responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد    جلد : 1  صفحه : 760

326/ 5 و از آن جهت گفتم «گويا مراد از آن نهايت اين مراتب باشد» كه بر صورت (حق) بودن انسان موقوف بر از بين رفتن ميل‌هاى طبيعى و حيوانى است؛ يعنى عدم جذب شدن بدانها- مطلقا- و ترك تعشقات و ميل ورزيدنها- مطلقا- و ترك تعملات به كلى؛ مگر به حسب شرع و يا طبع، و اين نيز از حيثى است كه در آنها انتساب به حق را مراعات مى‌كند نه بخلق را از جانب خودش و يا غير خودش، پس حالش اين‌گونه است كه گويى پيوسته و در هر لحظه با تمام وجود اين سخن را مى‌شنود كه:

زيبايى مرا از زمانى كه نطفه بودى و آفريدمت بينديش‌

و صورت بخشى مرا وقتى كه در شكم مادر بودى فراموش مكن‌

كار را به من واگذار و بدان كه من‌

احكامم را جارى كرده و هر كارى بخواهم انجام مى‌دهم‌

327/ 5 و هر لحظه به ناطقه كم و زياد آن را جواب مى‌دهد كه:

عشق من به او واجبم است خواه لطف كند و يا جفا كند

و آبشخور او شيرين است خواه صاف باشد و يا تيره‌

تمام كارهايم را به محبوبم واگذاردم‌

اگر خواست زنده‌ام مى‌كند و اگر خواست نابود مى‌كند

پايان سخن و سخن پايانى‌

328/ 5 گوييم: پايان سخن اختصاص به كشف و روشن كردن پنهانى‌هاى خواص انسان كاملى دارد كه بدان سخن پايان مى‌پذيرد، چون او آخرين مظاهر و تمام‌تر و جمع‌ترين آنها نسبت به كمالات وجودى و فراگيرترين آنها مى‌باشد، و به واسطه تعريف علامات و نشانه‌هاى او دروغ پردازى مدعيان بيهوده پرداز و تابناكى حال كاملان مكمّل روشن و آشكار مى‌گردد.

329/ 5 اما نخست اى مشتاق طالب بدان؛ براى اين‌كه انسان حقيقى الهى باشى؛ يعنى‌

نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد    جلد : 1  صفحه : 760
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست