نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 160
فصل پنجم
355/ 3 و به واسطه تقيّد نداشتنش به زمان، تمام لحظات و آنات نزد وى
حاضراند، و به واسطه اين حاضر بودنشان آنچه هم كه در آنها است (يعنى در ظرف آن
لحظه و آن تحقق مىپذيرد) نزد وى حاضراند، پس تمامى موجودات با وجود و حالاتشان-
كه نسبت به خودشان منقسم به سابق و حاضر و لاحق مىشوند- و همينطور نسبتهايى كه
ما بين آنها است نزد او حاضراند، لذا اگر در كلام و يا افعال الهى قيدى به زمان و
يا مكان و يا حال اعتبار شده، به اعتبار حال غير- يعنى مخاطبان- مىباشد.
فصل ششم
356/ 3 و به واسطه اطلاقش- از جهت رحمت- تمام موجودات را فراگرفته
است، يعنى از جهت وجود و علم، لذا وقوع آنچه كه مخالف علم او باشد امكان ندارد،
بنابر اين سرّ قدر و تابع بودن اراده مر علم او را درست است، هم چنان كه قدرت؛
اراده را- به واسطه آشكار كردن آنچه را كه اراده معين كرده- تبعيت و پيروى دارد،
و از برخورد اين دو؛ كلام و تأثير و ايجاد آشكار مىگردد[1]،
و اين تعيّن وجود است- به حسب هر نسبتى علمى- كه عبارت است از حقيقتى از حقايق؛ به
صورتى كه آن حقيقت آن را اقتضا مىنمايد، و اين همان معنى سريان وجود؛ و تخصّص و
نشر و انبساط و رشّ (به معنى پراكندگى) وجود است، و اين مطلق خلق و ايجاد است.
اصولا ابداع و اختراع نه داراى ماده است و نه مدت، جز آنكه
[1] - اين همان كلام فعلى ظهورى در مقام فيض و تجلى
فعلى است، اما كلام ذاتى نفسى عبارت است از آشكار نمودن آنچه كه در غيب ذات او در
حضرت اسماء و مقام و احديت؛ كه تابع تجلى ذاتى علمى و حب ذاتى و اراده ذاتى است
مىباشد، بلكه از نظر تحقيق عرفانى و ذوق شهودى: خداوند متعال در مقام احديت متكلم
است و تكلمش فيض اقدس و تجلى اعلاى ارفع مىباشد و مخاطب آن اسماء ذاتى در مرحله
نخست، و حضرت و احديت و اسماء و صفات در مرحله دوم مىباشند، پس او در مقام و
احديت متكلم است و تكلّمش تجلى به مقام اسم« الله» به وجه ظاهر آن است و مخاطب آن
اعيان ثابته- يعنى نخست عين انسان كامل و سپس بقيه كه تابع آنند- مىباشند.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 160