مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
العربیة
راهنما
جستجوی پیشرفته
همه کتابخانه ها
جدید
صفحهاصلی
فقه
اصول فقه
قرآنی
علوم حدیث
اخلاق
عقاید
علوم عقلی
ادیان و فرق
سیره
تاریخ و جغرافیا
ادبیات
معاجم
سیاسی
علوم جدید
مجلهها
گروه جدید
همهگروهها
نویسندگان
قرآن کریم
علوم قرآن
تفسیر
همهگروهها
نویسندگان
مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
مقدمه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
««اول
«قبلی
جلد :
مقدمه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
نام کتاب :
ترجمه تفسیر المیزان
نویسنده :
علامه طباطبایی
جلد :
13
صفحه :
560
(17) سوره اسرى مكى است و 111 آيه دارد
3
[سوره الإسراء(17): آيه 1]
3
ترجمه آيه
3
بيان آيه
3
نقل برخى اقوال در باره مدنى بودن بعضى از آيات سوره اسراء و اشاره به مفاد كلى اين سوره مباركه
4
معناى آيه شريفه: سبحان الذي أسرى بعبده
6
بحث روايتى روايتى مفصل در شرح واقعه اسراء و معراج و آنچه پيامبر
6
در شب معراج ديد و شنيد
7
روايات ديگرى در شرح اسراء و معراج
19
رد رواياتى كه بنا بر آنها معراج جسمانى نبوده و در عالم رؤيا صورت گرفته است
29
خلاصه آنچه كه از روايات اسراء و معراج استفاده مىشود در مجمع البيان طبرسى
33
اقوال مختلف در باره زمان و مكان معراج و اينكه جسمانى بوده يا روحانى
38
بحثى ديگر(تقسيم جزئيات مربوط به معراج به چهار قسم، از نظر معنى و سند)
41
[سوره الإسراء(17): آيات 2 تا 8]
44
ترجمه آيات
44
بيان آيات
45
اشاره به مورد استعمال كلمه كتاب در قرآن مجيد و وجه اينكه وكيل گرفتن غير خدا شرك است
46
وجه منصوب بودن كلمه ذرية در جمله: ذرية من حملنا مع نوح... و معنايى كه از آن استفاده مىشود
48
معانى مختلف واژه قضاء و معناى آيه: و قضينا إلى بني إسرائيل في الكتاب لتفسدن في الأرض
49
توضيح معناى آيه شريفه: فإذا جاء وعد أولاهما... و اشاره به ضعف وجوه ديگرى كه در اين باره گفته شده است
51
آثار نيك و بد اعمال به عامل بر مىگردد(إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم و إن أسأتم فلها)
53
بحث روايتى
56
مقصود از دو بار سركوب شدن و هلاكت بنى اسرائيل بر اثر دو بار فساد انگيزى آنان بر روى زمين
58
[سوره الإسراء(17): آيات 9 تا 22]
60
ترجمه آيات
61
بيان آيات
62
توضيح در مورد اينكه قرآن بدانچه اقوم است هدايت مىكند و اينكه اسلام دين قيم است
62
خداوند براى مؤمنان صالح العمل بر خود حق قرار داده است(أن لهم أجرا كبيرا)
64
بيان اينكه انسان عجول بوده و آن سان كه در طلب خيرات است در پى شر نيز مىباشد(و يدع الإنسان بالشر دعاءه بالخير)
66
مراد از آيت بودن شب و روز و محو آيت ليل و مبصره بودن آيات نهار
69
وجود قدرت و آزادى، دليل و مجوز ارتكاب هر عملى نيست
71
معناى طائر و مراد از جمله: و كل إنسان ألزمناه طائره في عنقه
72
عاقبت و سرنوشت انسان با اعمال ارادى و اختيارى او لزوم و حتميت پيدا مىكند
74
مقصود از كتابى كه در قيامت براى افراد انسان بيرون آورده مىشود(و نخرج له يوم القيامة كتابا يلقاه منشورا) حقايق اعمال هر كس است كه به او نمايانده مىشود
75
هدايت هر كس به سود خود و ضلالتش عليه خود است(و لا تزر وازرة وزر أخرى)
77
توضيح اينكه فرمود: و ما كنا معذبين حتى نبعث رسولا
78
مقصود از اراده هلاك قريه در جمله: و إذا أردنا أن نهلك قرية
81
وجوه مختلفى كه در توضيح و توجيه جمله: أمرنا مترفيها ففسقوا فيها... با توجه به اينكه خداوند امر به فحشاء نمىكند، گفته شده است
82
مراد از عاجله در ايه من كان يريد العاجلة
86
اعمال آدمى اسباب اخروى هستند و بر خلاف اسباب دنيوى تخلف ناپذيرند
90
بيان اينكه دنيا طلبان در اعمال دنيوى، و عقبى طلبان در اعمال اخروى مستمد از عطاى خداوندند
91
توضيح اينكه درجات اخروى بزرگتر از درجات دنيوى است
94
بحث روايتى(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته)
96
گفتارى در چند فصل پيرامون قضاء
97
فصل 1 - در معنا و حدود آن: 1 - معنا و حدود قضاى تكوينى و تشريعى
97
فصل 2 - نظرى فلسفى در معناى قضاء
100
فصل 3 - روايات هم اين نظريه را تاييد مىكنند 3 - قضاء در روايات آخرين مرحله از مراحل: علم، مشيت، اراده، تقدير و قضا مىباشد
101
بحث فلسفى(در بيان اينكه فيض خداوند مطلق و نامحدود است و منشا اختلاف انواع و افراد اختلاف قابليتها است)
103
[سوره الإسراء(17): آيات 23 تا 39]
105
ترجمه آيات
106
بيان آيات قضاء تشريعى خداوند به نپرستيدن جز او
107
نيكى كردن به والدين، از مهمترين واجبات بعد از توحيد
109
اشاره به وجه اينكه فرمود: اسرافكاران برادران شياطين هستند
112
نهى از افراط و تفريط در انفاق
114
نهى از فرزند كشى(چه دختر و چه پسر) از بيم فقر و گرسنگى كه در عرب رسم بوده
116
نهى شديد از زنا كارى
117
گفتارى پيرامون حرمت زنا بحث قرآنى و اجتماعى پيرامون حرمت زنا
118
بيان آيه
123
معناى جمله: فلا يسرف في القتل إنه كان منصورا
123
نهى از تصرف در مال يتيم و امر به وفاء به عهد
124
امر به مراعات عدالت و وفا در كيل و وزن و بيان خير و أحسن تأويلا بودن آن
125
نهى از متابعت از غير علم(لا تقف ما ليس لك به علم) و اشاره به حكم فطرت به لزوم پيروى از علم يا پيروى از ظن به استناد حجت علمى و عقلى
126
تعليل نهى از پيروى از غير علم به: إن السمع و البصر و الفؤاد كل أولئك كان عنه مسؤلا
130
نهى از تكبر و گردن فرازى كردن
132
بحث روايتى
133
رواياتى در ذيل جمله: و بالوالدين إحسانا در باره نيكى كردن به پدر و مادر
134
چند روايت در معناى اوابين
135
رواياتى در باره اجتناب از افراط و تفريط در انفاق در ذيل آيه: و لا تجعل يدك مغلولة إلى عنقك
136
چند روايت در ذيل آيه: و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا
138
رواياتى در باره پيروى نكردن از غير علم و تقسيم شدن ايمان، بر اعضاء و جوارح(إن السمع و البصر...)
