نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 303
مقام چهارم در اقسام شهود حق سبحان به حسب
انقسام تعيّنات اسمى او
849/ 3 چون تعيّنات وجودى- خواه روحانى باشد و يا مثالى و يا خيالى و
يا حسّى- صور تعيّنات علمى و احكام آنها مىباشند كه به حسب اختلاف مراتب آنها
اختلاف پيدا كرده است، و چون تعيّنات علمى صور جمعيت نسبتهاى صفاتى و احكام آنها
هستند؛ ظهور احكام اسماء افعال از اجتماع احكام اسماء صفات مىباشد.
850/ 3 و چون احكام اجتماع اسماء صفات- يعنى حقايق علمى كه در واقع
شئون حقاند- حاصل از اجتماع توجهات (اسماء) ذاتى است كه همان مفاتيح نخستين و
سدنه و پردهداران آنها مىباشند؛ و اين در نكاح اوّلين است كه در شمار نكاحها-
از وجهى غير وجه ديگر- آمده؛ لذا ظهور اسماء صفات از اجتماع احكام اسماء ذات
مىباشد، و همينطور ظهور حكم اسماء افعال، چون حاصل از حاصل چيزى؛ حاصل از آن
است.
851/ 3 و چون اين را دانستى گوييم: شهود حق سبحان و رؤيتش مر اين
مفصل- يعنى فقط تعيّنات اسمى- را سه قسم است: يا شهود مفصل است مر مجمل را در
احديت، و آن شهود علمى ذاتى است كه گفتيم خداوند تمام اشياء را از عين علم خودش به
ذات خويش مىداند. و يا شهود مفصل است به گونه مفصل، و اين يا به واسطه تفصيل
وجودى- يعنى شهود عيانى وجودى- است و يا به واسطه تفصيل علمى- يعنى شهود حقايقى كه
در مرتبه علمى هستند از حيث قابليتشان در مرتبه امكان- و شهودش يا در ذات خودش
است و يا در آنچه كه از او در وجود- به واسطه تعيّنش- امتياز دارد، و يا در آنچه
كه فقط در علم از او امتياز دارد.
852/ 3 و فرق بين امتياز وجودى و علمى از چند جهت است: از جمله اين
كه در امتياز وجودى شهود متميّز مر خودش و امثال خودش را از متميزات؛ درست و جايز
است، ولى در امتياز علمى- جز شهود عالم- جايز نيست، لذا گوييم: آنها به ذات خودشان
معدوماند و موجب كثرت وجودى در ذات نيستند، و يا گوييم: شهود مفصل يا از تمام جهت
در وحدت است و يا از تمام جهات در كثرت است- بدون وجهى غير وجه ديگر- و آن كثرت
علمى
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 303