مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
العربیة
راهنما
جستجوی پیشرفته
همه کتابخانه ها
جدید
صفحهاصلی
فقه
اصول فقه
قرآنی
علوم حدیث
اخلاق
عقاید
علوم عقلی
ادیان و فرق
سیره
تاریخ و جغرافیا
ادبیات
معاجم
سیاسی
علوم جدید
مجلهها
گروه جدید
همهگروهها
نویسندگان
العتبة الحسینیة المقدسة
العتبة العباسية المقدسة
مجمع جهانی اهل بیت
أبو معاش-سعيد
آل سيف-فوزي
اراکی-محسن
التبريزي-الميرزا جواد
السيفي المازندراني-علي أكبر
الشهرستاني-السيدعلي
الفياض-محمداسحاق
قاسم-عیسیاحمد
كاشف الغطاء-احمد
الكوراني العاملي-علي
المحسني-محمدآصف
الهاشمي-السیدمحمود
ایزدی-خزائلی
پزشکی
حکمت
موقت
همهگروهها
نویسندگان
مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
««اول
«قبلی
جلد :
1
نام کتاب :
ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى)
نویسنده :
خواجوي، محمد
جلد :
1
صفحه :
845
(1) مقدمه شارح
3
(2) فاتحه در مقدمات آغاز
9
فصل اول در تقسيم علوم شرعى الهى به اصول اصلى و فروع كلى آن
9
فصل دوم در سبب اختلاف امتها و آگاهى دادن به راز و رمز راه راست
18
فصل سوم در بيان انتهاى افكار و تعيين روشى كه صاحبان بينش اختيار مىكنند
22
فصل چهارم در بيان موضوع و مبادى علم تحقيق و مسائل آن
29
فصل پنجم در آنچه كه كاملان - از ضبط كليات مهم علم و عمل - بيان داشتهاند
43
(3) تمهيد جملى در بيان ارتباط عالم به حق و حق به عالم
سابقه در ريشههاى اصول درستى دو ارتباط
65
فصل اول
65
فصل دوم در اين كه شئى ضد و مخالف خودش را در هيچ نوعى از نتايج نتيجه نمىدهد
71
فصل سوم در اين كه شئى آنچه را كه به تمام وجه با خود مشابهت داشته باشد نتيجه نمىدهد
81
فصل چهارم در اين كه آنچه سبب در ظهور وجود كثرت و كثير - يعنى عدد و معدود - است
85
فصل پنجم در اين كه امكان دارد يك چيز هم ظاهر باشد و هم مظهر
92
فصل ششم در اين كه هيچ چيزى به واسطه غير خود از جهت مغايرت و مخالفت دانسته نمىشود
99
فصل هفتم در اين كه شئى در شئى ديگر جز به واسطه نسبتى كه بين آن شئى و ديگرى است اثر نمىگذارد
102
فصل هشتم در اين كه هيچ اثر گذارى اثر نمىگذارد تا آنكه اثر پذير شود
109
فصل نهم در اين كه اثر براى هر موجودى تنها از جهت وجودش نمىباشد
119
فصل دهم در قاعدهاى كشفى كه حكمش در اصول مسائل شريف جارى مىشود
127
فصل اول تمهيد جملى در تصحيح نسبتها و اضافاتى كه بين ذات و صفات است
134
مقدمه در نظم و ترتيب مسائل آن
134
مقام اول در اشاره به تصور وجود حق و هليت آن
136
برهان اول
137
برهان دوم
140
برهان سوم
141
برهان چهارم
142
برهان پنجم
144
شاخه و فرعى از تعريف پيشين همراه با توصيفى دلنشين
157
فصل اول
157
فصل دوم
158
فصل سوم
158
فصل چهارم
159
فصل پنجم
160
فصل ششم
160
فصل هفتم
161
فصل هشتم
161
مقام دوم در اين كه حق تعالى داراى وحدت حقيقى است كه در مقابل آن كثرت تعقل نمىشود
162
مقدمه اول
162
مقدمه دوم
163
مقدمه سوم
166
مقام سوم در اين كه ادراك شونده از حق سبحان كه موضوع علم است و مطلوب در آن
171
مقام چهارم در نسبت وجود به حقيقت هر موجودى به همانند بودن و غير بودن
177
