نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 71
فصل دوم در اين كه شئى ضد و مخالف خودش را
در هيچ نوعى از نتايج نتيجه نمىدهد
24/ 3 نتايج شئى يا از آن جهت كه شئى است مىباشد؛ يعنى نه به وجهى
از وجوده شئى (كه بعدا توضيحش خواهد آمد) و نه به اعتبار شرطى زايد، مانند نتايج
اوصاف و اخلاق و كمالاتى كه فرزند به واسطه سرايت و انتقال از پدرش آنها را حاصل
مىكند، هم چنان كه پيغمبر 6 فرمود: فرزند سرّو باطن نهفته پدرش
است.
25/ 3 و يا از جهت وجه خاص[1]
آن شئى است كه محققان آن وجه را مىشناسند، و آن وجهى است كه قلب به حضرت غيب الهى
و عالم معانى- از وجوه پنجگانهاش (كه توضيحش بعدا خواهد آمد)- دارد، و به اعتبار
اين وجه خاص كه سرّش مىباشد تجلى الهى تعيّن مىيابد[2]،
مانند اوصاف فرزند و اخلاق او كه مخالف حال پدرش باشد، چنان كه خداوند مىفرمايد: يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ،
يعنى: زنده را از مرده بيرون آورد (95- انعام) يعنى مؤمن را از كافر و امثال آن، و
از آن جمله هر چه را كه شئى بدون كيفيت مىبخشد و پزشك گويد كه آن امر (بدون
كيفيت) به واسطه خاصيت و طبيعت است، مانند كشيده شدن و جذب آهن توسط آهن ربا.
26/ 3 و يا آنكه به اعتبار شرط و يا شرطهايى بيرون از ذات شئى است،
چنان كه از تبريد سقمونيا[3] به واسطه
اسهال (روان شدن) صفرا حرارت توهم مىشود[4]،
و از نتايج روحانيت باقى، حوادث و پديدههاى از بين رونده و فانى- به اعتبار توسط
حركات فلكى و
[3] - سقمونيا و اشقمونيا مأخوذ از يونانى است و گياهى
است پيچيده شبيه به لبلاب كه در كوهها و زمينهاى سنگلاخ مىرويد و شاخههاى درازى
دارد كه روى زمين مىخوابد، بيخ آن درشت و ستبر شبيه زردك است اما مجوف و بدبو
است، از بيخ آن شيرهاى به دست مىآيد كه در طب براى معالجه بعضى بيماريهاى معده و
دفع كرم روده به كار مىرود و آن را محموده هم گفتهاند.
[4] - اين مثال شرط خارج است، يعنى تبريد سقمونيا كه
گرم است براى شرط و واسطه؛ كه اسهال صفر است، پس نخست توهم مىشود كه ظهور تبريد
از چيزى گرم عبارت از نتيجه دادن شئى است مر آنچه را كه ضد و مخالف خودش است؛ ولى
به واسطه ملاحظه وسط، پس روشن مىشود كه تبريد نتيجه تضاد سقمونيا نيست.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 71