نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 276
آنان خبردار است، و
مىداند كه دلهايشان آن چنان مشغول است كه نهى او سبب نمىشود از دوستى پدران و
برادران كافر خود دست بردارند، و در دلهايشان ايجاد داعى نمىكند بر اينكه بعدها
گوش بفرمان خدا شوند، و بخاطر امر خدا با كفار هر چند پدران و برادرانشان باشند
بجنگند.
و مانع ايشان
از اين كار محبتى است كه بغير خدا و رسول و جهاد در راه خدا دارند، لذا خداى تعالى
در اين آيه اصول لذاتى كه علاقه نفوس را به خود جلب مىكند برمىشمارد، و آن اصول
عبارتست از پدران، برادران، همسران و قوم و قبيله، و اينها كسانى هستند كه طبيعت
جامعه به قرابت نسبى نزديك و يا دور و يا قرابت سببى در بينشان رابطه برقرار كرده،
و جمعشان مىكند. و اموالى كه بدست آورده و جمع كردهاند و تجارتى كه از كساديش
هراسناك مىشوند، و منزلهايى كه خوشآيندشان است، و اينها اصول ديگرى است كه قوام
جامعه در رتبه دوم بر آنهاست.
آن گاه
مىفرمايد: اگر مردم دشمنان دين را دوست داشته و محبت به اين امور را بر محبت به
خدا و رسول او و جهاد در راه او مقدم بدارند، بايد منتظر باشند تا خدا امر خود را
بياورد، و خدا مردم فاسق را هدايت نمىكند.
و اين معنا
روشن است كه برگشت شرطى كه در آيه است يعنى جمله(إِنْ كانَ
آباؤُكُمْ) تا آنجا كه فرموده: فى سبيله در معناى اين است كه گفته
شود: اگر از آنچه خدا نهيتان كرده دست برنداريد، و هم چنان پدران و برادران كافر
خود را دوستان خود بگيريد، و اين سبب شود كه بخلاف آنچه خدا بدان دعوتتان كرده
متمايل شويد، و به عبارت ديگر باعث شود كه غرض دين كه همان جهاد در راه خداست زمين
بماند، در اين صورت منتظر باشيد تا خدا امر خود را بياورد ...
[مراد از
جمله:(فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ)]
پس منظور از
امر، در جزاى شرط مزبور كه فرمود:(فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ
اللَّهُ بِأَمْرِهِ) بايد يكى از دو چيز بوده باشد، يا چيزى باشد
كه آن شكاف و نقيصهاى را كه در اثر مخالفت آنان بر دين وارد شده جبران نمايد، و
يا عذابى باشد كه بخاطر مخالفت امر خدا و رسول و اعراض از جهاد در راه او بدان
مبتلا مىشوند.
اين دو
احتمال هست، و ليكن ذيل آيه كه مىفرمايد(وَ اللَّهُ لا يَهْدِي
الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ) احتمال اول را تاييد مىكند، زيرا بعنوان
تعريض به مخالفين مىفرمايد: ايشان در اين صورت از زى عبوديت خارج، و از امر خدا و
رسول فاسقند. پس، از اينكه خدا بوسيله اعمالشان هدايتشان كرده و توفيق نصرت خود و
يارى رسولش را ارزانيشان بدارد و بدست ايشان كلمه دين را ترويج
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 276