مقام پنجم در اين كه از حق سبحان چرا به واسطه وحدت حقيقى ذاتيش جز يكى صادر نگرديد؟
185
مقام ششم در اين كه اين وجود عام نسبتش به عقل اول و تمام مخلوقات برابر است
191
مقام هفتم در اين كه اين وجود عام از جهت وحدت مناسب اول تعالى است
194
مقام هشتم در اين كه چشمه و منبع مظاهر وجود به اعتبار اقترانش بدانها«عماء» است
195
مقام نهم و دهم در نسبت دادن صفات حق تعالى باو به اعتبارش در ذات خود
203
وصل در بيان اينكه مبدأ بودن حق تعالى به چه اعتبارى از دو اعتبار براى حق ثابت ميشود
257
فصل دوم از تمهيد جملى در تشخيص نسبتى كه بين خداوند به اعتبار اقسام اسماء صفات و بين وجود يافتن اعيان موجودات مىباشد
261
مقام اول
262
مقام دوم
271
مقام سوم در تقسيم اسماء به سه كلى كه عبارت از اسماء ذات و صفات و افعال است
288
مقام چهارم در اقسام شهود حق سبحان به حسب انقسام تعينات اسمى او
303
و اما خاتمه تمهيد كلى جملى در بيان متعلق طلب ما به اجمال است و اين كه به كدام اعتبار مراتب استكمال بىپايان مىباشد
306
(4) باب كشف سر كلى و ايضاح امر اصلى
324
فصل اول در كشف مرتبه كه جامع تمام تعينات است و اصول ترتيب تأثير آن تا آخر موجودات
325
اصل اول در اولين مراتب منعوت و آن مرتبه جمع و وجود است
326
فصل اول در تعين اول
332
فصل دوم در تعين دوم
337
دنباله باقى مانده در تقسيم مراتب كلى كه در اين مرتبه دوم از هم امتياز دارند
342
اصل دوم در سبب ارتباط بين حقيقت و صور آنكه نياز به مقدمهاى دارد
349
اصل سوم در نسبت آنچه كه بين حقيقت جامع اصلى و حقايق مندرج فرعى مىباشد
353
اصل چهارم در آنچه كه توقف بر آن دارد و سبب شدن از آن است ظهور حكم جمعى است كه عبارت از وجود عينى است و آن نسبتى است كه به نام اجتماع ناميده شده است
361
اصل پنجم در كشف و آشكارى رازهاى الهى كه از اسماء ذاتى به حسب جمع آمدن مراتب
370
اصل ششم در آشكار كردن راز طلب الهى كه ظهور عينى بدان تعين مىيابد
373
اصل هفتم در كشف و آشكارى راز مطلوب اجمالى
380
اصل هشتم در مراتب نكاح
400
اصل نهم در اينكه نفس رحمانى به كدام اعتبار«عما» ناميده مىشود و خواص«عما»
410
اصل دهم در بيان نخستين كونى(موجودى) كه از«عما» به گونه آينگى از دو طرف كه مترتب بر دو مرتبه است تعين يافت
414
وصل اول در چگونگى تعين آن دو(قلم و لوح)
419
وصل دوم در ارتباط اين دو
425
وصل سوم در بيان وجوه آن دو
425
وصل چهارم در بيان اركان و پايههاى لوح
427
وصل پنجم در بيان آنچه كه لوح - از ارواح - بر آن اشتمال دارد
429
اصل يازدهم در آگاهى دادن بر بازگشت ظهورات وجودات منشعب شده از اثر اول
435
اصل دوازدهم در ترتيب ظهور موجودات پس از برانگيخته شدن قلم و لوح مانند تعين عالم مثال است بعد از تعين عالم ملكوت - از عالم جبروت -
440
اصل سيزدهم در تعين معقول بودن مرتبه جسم كل و صورت عرش
471
اصل چهاردهم در تعين صورت كرسى - پس از تعين صورت عرش -
481
قاعده نخستين
496
قاعده دومين
500
قاعده سومين
502
قاعده چهارمين
502
اصل پانزدهم در ظهور صور عناصر چهارگانه و سپس آسمانهاى هفتگانه
512
