responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 13  صفحه : 135

و چه بعد از مرگشان چه از طرق عامه از رسول خدا 6 و از طرق خاصه از آن حضرت، و از امامان اهل بيت (ع) بيش از آن است كه بتوان شمرد.

[چند روايت در معناى اوابين ]

و در مجمع از ابى عبد اللَّه (ع) در باره معناى اواب روايت كرده كه فرمود: اواب به معناى كسى است كه بسيار توبه مى‌كند، و متعبدى است كه همواره از گناه به سوى خدا باز مى‌گردد[1].

و در تفسير عياشى از ابى بصير از امام صادق (ع) آورده كه فرمود: اى ابا محمد بر شما باد به ورع و اجتهاد و اداى امانت و راستگويى و حسن معاشرت با هر كس كه با شما همنشين است و طول دادن سجده، كه اينها از سنت‌ها و روش توابين اوابين است، آن گاه ابو بصير اضافه كرد كه اوابين همان توابين‌اند[2].

مؤلف: و نيز از ابو بصير از آن حضرت روايت شده كه در تفسير آيه فرموده: توابين- عبادت‌پيشگانند[3].

و در الدر المنثور است كه ابن ابى شيبه و حناد از على بن ابى طالب (ع) روايت كرده كه گفت: وقتى كه سايه ميل كرد و ارواح به استراحت پرداختند (يعنى هنگام عصر) حوائج خود به درگاه خداى تعالى ببريد كه آن ساعت، ساعت اوابين است، آن گاه خواند(فَإِنَّهُ كانَ لِلْأَوَّابِينَ غَفُوراً)[4].

و نيز در همان كتاب آمده كه ابن حريز از على بن الحسين (رضى اللَّه عنه) روايت كرده كه به مردى از اهل شام فرمود: آيا قرآن خوانده‌اى؟ عرض كرد: بلى، فرمود: آيا در باره بنى اسرائيل نخوانده‌اى كه فرمود(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‌ حَقَّهُ)؟ مرد گفت: مگر شما از آنهائيد كه خدا امر كرده حقشان داده شود؟ فرمود: آرى‌[5].

مؤلف: اين روايت را تفسير برهان از صدوق و او به سند خود از امام (ع) و ثعلبى در تفسير خود از سدى از ابن ديلمى از آن جناب آورده‌اند[6].

و در تفسير عياشى از عبد الرحمن بن حجاج نقل كرده كه گفت: من از امام صادق (ع) در باره اين آيه پرسيدم كه مى‌فرمايد:(وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً) در جوابم فرمود: هر كس هر خرجى در غير اطاعت خدا كند مبذر است، و هر خرجى كه در راه خدا كند در آن‌


[1] مجمع البيان، ج 6، ص 410.

[2] ( 2 و 3) تفسير عياشى، ج 2، ص 286، ح 44 و 42.

[3] ( 2 و 3) تفسير عياشى، ج 2، ص 286، ح 44 و 42.

[4] ( 4 و 5) الدر المنثور، ج 4، ص 176.

[5] ( 4 و 5) الدر المنثور، ج 4، ص 176.

[6] تفسير برهان، ج 2، ص 415، ح 3 و 4.

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 13  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست