نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 678
در هر حال تركيبى با يكى از آنها است، امّا
از حيث مرتبه؛ با حكم جمعى است؛ و امّا از حيث ظهور وجودى؛ با اوّليّت و احاطه
است. پايان سخن حضرت شيخ قدس سره.
73/ 5 سپس (گوييم:) حكم در آخر به واسطه اغلب آنچه حكمش از اسماء
استقرار مىيابد است و آن جز عين آنچه كه حكم اوّليّت در نخست برايش- در هر
مرتبهاى كه مىخواهد باشد- ثابت شده نيست، چون گفته شد خاتمه عين سابقه و انجام
همانند آغاز است، و در بين مبدأ و غايت؛ آنچه كه اوّل صفت اغلبيّت بوده- بر آنچه
مشارك او در ظهور از اسماء است- به دست مىآيد، و اين به دست آوردن از حيث اثربخشى
بعضى حقايق و اثرپذيرى بعضى ديگر- در بين دو طرف- مانند ظهور حرارت و گرمى در آب؛
از اثربخشى آتش مجاور آن؛ و در بدن و مزاج سرد؛ از ملازمت پيوسته و دائم، برخوردن
غذاها و دواهاى گرم و حارّ مىباشد.
74/ 5 از اينجا بسيارى از رازهاى ارتباط بين حق و عالم- به اعتبار
باطن بودن بعضى حقايق و اسماء و ظاهر بودن بعض ديگر و همينطور نقص و كمال- دانسته
مىشود، و نيز راز بيان الهى كه: لِمَنِ الْمُلْكُ
الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ، يعنى: امروز
پادشاهى كراست؟ خاص خداى يگانه چيره و غالب است (16- غافر) دانسته مىشود، براى
اينكه نسبت پنهان بودن و آشكار بودن مانند شب و روز است كه به نيروى يكى از آن
دو؛ ديگرى در احكام و آثار ضعف و سستى مىپذيرد، ولى در مقام سلطنت و غلبه باطن-
مطلقا- نه خانهاى بر حال ظاهرش باقى مىماند و نه شهرى، و يا گوييم: در مقام علم؛
به استناد دو عالم به حجابهاى چهارگانه مرتبه جمع كه عبارت از مقام الوهيت است؛
دانسته مىشود كه هيچ حكمى جز حكم خداوند يگانه چيره و غالب نمىباشد.
سئوال دوم از چه چيز انسان پديد آمده
يعنى از كدام مرتبه از مراتب وجود و تجلى ربانى وجودش تعيّن يافته
است؟ 75/ 5 جوابش اينكه: او از شطر (پاره و بخش و جهت) وجودى است كه به
واسطه تعيّنى كه جامع تمام تعيّنات است و به زودى بوى وجود (خارجى) را خواهد شنيد
امتياز دارد، و اين
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 678