اصل شانزدهم در ظهور مولدات(سهگانه) به واسطه استحالات و دگرگونىها تا آنكه منتهى به فرود آمدن امر الهى به انسان كامل مىشود و به واسطه آن به اصل شامل باز مىگردد
523
اشارهاى شريف و لطيف به راز ستيز ملكوتى كه گاهى از جانب فرشتگان است
532
فصل دوم از باب كشف سر كلى كه به نام وصل ناميده مىشود و آن در تعين مظاهر كلى
543
فصل سوم در فصول باب و آن تتمهاى شريف است براى بيان بقيه انواع مظاهر
566
فصل چهارم از فصول باب كه پايان دنباله مطالب پيشين است
571
فصل پنجم از فصول باب كه حاوى قاعدهاى عزيز و ارزشمند است كه فايدهاش براى مبتدى و منتهى عام و فرا رسنده مىباشد
598
فصل ششم از فصول باب در بيان توجه حبى
605
فصل هفتم از فصول باب در راز توجه كه به نام دعا ناميده شده و احكام و اصول و لوازم آن
612
فصل هشتم از فصول باب قاعدهاى است كه حاوى اسرار و اصولى چند است
625
فصل نهم از فصول باب دنباله اين سر كلى است كه
630
فصل دهم از فصول باب قاعدهاى است در اين كه هر علمى از علوم كه تعلق به مظاهر و ظواهر دارد مستلزم عملى است
634
فصل يازدهم از فصول باب دنباله قاعدهاى است كه بعضى از رازهاى نهايات را بيان مىدارد
638
فصل دوازدهم از فصول باب در اسرار كلام است كه عبارت از نسبت بين ظاهر و مظاهر مىباشد
639
(5) و اما خاتمه كتاب كه جامع تمام مقاصد باب است در بيان خواص انسان كامل است
سئوال اول حقيقت انسان چيست؟
675
سئوال دوم از چه چيز انسان پديد آمده
678
سئوال سوم در چه چيزى انسان پديد آمده است
680
سئوال چهارم چگونه انسان پديد آمده است؟
681
سئوال پنجم كى انسان را پديد آورد؟
710
سئوال ششم براى چه انسان را پديد آورد؟
711
سئوال هفتم غايت انسان در آمدنش چيست؟
713
سئوال هشتم آيا بازگشت انسان به عين آنچه از آن صادر شده مىباشد
713
سئوال نهم مراد از انسان مطلقا از حيث اراده اصلى الهى و به اعتبار مطلق مرتبه انسانى چيست؟
714
سئوال دهم آيا به عين و يا مرتبه انسان در بعضى از مرادات و يا همه آنها كه بيان شد يارى و كمك گرفته مىشود
715
سئوال يازدهم چه چيزى از عالم از جهت معنى در انسان است
717
سئوال دوازدهم اجناس عالم منحصر در چنداند؟
718
سئوال سيزدهم اجناس عالم همگى از بالا و پائين چگونه بعضى در بعض ديگر اثر مىگذارند
720
سئوال چهاردهم تقابل دو نسخه به دو ذوق چگونه دانسته مىشود؟
724
سئوال پانزدهم اول بودن مراتب از جهت وجود و يا مرتبه معنوى چيست؟
744
سئوال شانزدهم چگونه فرق بين حقايق اثرگذار و اثرپذير انسانى - از حيث اثر - دانسته مىشود؟
751
ضابطه و قاعده ديگر
755
سئوال هفدهم چه وقت عدم شهود موجب حرص طالب و موجب زيادتى شوق و آمادگى طلب در كسى كه شايستگى كمال را دارد مىباشد و چه وقتى نمىباشد؟
757
پايان سخن و سخن پايانى
760
فهرست اعلام
799
نام کتاب :
ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى)
نویسنده :
خواجوي، محمد
جلد :
1
صفحه :
845
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
««اول
«قبلی
جلد :
1
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
کتابخانه
مدرسه فقاهت
کتابخانهای رایگان برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir