نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 150
الفاظ قراردادى نيست، و اگر در عين حال چنين
نسبتى به خدا داده جز براى اين نيست كه كلام منحصر در آواز نيست، بلكه هر چيزى كه
از مقاصد كشف و پردهبردارى كند كلام است.
و ما مىبينيم كه اين موجودات آسمانى و زمينى و خود آسمان و زمين همه
بطور صريح از وحدانيت رب خود در ربوبيت كشف مىكند، و او را از هر نقص و عيبى منزه
مىدارد، پس مىتوان گفت، و بلكه بايد گفت كه آسمان و زمين خدا را تسبيح مىگويند.
[وجود سرا پا فقر و نياز موجودات، وجود رب واحد را اعلام مىكند]
آرى اين عالم فى نفسه جز محض حاجت و صرف فقر و فاقه به خداى تعالى
چيز ديگرى نيست، در ذاتش و صفاتش و احوالش و به تمام سراسر وجودش محتاج خداست، و
احتياج بهترين كاشف از وجود محتاج اليه است، و مىفهماند كه بدون او خودش مستقلا
هيچ چيز ندارد، و آنى منفك از او و بى نياز از او نيست، و تمامى موجودات عالم با
حاجتى كه در وجود و نقصى كه در ذات خود دارند از وجود پديد آورندهاى غنى در وجود
و تام و كامل در ذات خبر مىدهند، و همچنين با ارتباطى كه با ساير موجودات داشته
از آنها براى تكميل وجود خود استمداد مىكند، و نقائصى كه در ذات خود دارد برطرف
مىسازد بطور صريح كشف مىكند از وجود پديد آورندهاى كه او رب و متصرف در هر چيز
و مدبر امر هر چيز است.
از سوى ديگر اين نظام عمومى و جارى در موجودات عالم كه باعث شده همه
پراكندهها را جمع نموده و رابطهاى در ميان همه برقرار سازد نيز بدون زبان از اين
حقيقت، كشف و پردهبردارى مىكند، پس پديد آورنده اين عالم هم واحد و يكتا است، او
است كه با تنهايى خود مرجع همه عالم و با وحدت خود برآورنده همه حوائج و تكميل
كننده همه نواقص است، پس هر كه غير او است بدون حاجت و نقيضه نخواهد بود.
رب و پروردگار او است، ربى غير او نيست و غنيى كه فقر نداشته باشد و
كاملى كه نقص نداشته باشد او است، بنا بر اين تمامى اين موجودات عالم با حاجت و
نقص خود خداى را از داشتن احتياج تنزيه و از داشتن نقص تبرئه مىكنند.
حتى نادانان مشركين هم كه براى خدا شركائى اثبات مىكنند و يا نقصى و
عيبى به او نسبت مىدهند با همين عمل خود تقدس خداى را از شريك و برائتش را از نقص
اثبات مىكنند، زيرا معنايى كه در ذهن و ضمير اين انسانها تصور شده و الفاظى كه با
آن الفاظ حرف مىزنند و تمامى اعضايى كه براى رساندن اين هدف استخدام مىكنند همه
امورى هستند كه با حاجت وجودى خود از پروردگارى واحد و بى شريك و نقص خبر مىدهند.
پس مثل اين انسان كه توحيد آفريدگار خود را انكار مىكند مثل انسانى
است كه به
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 150