نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 342
تمايل به مقام وسط و يا وجوب مىباشند، و
حقايق مؤمنان و اوليا داخل در دايره هدايتاند و به حسب اين ميل استعدادهايشان در
قبول نور هدايت تفاوت پيدا مىكند، پس همه اين حقايق الهى و كونى شئون ذاتى و از
اعتبارات واحديت مىباشند.
64/ 4 و نيز بدان كه اين مرتبه «عمائى» مرتبهاى است كه در آن حق
تعالى به صفات خلق ظاهر شده و از مرتبه اختصاصى خود كه مقام وجوب است فرود مىآيد،
و در اين مرتبه است كه هرچه به خلق- از خنده و خوشحالى و تعجّب و دودلى و غير
اينها- نسبت داده مىشود به حق تعالى نسبت مىيابد، و در اين مرتبه است كه در آن
خلق به صفات پروردگارش- در مقام رهايى از قيدهاى كثرت- ظاهر مىگردد، مانند درمان
كردن كور و پيس و زنده كردن مرده و اتصاف به صفات حقى و سبحانى[1]
و غير اينها، و اين تجلى دوم وجودى ظاهرى در اين مرتبه «عمائى» سارى بوده و ظاهر
به صورت تربيت (پرورش) و اصلاح مىباشد نسبت به حقايق اسمائى- به واسطه آشكار كردن
آثار آنها در موجودات- و نسبت به حقايق كونى و وجودى- به واسطه آشكار كردن احكام
آنها به اضافه كردن وجود عينى به آنها- و اين برزخ به اعتبار اجمالى آن عين حقيقت
انسانى كمالى است كه عبارت است از ميزان حقيقت كمال و واقع اعتدالى كه از حيث اين
اجمال؛ حقايق هفتگانه اصلى و حقايق كاملان از انبيا و اوليا- غير پيغمبر ما- : در آن مندرج است، چون پيغمبر ما 6 داراى تعيّن اول است
كه اختصاص به اكمل بودن دارد.
دنباله باقى مانده در تقسيم مراتب كلى كه در اين مرتبه دوم از هم
امتياز دارند
65/ 4 حقايق معنوى يا اختصاص به حق دارند- مانند الوهيت و رحمت ذاتى-
كه عبارت از وجود بخشنده و فيّاض و وجوب و قيوميت و غناى ذاتى است، و يا اختصاص به
كون و وجود دارند- مانند فقر و عدميت ذاتى و خوارى و امكان و كثرت حقيقى- و يا
منسوب به حق است به
[1] - مقصود انا الحق گفتن منصور و سبحانى ما اعظم شأنى
گفتن ابو يزيد بسطامى است كه در مقام اتصاف به برخى از صفات ربانى بودهاند. م
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 342