نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 317
خداست، و به همين جهت معتقد شدهاند كه اسم،
عين مسمى است، و در نتيجه عبادت اسم و خواندن آن، عين عبادت مسمى است و اين قول در
اوائل عصر خلفاى عباسى رواج داشت و دو روايت گذشته يعنى دو روايت توحيد صدوق در رد
بر اين قول صادر شدهاند.
جهت دوم: نظريهاى است كه بتپرستان داشتند، و آن اين است كه: به هيچ
وجه ممكن نيست خداى سبحان مورد توجه و بندگى بندگان قرار گيرد، و همه توجهات به
اسماء خدا است، پس اسماء كه مظاهر آن ملائكه و جن و انسانهاى كامل هستند مورد توجه
عبادت كاران هستند، و همانها آلهه و معبودهاى خلقند، نه خود خدا، و شما خواننده
عزيز از بيان گذشته فهميديد كه آيه شريفه:(قُلِ
ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ) رد
بر اين نظريه و اعتقاد است.
از روايت اخير حقيقت ديگرى نيز كشف مىشود، و آن چگونگى انتشار اسماء
از ناحيه ذات متعاليه خدا است، ذاتى كه رفيعتر از آن است كه علم كسى بدان احاطه
يابد و يا وصفى و نعتى او را مقيد كند، و يا اسمى و رسمى او را محدود سازد، و
روايت با مطالبى كه در صدر و ذيلش دارد صريح در اين است كه مراد از اسماء در آيه
شريفه همان اسماء حقيقى است كه گفتيم، نه اسماء اسماء، و ما اين حديث را تا حدى در
ذيل بحثى كه در باره اسماء حسنى در جلد هشتم اين كتاب كرديم، شرح دادهايم بدانجا
مراجعه شود.
[چند روايت در باره جهر و اخفاف در نماز]
و در تفسير عياشى از زراره و حمران و محمد بن مسلم از ابى جعفر و ابى
عبد اللَّه (ع) روايت شده كه در تفسير آيه:(وَ لا
تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا) فرمودهاند: ايامى كه رسول خدا 6 در مكه بود، نمازش را با صداى
بلند اقامه مىفرمود در نتيجه مشركين صدايش را مىشنيدند و محل حضور حضرت برايشان
مشخص مىشد سپس به آنجا رفته وى را آزار مىدادند، لذا اين آيه شريفه نازل گرديد[1].
مؤلف: اين معنا در الدر المنثور[2]
هم از ابن مردويه از ابن عباس روايت شده و نيز از عايشه[3]
روايت شده كه گفته است: اين آيه در باره دعاء است و عيبى هم ندارد،
چون ميان آن و ديگر روايات معارضهاى نيست، و نيز از عايشه روايت شده كه آيه در
باره تشهد است.
و در كافى به سند خود از سماعة روايت شده كه گفت: از امام (ع) معناى
آيه:(وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها) را پرسيدم، فرمود: مخافته آن است كه انسان طورى