آيا همينطور است؟ 191/ 5 جوابش اينكه: آنها-
همانگونه كه بيانش در ترتيب ايجاد موجودات تا نهايت كمال زنجيره و دايره گذشت-
منحصر در همانهايند، يعنى مهيّم و قلم و لوح و هباء و طبيعت و مثال و جسم و عرش و
كرسى و آسمانهاى هفتگانه و عناصر چهارگانه و مولّدات سه گانه و انسان كامل.
192/ 5 جندى در شرح فصوص گويد: اجناس عالى عالم عبارتند از: جوهر و
جسم و نامى و حسّاس و ناطق و انسان، و حروف آنها: ا- د- ذ- ر- ز- و- مىباشد،
پايان سخن او.
193/ 5 اما مقولات دهگانهاى كه صاحبان علوم نظرى قائل بدانهايند
از اينها و مندرج در تحت اينها است، ولى آنگونه كه حكمش در مرتبه الهى وجوبى- و
از آن حيث كه آنها اسماء آنها هستند- تعيّن مىيابد، و اين براى آن است كه از
اسماء الهى اثربخش كه عبارت از مبادى عالىاند به شمار آيند، براى اينكه احاطه از
جهت قوه و ضعف ملاك اثربخشى است، پس اجناس عالى اثر گذار در پائيناند و اثر گذارى
جز به واسطه اسماء الهى تحقق نمىيابد- اگرچه اثربخشى آنها از جهت مظاهر است- اما
بنابر حكم معهود بين آنان (اهل نظر)، پس تعيّن آنها به اعتبار حقايق كونى اثرپذير
است؛ و اين مناسبت با بلندى و غلبه ندارد.
194/ 5 سپس گوييم: اگر مىخواهى شمار اجناس عالى را از اسماء الهى چه
از جهت