نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 165
داشتن كتاب زبور است، بيان مىكند، و در
زبور احسن كلمات را در حمد و تسبيح خدا به كار برد.
در آيه شريفه مؤمنين را تحريك مىكند كه ايشان هم در گفتار نيكو،
رغبت نموده و در گفت و شنود با مردم به ادب جميل و زيبا مؤدب گردند، البته مفسرين
در تفسير آيه، اقوال ديگرى نيز دارند كه ما از ايرادش خوددارى نموديم، طالبين
مىتوانند به تفسيرهاى مبسوط و طولانى مراجعه نمايند.
بحث روايتى
در تفسير قمى در ذيل آيه(لَوْ كانَ
مَعَهُ آلِهَةٌ كَما يَقُولُونَ إِذاً لَابْتَغَوْا إِلى ذِي الْعَرْشِ
سَبِيلًا) مىگويد: امام (ع) فرمود: اگر اين بتها اله و معبود بودند آن طور كه
شما پنداشتهايد يقينا به عرش مىرفتند[1].
مؤلف: يعنى مسلط بر عرش مىشدند، و زمام امور عالم را به دست
مىگرفتند، آرى معناى عرش اين است، نه ملك كه جهاتش محدود است.
[رواياتى در باره تسبيح موجودات و سفارش مدارا با حيوانات]
و در الدر المنثور است كه احمد و ابن مردويه از ابن عمر روايت
كردهاند كه گفت:
رسول خدا 6 فرمود: وقتى مرگ نوح فرا رسيد به دو فرزند خود گفت: من
شما را امر مىكنم به تسبيح و حمد خدا، چون اين دو كلمه نماز هر چيز است، و با
همين دو كلمه است كه هر چيزى روزى مىخورد[2].
مؤلف: قبلا در معناى تسبيح موجودات اين ارتباطى كه روايت ميان تسبيح
و حمد و روزى خوردن موجودات بيان مىكند گذشت و گفتيم كه رزق هر موجودى با ترازوى
احتياج و سؤال او اندازهگيرى مىشود، و گفتيم كه هر موجودى خداى را با اظهار حاجت
و نقص خود تسبيح نموده و او را از داشتن حاجتى مثل حاجت خود و نقصى چون نقص خود
منزه مىدارد.
و در تفسير عياشى از ابى الصباح از امام صادق (ع) روايت شده كه گفت
خدمت آن جناب عرض كردم معناى جمله(وَ إِنْ مِنْ
شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ) چيست؟ فرمود:
هر چيزى خداى را با تسبيح خود حمد مىكند، آرى همين كه مىبينيم
ديوارها ترك مىخورد و