد كه خود مايه
احياى امر شما و عزت دين شما است.
بعضى ديگر در
توجيه اينكه جهاد مايه زندگى است گفتهاند: چون خداى سبحان شهداى در ميدان جهاد را
زندگان خوانده و فرموده(وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي
سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ)[1].
بعضى ديگر
گفتهاند معناى آيه اين است كه: بپذيريد دعوت خدا و رسول را وقتى شما را مىخوانند
به ايمان و يا به حق. و دليل آوردهاند كه ايمان و يا حق مايه حيات دل، و كفر و
باطل باعث مرده شدن دل است.
عدهاى ديگر
گفتهاند: وقتى شما را مىخوانند به قرآن و علم دين. و دليل آوردهاند به اينكه
علم مايه حيات و جهل در حقيقت مردن است، و قرآن هم نور است و هم حيات است و هم
علم[2].
عدهاى ديگر
گفتهاند: وقتى شما را مىخوانند به بهشت، و استدلال كردهاند به اينكه بهشت زندگى
دائمى و نعمت باقى و زوال ناپذير است.
و ليكن اين
گفتهها وجوهى است كه مىتوان آيه را با آن منطبق كرد، نه اينكه بگوييم آيه همين
را مىگويد و لا غير، بلكه آيه شريفه همانطورى كه گفتيم عام است و همه را شامل
مىشود، و هيچ دليلى نيست كه آن را از معناى عام و وسيعش برگردانيده و بگوييم
مقصودش اين وجه است يا آن وجه.
[1] گمان نكنيد كه آن كسانى كه در راه خدا كشته شدهاند مردگانند
بلكه زندگانند و در نزد پروردگار خود روزى مىخورند. سوره آل عمران آيه 169