نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 326
اصل اول در اوّلين مراتب منعوت و آن مرتبه
جمع و وجود است
4/ 4 از آن جهت به اين نام ناميده شده كه مرتبه وجود جامع است،
همچنان كه از آن تعبير به حقيقت الحايق و مقام احديت جمع و مقام جمع- به واسطه
جمعش مر آنها را- شده است؛ ولى كثرت (در آن) مستهلك است و احديت معتبر (اعتبار
شده)، حضرت شيخ قدس سره در تفسير اينگونه بيان داشته و در آنجا اين چنين تفسيرش
كرده: يعنى به اعتبار علم خودش به نفس خودش و اين كه او فقط براى خودش خودش است؛
بدون تعقل تعلق و يا تعيّن امرى غير از اين يك اعتبار كه حكمش از آنچه غير او
مىباشد منفى است، و مورد استناد غناى ذاتى و كمال وجودى ذاتى و وحدت ناب و صرف و
اينكه: خدا بود و با او چيزى نبود؛ همين است، و حضرت شيخ قدس سره در تفسير اشاره
به جايز بودن ناميدن آن (مراتب منعوت) به اسمائى كه خبر از خاصيت و ويژگيهاى آن
مىدهند كرده است.
5/ 4 اول (مرتبه) برزخ دو مرتبه الهى و كونى بودن است، چون آن (برزخ)
مشتمل بر تمام احكام آن دو مرتبه است، با اين كه آن چيز زايدى بر معقول بودن احديت
جمع آن دو- مانند ديگر برزخها- نيست.
6/ 4 دوم (مرتبه) آينه دو مرتبه بودن است، چون آن آينه غيب ذات و
(آينه) آنچه كه بدان و در آن تعيّن مىيابد. است.
7/ 4 سوّم (مرتبه) حقيقت انسانى كمالى بودن است، براى اين كه هر
انسان كاملى از حيث صورت ظاهريش مظهر آن و مظهر لوازم آينده آن است.
8/ 4 چهارم مرتبه صورت حق و انسان كامل است بدون شمردن (دو بودن) و
صورت حق صورت علم او است به ذات خودش و شئون ذات خودش؛ همچنان كه صورت عالم عبارت
از صور نسبتهاى علم او است، و صور نسبتهاى علم او- در ذوق مقام سخنگوى از جانب
او- عبارت است از تعينات وجودش كه گفتيم آنها از حيث تعدّدشان احوال اويند و از
حيث توحّد و يكتائيشان عين او.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 326