نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 13 صفحه : 559
خداى تبارك و تعالى فرموده: من بهترين
شريكم، هر كس در عمل خويش كسى را شريك من كند من آن را قبول نمىكنم، مگر آنچه را
كه خالص براى من آورده باشد[1].
عياشى مىگويد: در روايت ديگرى از آن جناب آمده، كه خداى تعالى
فرموده: من بهترين شريكم، هر كس عملى را هم براى من و هم براى غير من بجا آورد آن
عمل مال آن كسى است كه وى با من شريكش كرده[2].
و در الدر المنثور است كه احمد و ابن ابى الدنيا و ابن مردويه و حاكم
(وى حديث را صحيح دانسته) و بيهقى از شداد بن اوس روايت كردهاند كه گفت: من از
رسول خدا 6 شنيدم كه فرمود: هر كس نماز بخواند و رياء كند شرك كرده و هر كه روزه
بگيرد و رياء كند شرك ورزيده و هر كه صدقه دهد و رياء كند شرك ورزيده آن گاه اين
آيه را خواند:
و در تفسير عياشى[4] از زراره
و حمران از امام باقر و امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمودند: اگر بندهاى عملى
كند كه با آن رحمت خدا و خانه آخرت را طلب كند آن گاه رضاى احدى از مردم را هم در
آن دخالت دهد مشرك است.
مؤلف: روايات در اين باب از طرق شيعه و اهل سنت آن قدر زياد است كه
نمىتوان شمرد. و البته مراد از شرك در آنها شرك خفى است كه با اصل ايمان منافات
ندارد بلكه با كمال آن منافى است هم چنان كه خداى تعالى فرموده:(وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ
مُشْرِكُونَ)[5] پس آيه شريفه با باطن خود شامل شرك خفى مىشود نه به ظاهرش.
و در الدر المنثور است كه طبرانى و ابن مردويه از ابى حكيم روايت
كردهاند كه گفت: رسول خدا 6 فرمود: اگر از قرآن غير از آيه آخر سوره كهف بر من
نازل نشده بود همان يك آيه براى امت من كافى بود[6].