نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 9
(2) فاتحه در مقدمات آغاز
و در آن فصلى چند است:
فصل اول [در تقسيم علوم شرعى الهى به اصول اصلى و فروع كلى آن]
در تقسيم علوم شرعى الهى[1]
به اصول و ريشههاى اصلى و فروع و شاخههاى كلى آن 1/
2 از رسول خدا 6 روايت شده كه علم دو نوع است: علم ابدان
(پزشكى) و علم اديان، علم ابدان (پزشكى) را پيغمبر 6 آشكارا ستوده و اين جا مقدم
داشته، و در بيان و اشاراتش آن را بزرگ داشته است، چنان كه از خداوند متعال حكايت
مىكند كه فرموده: من الله و رحمانم، رحم را آفريدم و نامش را از نام خودم مشتق
نمودم، هر كس بدان بپيوندد[2] من به او
مىپيوندم و هر كس كه از آن ببرد من از او مىبرم. و از ابى هريره روايت شده كه:
خداوند به رحم فرمود: هر كس به تو به پيوست من به او پيوستهام و هر كس از تو بريد
من از او بريدهام.
[1] - در برخى نسخ به جاى« الهى»« آلى» آمده و اصطلاح
آليه در نزد اهل نظر عبارت از علم نظرى است كه براى ذات خود مطلوب باشد، و علم
مطلوب براى غير خود را آلى و عملى گويند. م
[2] - يعنى اتحاد و پيوستگى با خويشاوندان و نيكى و
احسان درباره نزديكان. م
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 9