139
[سوره الإسراء(17): آيات 40 تا 55]
141
ترجمه آيات
142
بيان آيات
143
تصريف آيات(تنوع بيان و احتجاج) به منظور متذكر شدن شنوندگان
144
با اينكه ثمره تصريف آيات ازدياد نفرت كفار بوده، حكمت نزول آيات چه بوده است؟
145
تقرير استدلال براى نفى شريك به اينكه اگر با خدا آلههاى مىبود راهى به سوى خداى ذى العرش جستجو مىكردند(إذا لابتغوا إلى ذي العرش سبيلا)
146
تسبيح سنگ و چوب به چه معنا است؟
149
وجود سرا پا فقر و نياز موجودات، وجود رب واحد را اعلام مىكند
150
هر موجودى از موجودات داراى مرتبهاى از علم است و تسبيح موجودات تسبيح حقيقى است
151
وجود موجودات هم حمد خدا و هم تسبيح او است
153
وجوه مختلفى كه در معناى حجابا مستورا در آيه: و إذا قرأت القرآن جعلنا بينك و بين الذين لا يؤمنون... گفته شده است
156
مشركين دليلى بر انكار معاد نداشته، فقط آن را استبعاد مىكنند و خداوند با اشاره به قدرت مطلقه خود به آنان پاسخ مىدهد
159
امر به خوش زبانى و اجتناب از درشتگويى
161
سعادت و شقاوت هر كس بسته به مشيت الهى است كه بر اساس عمل تعيين مىشود
163
بحث روايتى
165
رواياتى در باره تسبيح موجودات و سفارش مدارا با حيوانات
165
توضيحى در مورد تسبيح محسوس برخى موجودات كه در پارهاى روايات نقل شده است
169
چند روايت در باره بسم الله الرحمن الرحيم در ذيل آيه: و إذا ذكرت ربك
170
[سوره الإسراء(17): آيات 56 تا 65]
173
ترجمه آيات
173
بيان آيات
174
استدلال بر نفى الوهيت خدايان مشركين به اينكه لازمه ربوبيت، داشتن قدرت بر رساندن سود و دفع ضرر است
175
چند وجه ديگر در بيان مراد از مالك نفع و ضرر نبودن بتها
176
دعا و در خواست حقيقى از خداى سبحان مستجاب است، بر خلاف دعاى مشركين و طلب از بتها كه قادر بر اجابت نيستند
178
توضيح اينكه آلهه دروغين، خود در جستجوى وسيله به سوى پروردگارشان هستند
179
وجوه ديگرى كه در معناى جمله: يبتغون إلى ربهم الوسيلة أيهم أقرب گفتهاند
180
سنت الهى در اقوام گذشته: دعوت به حق، به سعادت رساندن مؤمنان و هلاكت يا عذاب شديد منكران و طاغيان
182
مراد از كتاب در جمله: كان ذلك في الكتاب مسطورا و بحثى كه برخى مفسرين با قول به اينكه مراد از كتاب لوح محفوظ است در ذيل آن عنوان كردهاند
183
از آنجا كه خواست خدا بر اين است كه امت اسلام را پيش از مهلت منقرض نسازد، پيشنهاد كفار راجع به آوردن آيات را اجابت نكرد
185
دو وجه ديگر در معناى آيه: و ما منعنا أن نرسل بالآيات إلا أن كذب بها الأولون
186
مراد از رؤيا و شجره ملعونه در آيه: و ما جعلنا الرؤيا التي أريناك
188
بيان اينكه آيه شريفه ناظر به بنى اميه است و نقل سخن بعضى از مفسرين كه رؤيا را معراج و شجره ملعونه را شجره زقوم دانستهاند و جواب آن
192
رد وجه ديگرى كه رؤيا را به جنگ بدر مربوط دانسته است
196
ياد آورى داستان سجده نكردن ابليس بر آدم
7
و آغاز عصيان و اغواى او
198
مراد از مشاركت شيطان در اموال و اولاد مردم در خطاب: و شاركهم في الأموال و الأولاد
201
