نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 744
نعتى و حكمى دربارهشان دانسته نمىشود،
درباره ايشان هر حكمى كه بدان حكم شود صدق مىكند و گفته مىشود، اينان از وجهى از
همگان در اينجا و در بازگشت جدايند: أُولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ
أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ،
يعنى: اينان گروه خدائياناند آگاه باشيد كه گروه خدائيان همان رستگارانند (22-
مجادله).
سئوال پانزدهم اول بودن مراتب از جهت وجود و يا مرتبه معنوى چيست؟
275/ 5 جوابش اينكه: اوّل بودن از حيث وجود اختصاص به صورت «عما»
دارد و آن عبارت از صورت وجودى مطلق است كه كانون وجود و نهاد و معدن آن است، و آن
مرتبه وجودى است كه جامع تمام وجودات اسمائى و كونى مىباشد، همچنان كه روحش كه
احديت جمع هويّت و وجود است- يعنى تعيّن اول- جامع تمام تعينات مىباشد، و جمع در
آن جمع احدى است نه جمع احاطى، پس تعدد وجودى با آن آميزش ندارد، و اما از حيث
معنى اختصاص به روح «عما» و حقيقت آن دارد كه عبارت از تعيّن اول مىباشد، چون
بالاتر از «عما» جز احديت جمع هويت نيست، بنابراين روح و معناى آن است، اما آنچه
كه از مرتبه وجودى اختصاص به انسان- از آن حيث كه انسان است- دارد، اگر از كاملان
است: او را احديت جمع و وجود است و ازل؛ كه نفى كننده اوّل بودن وجودى است، براى
اينكه يكى از دو وجه او حقيقت او است كه عبارت است از احديت جمع هويت كه از هر
وصفى مطلق و رها است، پس او را هيچ تعيّن و اشاره و حكمى نيست، و وجه ديگر در
مرتبه جمع «عمايى» جارى مىشود و حكم به برانگيخته شدن آنچه كه از جمع «عمايى» از
اسماء و صفات و اضافات و اعيان موجودات برانگيخته مىشود مىكند، و اگر انسان از
كاملان نباشد؛ نخستين مراتب وجودى او چيزى است كه بخشپذير است؛ يعنى بخش او از
صورت «عما» مىگردد، يعنى از حيث تعيّن نسبى كه كار و حالش- پس از استقرار اهل
بهشت و دوزخ در منازل خودشان- منتهى بدان مىشود.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 744