نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 598
973/ 4 پس هركس اين را آنگونه كه هست شهود
كرد؛ حكم وجود واحد؛ او را از شهود تميز و جدايى اصلى پوشيده نمىدارد و مزج بين
احكام مراتب نمىكند، بلكه عارف به آن و به لوازم تفصيلى آن مىباشد و در حكمش
مصيب و راست گفتار است، لذا نيازمند به حضورى مىباشد كه آن- پس از معرفت آنچه از
معلومات و مشهودات كه با او حاضر است- ملاك كار بوده و يقين دارد كه مجموع حاضر
است، و همينطور غفلت از مجموع غير ممكن است، لذا حكم آن به حسب آن چيزى است كه علم
وقتى و حالى و موطنى و مزاجى و مرتبتى تعيّن مىيابد، البته اگر چيزى از آنها به
موجب غفلت برترى يابد، بنابراين در هر حال از وجهى حضور است و از وجه ديگر غفلت- و
برعكس-
974/ 4 سپس (گوييم:) حضور عبارت است از استجلاى معقولات و اشتمال بر
محسوسات؛ به واسطه جمعيت آثار كه از علم و شهود در صاحب آن- به حسب رابطهاى كه
بين او و آنها است- حاصل مىآيد، و از نتايج آن تميّز و جدايى احكام ظاهر شريعت
است از احكام باطن طريقت و احكام مطّلع حقيقت و احكام احديّتى كه پس از احكام
مطّلع است، هر كدام در مرتبه خود و مرتبه اهل آن؛ يعنى آنكس را كه فضل و كرم خداى
بزرگ يارى كرده است.
فصل پنجم از فصول باب كه حاوى قاعدهاى عزيز و ارزشمند است كه
فايدهاش براى مبتدى و منتهى عام و فرا رسنده مىباشد
975/ 4 بيان دورى از آميزش و تخليط مذكور است و آگاهى دادن بر حضور
در حقايق؛ با آنچه كه اختصاص به مرتبه الهيت دارد و آنچه نسبت به مرتبه كونى داده
مىشود، خلاصهاش با آنچه كه بيانش بارها گذشت اينكه: هركس و هر موجودى را نسبتى
ذاتى به مرتبه الهى و نسبتى كونى و وجودى- از آن جهت كه وى غير و عالم است- به
مرتبه الهى هست، و همينطور براى هر امرى كه از او به واسطه كسبش صادر مىشود و يا
بدون كسبش بر او وارد مىشود، اين دو نسبت هست، پس هركس را سزد كه با آنچه اختصاص
به هريك از دو
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 598