كلمه عاجلة صفت است براى موصوفى كه حذف شده و بعيد نيست
كه موصوفش حيات (زندگى) باشد، به قرينه اينكه مقابل آن را در آيه بعد، آخرت آورده
است.
بعضى[1] هم
گفتهاند كه مراد از عاجلة نعمتهاى عاجله است، بعضى[2] نيز گفتهاند كه متاع دنياى عاجل
است.
و مفردات در معناى يصليها گفته است كه اصل اين
كلمه صلى و به معناى گيراندن آتش است، آن گاه از خليل نقل كرده كه
گفته است: معناى صلى الكافر النار اين است كه كافر حرارت آتش را چشيد.
و به همين معنا است جمله(يَصْلَوْنَها
فَبِئْسَ الْمَصِيرُ) و بعضى گفتهاند صلى
النار به معناى داخل آتش گشت مىباشد و اصلى النار
يعنى:
ديگرى را در آتش انداخت هم چنان كه در قرآن كريم آمده
است:(فَسَوْفَ نُصْلِيهِ ناراً)[3].
و در مجمع البيان گفته: مدحور از ماده دحر
به معناى دور كردن است: و مدحور يعنى مطرود و دور شده. اينكه گفته مىشود
اللهم ادحر عنا الشيطان- يعنى خدايا شيطان را از ما دور كن [4].
خداوند متعال بعد از آنكه سنت خود را در تعذيب دنيوى، پس از دعوت
رسالت، بيان نمود و متذكر شد كه همواره امتهاى انسانى را به سوى ايمان و عمل صالح
راهنمايى مىكند، و در آخر اگر به فساد و افساد پرداختند رسولى مىفرستد، و اگر
باز هم طغيان و فسق ورزيدند به عذاب دسته جمعيشان مبتلا مىسازد، اينك در اين آيه
به بيان سنتش در عذاب اخروى و ثواب آن مىپردازد، در يك آيه بعد، عذاب اخروى را و
در آيه بعد از آن، ملاك ثواب اخروى را و در آيهاى ديگر خلاصه گفتار و اصل كلى در
اين باب را بيان مىفرمايد.
[مراد از عاجله در ايه(مَنْ كانَ
يُرِيدُ الْعاجِلَةَ)]
پس اينكه فرمود:(مَنْ كانَ
يُرِيدُ الْعاجِلَةَ) معنايش اين است كه هر كس
حيات عاجله يعنى زندگى دنيا را بخواهد يعنى متاعى را از دنيا طلب كند كه نفس از آن
ملتذذ و قلب بدان علاقمند است، و تعلق قلب به حيات عاجله و طلب آن، وقتى تعلق و
دنياطلبى است كه فقط حيات عاجله را بخواهد، اما اگر دنيا را از اين نظر بخواهد كه وسيله
نيل به