بحث روايتى رواياتى در ذيل آيه: و ما منعنا أن نرسل بالآيات
203
روايات متعدد از طرق عامه و خاصه راجع به خواب ديدن پيامبر
6
بنى اميه را به شكل ميمونهايى بر منبرش، و اينكه رؤيا و شجره ملعونه در قرآن در آيه، ناظر به آنان است
204
چند روايت در باره شركت شيطان در اموال و اولاد مردم
207
[سوره الإسراء(17): آيات 66 تا 72]
208
ترجمه آيات
208
بيان آيات
209
انسان چه در ضراء كه خدا را مىخواند و چه در سراء كه از خدا اعراض مىكند بالفطره متوجه خدا است
210
آيا در خشكى تضمينى و تامينى از گرفتارىها داريد كه از خدا اعراض مىكنيد
213
معناى آيه: و لقد كرمنا بني آدم
214
معناى جمله: و فضلناهم على كثير ممن خلقنا تفضيلا
216
فرق بين تكريم و تفضيل انسان و چند وجه ديگر كه در بيان فرق بين كرمنا بني آدم و فضلناهم گفته شده است
217
آيه شريفه ناظر به تفضيل انسان از حيث وجود مادى است و ملائكه از مفضل عليه(كثير ممن خلقنا) خارج است
219
گفتار در برترى انسان از ملائكه
221
افضل بودن اطاعت انسان از جهت كشف صفاى باطن و حسن سريره او است
225
موارد استعمال كلمه امام در قرآن و مراد از امامهم در جمله: يوم ندعوا كل أناس بإمامهم
227
اقوال و وجوه مختلف در باره مراد از امام در جمله فوق
229
مراد از اينكه فرمود: من كان في هذه أعمى فهو في الآخرة أعمى و وجوهى كه در اين باره گفته شده است
232
بحث روايتى(رواياتى در باره برترى انسان، احضار هر گروه با امام خود در قيامت و...)
233
[سوره الإسراء(17): آيات 73 تا 81]
236
ترجمه آيات
236
بيان آيات
237
نيرنگ مشركين براى اينكه پيامبر
6
از خدايانشان بدگويى نكند و افراد ضعيف و فقير را از خود دور بسازد
238
معناى دلوك شمس و غسق الليل در آيه: أقم الصلاة لدلوك الشمس
240
امر به رسول
6
به تهجد نيمه شب و دعا و استمداد از خداوند
241
مقصود از دخول و خروج به صدق در رب أدخلني مدخل صدق
242
بحث روايتى رواياتى در ذيل آيه: و إن كادوا ليفتنونك... كه خدعه مشركين با رسول الله
6
را حكايت مىكند
244
رواياتى در باره واجب شدن نمازهاى پنجگانه و مراد از مشهود بودن قرآن فجر(نماز صبح) در ذيل آيه: أقم الصلاة
246
[سوره الإسراء(17): آيات 82 تا 100]
249
ترجمه آيات
250
بيان آيات قرآن از جهت اينكه معالج امراض قلبى است، براى مؤمنين«شفاء» و به لحاظ اينكه صحت و استقامت نفسانى مىآورد«رحمت» است
251
قران از جهت اينكه معالج امراض قلبى است براى مؤمنين«شفاء» و به لحاظ اينكه صحت و استقامت نفسانى مياورد«رحمت» است
252
توضيح اينكه قران ظالمين را جز زيان نمى افزايد
254
بيان حال انسان عادى دلبسته به اسباب ظاهرى كه در حال تنعم از خدا دور شده و در شر و بد حالى نوميد است
256
بحثى فلسفى(در بيان اينكه شرور بالعرض داخل در قضاى الهى هستند)
258
بنيه بدنى، صفات اخلاقى و محيط اجتماعى در حد اقتضاء، و نه عليت تامه - در اعمال آدمى اثر دارد(كل يعمل على شاكلته)
262
بيان اينكه سعادت و شقاوت ضرورى و تغيير ناپذير نيست و اكتسابى و از آثار اعتقادات و اعمال انسان مىباشد
264
