نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 440
موقوف بر اجتماع تمام حقايق و احكام مراتب
فى الجمله مىباشد، خواه نشأهاش معتدل باشد- همچنان كه در كامل است- و يا آنكه
منحرف و كج باشد- همچنان كه در غير او است- و كوچكترين آن؛ كوچكترين چيزى است كه
از حيوان، كه آخرين مولدات و پديدهها است پديد مىآيد؛ ولى به واسطه كوچكى و
خواريش؛ احكام مرتبه روحى و غير آن در آن ظاهر نشده است.
430/ 4 و اما آنچه كه نقلا دلالت دارد؛ چيزى است كه خداوند بدان
اشاره كرده و فرموده: سُبْحانَ الَّذِي خَلَقَ
الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا
يَعْلَمُونَ، يعنى:
منزه است آنكه همه اصناف را از آنچه كه زمين ميروياند بيافريد و نيز
انسانها و آن چيزها كه نمىدانند (36- يس) و باز فرموده:
وَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ،
يعنى: همه چيز را دو صنف آفريديم (49- ذاريات) خلق را بر ازدواج و ضميمه كردن و
جمع ترتيب داده و ترتب حكم بر موصوف نشانهاى است كه داراى وصف بلندى مىباشد، و
در بحث افلاك برخى از رازهاى آن- با خواست خدا- روشن خواهد شد.
اصل دوازدهم در ترتيب ظهور موجودات پس از برانگيخته شدن قلم و لوح
مانند تعيّن عالم مثال است بعد از تعين عالم ملكوت- از عالم جبروت-
431/ 4 گوييم: بعد از برانگيخته شدن آن دو[1]
در آينه نفس رحمانى؛ مرتبه طبيعت- از حيث ارتباطش به اجسام و ظهور حكم آن در آنها
و بدانها- تعين يافت، و اين در هباء اول بود كه بعضى آن را هيولاى كل مىنامند.
432/ 4 و بيانش آنگونه است كه فرغانى گفته و آن اينكه: نفس رحمانى
كه رحمت فراگير است و ظاهرى و باطنى را شامل است چون به حكم «احببت- دوست داشتم»
از باطن
[1] - يعنى پس از صادر شدن لوح از قلم اعلا در آينه نفس
رحمانى مرتبه طبيعت تعين يافت. م
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 440