نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 207
مؤلف: در تفسير آيه اشكالى كه بر اين روايت
وارد مىشد مطرح كرديم، علاوه بر اين، اين روايت معارض روايت قبلى ابن عباس است.
[چند روايت در باره شركت شيطان در اموال و اولاد مردم]
و در تفسير برهان از حسين بن سعيد در كتاب زهد از عثمان بن عيسى از عمر
بن اذينة از سليمان بن قيس روايت كرده كه گفت: از امير المؤمنين (ع) شنيدم كه
مىفرمود:
رسول خدا 6 فرمود: خداوند بهشت را بر هر كسى كه فحاش و بىحيا باشد
و باكى نداشته باشد از اينكه چه مىگويد و مردم در بارهاش چه مىگويند، حرام كرده
چون اينگونه اشخاص را اگر كاملا بررسى كنى خواهد ديد كه يا خود شيطانند و يا شيطان
در نطفه آنان شريك است.
پس مردى عرض كرد: يا رسول اللَّه مگر در مردم شرك شيطان هم هست؟
فرمود:
مگر كلام خداى را نخواندهاى كه مىفرمايد:(وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ)؟
مرد عرض كرد آن كيست كه از آنچه بگويد و يا در بارهاش بگويند پروا نداشته باشد؟
فرمود: آن كسى است كه متعرض مردم شود و در باره ايشان چيزها بگويد با اينكه
مىداند مردم او را رها نخواهند كرد، چنين كسى است كه باك ندارد از اينكه چه بگويد
و مردم در بارهاش چه بگويند[1].
و در تفسير عياشى از محمد بن مسلم از ابى جعفر (ع) روايت كرده كه
گفت: از آن جناب معناى شرك شيطان را پرسيدم كه خدا در بارهاش فرمود:(وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ) فرمود: هر چيزى كه از مال حرام باشد شرك شيطان است، و آن گاه فرمود:
همين شيطان با آدمى است تا به عمل جماع بپردازد، اگر آن جماع حرام
باشد فرزند شرك شيطان است، چون از نطفه او و نطفه شيطان درست شده[2].
مؤلف: روايت در اين معانى بسيار زياد است، و ليكن همه آنها از باب
ذكر مصداق است و معناى جامع آيه و شرك شيطان همان بود كه ما در ذيل آيه آورديم.
و اينكه در اين روايات آمده كه شيطان در عمل وقاع شركت مىكند و نطفه
هم نيمى از شيطان است كنايه از اين است كه شيطان از اين عمل بهرهاى مىبرد نه
اينكه راستى او هم جماع مىكند و نطفه مىريزد، بلكه از باب تمثيل و مجسم ساختن
مقصود است، و نظائر اينگونه كنايهها در روايات بسيار است.