بحث فلسفى(در باره سنخيت وجودى و رابطه ذاتى بين فعل و علت فاعلى)
268
وجود رابطه و سنخيت بين فعل و فاعل از نظر قرآن
269
دنباله بحث سابق از نظر قرآن
269
بيان آيات
270
معناى روح و مراد از امر خدا و توضيح اينكه روح از امر خدا است
270
موارد اطلاق و استعمال كلمه روح در آيات قرآن مجيد
274
اقوال مختلف و متعدد مفسرين در باره مراد از روح در آيه: يسئلونك عن الروح
276
مشركين از در عناد و لجاجت، ايمان آوردن خود را به انجام معجزاتى غريب و ناممكن مشروط مىكنند
280
تحقق بخشيدن به پيشنهاد مشركين، در شان پيامبر
6
نه به عنوان يك فرد بشرى و نه به عنوان پيامبر الهى، نيست
281
تقرير و توضيح برهان بر نبوت عامه و اثبات آن، كه در جواب خداوند به مشركين كه رسالت يك فرد بشرى را محال مىدانستند بيان گشته است
284
چون دليل و برهان نتيجه نبخشيد، گواهى را به خدا واگذار
288
معناى جمله: قادر على أن يخلق مثلهم و بيان اينكه انسان مبعوث در قيامت عين انسان دنيايى است نه مانند او
290
بحث روايتى رواياتى در باره نيت و عمل در ذيل جمله: كل يعمل على شاكلته
293
چند روايت در باره شان نزول آيه: يسئلونك عن الروح... و بيان مراد از روح
294
روايتى متضمن گفتگوى قريش با پيامبر
6
و پيشنهادات آنان به او در ذيل آيه: و قالوا لن نؤمن لك حتى
296
[سوره الإسراء(17): آيات 101 تا 111]
300
ترجمه آيات
300
بيان آيات
301
مقصود از معجزات نه گانه موسى
7
در آيه: و لقد آتينا موسى تسع آيات بينات
302
معناى اينكه خطاب به بنى اسرائيل فرمود: اسكنوا الأرض فإذا جاء وعد الآخرة
303
حكمت نزول تدريجى و تفريق قرآن، مقارن شدن علم و عمل به قرآن و تماميت يافتن استعداد مردم در تلقى آن است
305
توضيحى در مورد بىنياز بودن قرآن از ايمان مشركين به آن، براى ثبوت حقانيت و كمالش
308
اشاره به اقسام نامها و بيان مراد از جمله: فله الأسماء الحسنى
309
رد عقيده بت پرستان كه اسماء متعدد خدا را حاكى از آلهه متعدد پنداشته به شركت در عبادت مبتلا شدهاند و بيان اينكه اسماء خداى تعالى مرآت و معرف يك مسمى هستند
310
نفى فرزند، ولى و شريك داشتن خداى تعالى
313
بحث روايتى(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته)
314
رواياتى در باره اسماء حسنى، اسماء حقيقى و اسماء اسماء خدا و عقائد بت پرستان در باره اسماء خدا
314
چند روايت در باره جهر و اخفاف در نماز
317
بحثى روايتى و قرآنى(در باره تفريق آيات قرآن - و قرآنا فرقناه...) تقسيم قرآن به آيات و سور
318
عدد سورهها و آيات قرآن كريم
320
ترتيب سورههاى قرآن كريم
322
(18) سوره كهف مكى است و 110 آيه دارد
325
[سوره الكهف(18): آيات 1 تا 8]
325
ترجمه آيات
325
بيان آيات آهنگ و مفاد كلى اين سوره مباركه
326
توضيح مقصود از اينكه قرآن عوج(كجى) نداشته، قيم است و اشاره به اقوال مختلف مفسرين در ذيل جمله: لم يجعل له عوجا
326
قول و اعتقاد به فرزند داشتن خدا چه به نحو حقيقى و چه به نحو مجاز باطل و ممنوع است
331
هدف از خلق زينت بر روى زمين آزمايش انسانها و تميز نيك و بد بر اساس اعتقاد و عمل است
