نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 262
هر ظهور و حكمى مستند به مرتبهاى الهى و
جمعيت اسمائى است كه آن «رب[1]» او است و
بدان استناد به اسم جامع پيدا مىكند، سپس (گوييم:) مطلق اسماء داراى سه مرتبه كلى
مىباشند، براى اين كه اسماء افعالى تكوينى مستند به صفاتىاند و صفاتى مستند به
ذاتى؛ سپس شهود الهى- كه مترتب است بر اقتران مذكور به اعيان ثابته كه (اعيان)
عبارت از معلومات او و صور آنها مخلوقات وىاند- تقسيم به شهود علمى در ذات او
سبحانه، يعنى شهود آنچه كه لازم ذات او مىشود كه به نام شهود مفصل در مجمل[2] و درخت خرما و توابع آن در هسته
خرما ناميده مىشود، و شهود وجودى عيانى در آنچه كه از وى فقط به واسطه تعيّنش
امتياز دارد[3]، و شهود
علمى در حضرت علمى[4] براى هر
قابل و پذيرائى كه داراى صلاحيت قبول و پذيرش تعيّن وجودى را داشته و متوقف بر سبب
و يا سببهائى هست مىگردد، و اين شهود در مرتبه امكان است، پس مقصود فصل (دوم) در
چهار مقام ترتيب مىيابد:
مقام اول
693/ 3 بدان كه وجود الهى را از جهت اقترانش با اعيان ثابته كه عبارت
از حقايق علمى وجودىاند و تعيّنش بدانها؛ ظهورى است كه مستلزم احكامى چند
مىباشد، و اين احكام تابع حقايق داراى صلاحيت تعيّن و ظهور[5]
به حقاند، يا در برخى از مراتب وجودى- مانند اول بودن و قرب و نزديكى تمام نسبت
به كسى كه قبول و پذيرشش مر وجود را متوقف بر
[1] - براى اين كه هر مرتبه خاص و وجود عينى متعيّن
بوده و تحت تربيت اسمى از اسماء الهى واقع است، و گاهى ممكن است تحت تربيت دو اسم
و يا اسمائى چند باشد، لذا شارح گفت: و جمعيت اسمائى كه رب او است، و به سبب
استناد موجود عينى به اين اسم خاص، مستند به اسم الهى- استناد اين اسم به آن-
مىشود.
[2] - يعنى در مراتب مجمل كه مراد وجود واجب است، نه
اين كه اجمال در علم حاصل است، براى اين كه اجمال در علم بودن نشانه نقصان علم
است- بر عكس وجود- براى اين كه اجمال در آن( يعنى شدّت) كمال و تماميت وجود است،
چون وجود هر چه كه بسيطتر و مجملتر باشد شديدتر است.
[3] - يعنى مفصل را به واسطه تفصيل وجودى عينى آن مفصل؛
شهود كردن.
[4] - يعنى مفصل را به واسطه تفصيل علمى آن- نه اثباتى
مفصل- شهود كردن.
[5] - براى اين كه صلاحيت اين ظهور از حالات محكوم است
نه خود محكوم، پس اين مراتب الهى نسبت به احوال بنده همان ظهور در مراتب و مراتب
بنده است، چون در تمامى مراتب متعيّنه ظاهر او است.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 262