332
بحث روايتى(رواياتى در تفسير جملات لينذر بأسا شديدا ، فلعلك باخع نفسك... و لنبلوهم أيهم أحسن عملا )
334
[سوره الكهف(18): آيات 9 تا 26]
336
ترجمه آيات
337
بيان آيات وجه اتصال و رابطه آياتى كه داستان اصحاب كهف را حكايت مىكنند با آيات قبل
339
بيان اينكه اصحاب رقيم نام ديگر اصحاب كهف است
341
مقصود از رحمت و رشد در دعاى اصحاب كهف: ربنا آتنا من لدنك رحمة و هيئ لنا من أمرنا رشدا
343
معناى جمله: فضربنا على آذانهم في الكهف سنين عددا
344
معناى اينكه فرمود: سپس اصحاب كهف را بيدار كرديم لنعلم أي الحزبين أحصى
346
اقرار به توحيد پروردگار و نفى ربوبيت ارباب و آلهه در گفتگوى اصحاب كهف با خود
348
جزئياتى از داستان اصحاب كهف كه از آيات استفاده مىشود
350
وضعيت جغرافيايى غار اصحاب كهف و كيفيت قرار گرفتن اصحاب كهف در آن
352
بيان غايت و هدف از بعث(بيدار كردن) اصحاب كهف و اشاره به همانند بودن خواب آنان و مرگ اهل دنيا
356
چند وجه ديگر در باره غايت بعث اصحاب كهف(ليتسائلوا بينهم...)
358
معناى جمله: لبثنا يوما أو بعض يوم
358
جمله: ربكم أعلم بما لبثتم انحصار علم حقيقى به معناى احاطه بر عين موجودات و حوادث، به خداى تعالى را افاده مىكند
360
گفتگوى اصحاب كهف بعد از بيدار شدن در باره رفتن به شهر
361
نگرانى اصحاب كهف از فاش شدن رازشان و دست يافتن كفار به آنان
362
با اينكه تقيه و تظاهر به كفر از روى اضطرار جايز است سبب نگرانى و بيم اصحاب كهف چه بوده است؟
364
توضيح آيه: فقالوا ابنوا عليهم بنيانا... كه گفتگوى و مجادله مردم را در باره اصحاب كهف حكايت مىكند
367
وجه دلالت بيدار شدن اصحاب كهف بعد از خواب چند صد ساله، بر حق بودن معاد و قيامت
369
مقصود از: الذين غلبوا على أمرهم در آيه: قال الذين غلبوا على أمرهم
371
حكايت اختلاف مردم در عدد اصحاب كهف و بيان اينكه ايشان هفت نفر بودهاند
372
توضيح در مورد اينكه بايد كار فردا را به مشيت خدا(ان شاء الله) مشروط كرد و بيان اينكه هر عملى از هر عاملى موقوف به اذن و مشيت خداى تعالى است
375
وجوه ديگرى كه در باره استثناء در آيه: و لا تقولن لشيء إني فاعل ذلك غدا إلا أن يشاء الله گفته شده است
378
معناى آيه: و اذكر ربك إذا نسيت... و وجوهى كه در معناى آن گفته شده است
381
توضيح آيه: و لبثوا في كهفهم ثلاث مائة سنين و ازدادوا تسعا كه عدد سالهاى اقامت اصحاب كهف را در غار حكايت مىكند
383
بحث روايتى روايتى در شرح داستان اصحاب كهف
386
موارد و جهات اختلاف در روايات راجع به داستان اصحاب كهف
390
روايات ديگرى پيرامون داستان اصحاب كهف
393
چند روايت حاكى از اينكه اصحاب كهف مدتى تقيه مىكردهاند
394
روايت مشهورى از ابن عباس در نقل داستان
395
رواياتى متضمن ذكر اسماء اصحاب كهف
399
گفتارى در چند فصل پيرامون اصحاب كهف و سر گذشت ايشان
402
1 - داستان اصحاب كهف در تعدادى از روايات دو سبب عمده وجود اختلاف شديد در مضامين روايات راجع به اصحاب كهف
402
2 - داستان اصحاب كهف از نظر قرآن
404
3 - داستان از نظر غير مسلمانان
407
4 - غار اصحاب كهف كجا است؟
408
[سوره الكهف(18): آيات 27 تا 31]
414
ترجمه آيات
414
بيان آيات مفاد كلى اين آيات و ربط آنها با آيات قبل
415
وظيفه پيامبر
6
تلاوت آيات و تبليغ وحى است و جز خدا مرجعى ندارد
416
معناى صبر و وجه و مراد از اراده و طلب وجه خدا و دعاى صبح و شام در آيه: و اصبر نفسك مع الذين
417
بيان عدم دلالت جمله: لا تطع من أغفلنا قلبه بر جبر و اشاره به اينكه جبر مجازاتى ناشى از اختيار، با اختيار منافات ندارد
419
اى پيامبر! حق را بگو و از ايمان نياوردن مردم تاسف مخور كه ظالمان را آتش و مؤمنان صالح العمل را پاداش است
420
بحث روايتى رواياتى در باره تقاضاى مشركين از پيامبر مبنى بر دور ساختن افراد فقير از خود، و رواياتى ديگر در ذيل آيات گذشته
422
[سوره الكهف(18): آيات 32 تا 46]
425
ترجمه آيات
426
بيان آيات مثلى بيانگر حال دنيا طلبان كه به مالكيت كاذب خود دل بستهاند
427
فخر فروشى و تكبر مرد توانگر و ثروتمند غافل از مالكيت مطلقه خداوند، در برابر رفيق مؤمن خود
429
آدمى بالفطرة به چيزى كه آن را باقى و ماندگار بداند دل مىبندد و چشم خود را بر فرض فناى محبوب خود مىبندد
431
توانگر غافل از خدا، خود را محق و شايسته بر خوردارى و تنعم مىداند حتى در قيامت!
433
توضيح جواب رفيق مؤمن آن مرد توانگر مغرور، به او كه از دو جهت سخنان غرور آميز او را رد و ابطال مىكند
434
وجه اينكه مرد فقير در جمله: أ كفرت بالذي خلقك رفيق توانگر خود را كافر خواند
435
بيان اينكه در فرض مقايسه، نسبت به اسباب ظاهرى، ولايت از آن خداى حق است و خدا از نظر ثواب و فرجام بهتر است
440
مثلى ديگر براى بيان حقيقت زندگى دنيا و زينتهاى سريع الزوال آن و اينكه باقيات صالحات بهتر است
442
[سوره الكهف(18): آيات 47 تا 59]
444
ترجمه آيات
445
بيان آيات
446
ياد آورى قيام قيامت و عرضه گشتن مشركين و همه مردم بر پروردگار، همراه با اعمالشان و ديگر هيچ
447
اشاره به چند نكته و خصوصيت در باره قيامت
448
از ياد بردن قيامت سبب اصلى اعراض از هدايت و فساد اعمال است
449
وضع كتاب در قيامت، كتابى كه هيچ صغيره و كبيرهاى را فرو گذار نكرده و مجرمان(چه مشرك و چه غير مشرك) از آن بيمناكند
451
مراد از ولايت شيطان در جمله: أ فتتخذونه و ذريته أولياء من دوني و هم لكم عدو
453
دو برهان كه در آيه ما أشهدتهم خلق السماوات و الأرض... براى نفى ولايت ابليس و ذريهاش اقامه شده است
454
وجوه مختلف ديگرى كه مفسرين در باره معنى و مفاد آيه فوق گفتهاند
456
معناى اينكه فرمود: در قيامت ما بين مشركين و شركاء محل هلاكت قرار دادهايم
459
معناى جمله: و ربك الغفور ذو الرحمة و معنايى كه در سياق آيات تهديد افاده مىكند
463
بحث روايتى(چند روايت در ذيل آيات گذشته)
465
[سوره الكهف(18): آيات 60 تا 82]
466
ترجمه آيات
467
بيان آيات
468
آنچه از داستان موسى
7
و همراه او و ملاقات با عالم به تاويل احاديث(خضر
7
) استفاده مىشود و آنچه در باره اين داستان گفته شده است
468
اشاره به اينكه انبياء
:
از مطلق آزار و ايذاء شيطان مصون نيستند
472
ملاقات موسى
7
با بندهاى از بندگان خدا خضر
7
كه به او رحمت و علم داده شده و تقاضاى تعليم از او و گفتگوى بين آن دو
474
ادب و تواضع فراوان موسى
7
در برابر استاد(خضر -
7
)
476
صبر نياوردن موسى
7
به سكوت در برابر اعمال خضر
7
477
جدا شدن موسى و خضر
8
و اخبار خضر
7
موسى
7
را به تاويل اعمال خود(سوراخ) كردن كشتى، قتل نوجوان و بناى ديوار)
481
بحثى تاريخى در دو فصل
485
1 - داستان موسى و خضر در قرآن
485
2 - شخصيت خضر
7
در روايات
487
بحث روايتى رواياتى در باره داستان مصاحبت و مفارقت موسى و خضر
8
و اختلاف فراوان روايات در جهات و جزئيات اين داستان
490
چند روايت در مورد اينكه خداوند بعد از مرگ بنده صالح، جانشين او در مال و اولاد او مىشود
494
[سوره الكهف(18): آيات 83 تا 102]
496
ترجمه آيات
497
بيان آيات بيان آيات مربوط به شرح حال و بيان داستان ذو القرنين
498
ظالمان را عذاب مىكنيم و مؤمنان صالح العمل را جزاى حسنى است
501
ساختن سد به وسيله ذو القرنين
503
وجوهى كه در بيان مراد آيه شريفه: أ فحسب الذين كفروا أن يتخذوا عبادي من دوني أولياء... گفته شده است
507
بحث روايتى اختلافاتى كه از جهات متعدد در روايات مربوط به ذو القرنين وجود دارد
509
رواياتى در ذيل برخى جملات آيات راجع به ذو القرنين
518
گفتارى پيرامون داستان ذو القرنين بحثى قرآنى و تاريخى در چند فصل
522
1 - داستان ذو القرنين در قرآن
522
2 - داستان ذو القرنين و سد و ياجوج و ماجوج از نظر تاريخ
523
3 - ذو القرنين كيست و سدش كجا است؟ اقوال مختلف در اين باره
526
سخن صاحب تفسير جواهر در اثبات اينكه ذو القرنين، كورش، پادشاه هخامنشى ايران، و ياجوج و ماجوج، اقوام مغول بودهاند
536
[سوره الكهف(18): آيات 103 تا 108]
545
ترجمه آيات
545
بيان آيات معرفى زيانكارترين زيانكاران(اخسرين اعمالا) كه كارهاى بى نتيجه خود را نيكو مىپندارند و اعمالشان حبط شده، در قيامت وزنى ندارد
546
بحث روايتى(رواياتى در باره بالأخسرين أعمالا و جنات الفردوس )
549
[سوره الكهف(18): آيه 109]
552
ترجمه آيه
552
بيان آيه
552
اشاره به معناى كلمه خدا و بيان مقصود از اينكه اگر درياها مركب باشد كلمات خدا را با آن نتوان نوشت
553
بحث روايتى(روايتى در ذيل آيه گذشته)
555
[سوره الكهف(18): آيه 110]
556
ترجمه آيه
556
بيان آيه بيان آخرين آيه سوره، كه به سه اصل: توحيد، نبوت و معاد اشاره دارد
556
بحث روايتى(رواياتى در باره اخلاص در عمل و پرهيز از ريا كارى)
558
نام کتاب :
ترجمه تفسیر المیزان
نویسنده :
علامه طباطبایی
جلد :
13
صفحه :
560
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
مقدمه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
««اول
«قبلی
جلد :
مقدمه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
کتابخانه
مدرسه فقاهت
کتابخانهای رایگان برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir