مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
العربیة
راهنما
جستجوی پیشرفته
همه کتابخانه ها
جدید
صفحهاصلی
فقه
اصول فقه
قرآنی
علوم حدیث
اخلاق
عقاید
علوم عقلی
ادیان و فرق
سیره
تاریخ و جغرافیا
ادبیات
معاجم
سیاسی
علوم جدید
مجلهها
گروه جدید
همهگروهها
نویسندگان
مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
مقدمه
1
««اول
«قبلی
جلد :
مقدمه
1
نام کتاب :
آداب الصلاة
نویسنده :
الخميني، السيد روح الله
جلد :
1
صفحه :
382
[ديباچه]
1
امّا مقدّمه
2
مقاله اولى در آدابى كه در تمام حالات نماز بلكه در تمام عبادات و مناسك ضرور است
7
فصل اوّل يكى از آداب قلبيّه در عبادات و وظايف باطنيّه سالك طريق آخرت، توجّه به عزّ ربوبيّت و ذلّ عبوديّت است،
7
فصل دوم در مراتب مقامات اهل سلوك
10
فصل سوم در بيان خشوع است
13
فصل چهارم و از آداب مهمّه قلبيّه عبادات، خصوصا عبادات ذكريّه، طمأنينه است.
16
فصل پنجم در بيان محافظت عبادت از تصرف شيطان است
19
فصل ششم در بيان نشاط و بهجت است
23
فصل هفتم در بيان تفهيم است
28
فصل هشتم در بيان حضور قلب است
31
فصل نهم در بيان احاديث راجع به حضور قلب
37
فصل دهم در دعوت به تحصيل حضور قلب
40
فصل يازدهم در بيان دواى هرزه گردى خيال
43
فصل دوازدهم در بيان آنكه حبّ دنيا باعث تشتّت خيال است
47
تتميم در اعراض دادن نفس است از دنيا
52
مقاله ثانيه در مقدّمات نماز است و ذكر بعض آداب قلبيه آن
55
مقصد اوّل در طهارت است
55
فصل اوّل در بيان اجمالى طهور است
55
فصل دوم در اشاره به مراتب طهور است
59
فصل سوم در آداب قلبيّه سالك است هنگام توجّه به آب براى طهارت
61
فصل چهارم در طهور است
66
فصل پنجم در شمهاى از آداب وضو است به حسب باطن و قلب
68
فصل ششم در غسل است و آداب قلبيّه آن
73
فصل هفتم در پارهاى از آداب باطنيّه ازاله نجاست و تطهير از اخباث است
76
مقصد دوم در شمّهاى از آداب لباس است
85
مقام اوّل در آداب مطلق لباس است
85
مقام دوم در پارهاى از آداب لباس مصلّى است
90
باب اوّل در سرّ طهارت لباس است
90
باب دوم در اعتبارات قلبيّه ستر عورت است
94
مقصد سوم در آداب قلبيه مكان مصلّى است
101
فصل اوّل در معرفت مكان است
101
فصل دوم در بعض آداب اباحه مكان است
106
مقصد چهارم در آداب قلبيه وقت است
108
فصل اوّل [طوايف اهل معرفت و اصحاب مراقبت]
108
فصل دوم در مواظبت از وقت
111
مقصد پنجم در بعض آداب استقبال است
115
فصل اوّل در سرّ جملى استقبال است
115
فصل دوم در بعضى از آداب قلبيه استقبال است
116
مقاله ثالثه در مقارنات نماز است
121
باب اول در بعض آداب اذان و اقامه است
121
فصل اوّل در سرّ جملى و آداب اجماليّه آنها است
121
فصل دوم در بعضى از آداب و اسرار تكبيرات اذان و اقامه است
125
فصل سوم در بعض آداب شهادت به الوهيت است و بيان ارتباط آن با اذان و نماز
130
تنبيه عرفانى [مراتب شهادت]
131
وصل [روايتى راجع به اذان گفتن در معراج پيامبر]:
133
فصل چهارم در بعض آداب شهادت به رسالت است و در آن اشاره به شهادت به ولايت است
135
نكته عرفانية [آنچه از حديث معراج راجع به عجز ملائكة از مشاهده جمال احمدى (ص) استفاده مىشود.]
139
فرع فقهىّ و اصل عرفانىّ [بيان استحباب شهادت به ولايت و اشاره به اينكه هر يك از شهادت به توحيد، رسالت و ولايت منطوى در ديگرى است]
140
فصل پنجم در بعضى از آداب «حيعلات» است
142
وصل و تتميم [نقل روايتى به اين مضمون كه با اذان و اقامه نمازگزار ملائكه پشت سر او نماز مىگزارند]
144
باب دوم در قيام است
146
فصل اول در سرّ جملى قيام است
146
فصل دوم در آداب قيام است
147
در موعظهاى حسنه
152
باب سوم در سرّ نيّت و آداب آن است
156
فصل اول در حقيقت نيّت است در عبادات
156
فصل دوم يكى از مهمّات آداب نيّت، كه از مهمّات جميع عبادات است و از دستورات كلّيّه شامله است، «اخلاص» است.
160
فصل سوم در بيان بعضى مراتب اخلاص است
164
فصل چهارم [نكوهش و رد بر يك طايفه از نادانان و محرومان از معارف الهيه]
166
فصل پنجم اكنون كه رشته سخن بدينجا رسيد ناچارم از ذكر بعض درجات ديگر اخلاص به طورى كه مناسب اين مقام است.
173
باب چهارم در ذكر شمهاى از آداب قرائت و پارهاى از اسرار آن
180
مصباح اول در آداب مطلقه قرائت قرآن شريف است
180
فصل اوّل [ادب تعظيم]
180
فصل دوم در بيان مقاصد و مطالب و مشتملات كتاب شريف الهى به طريق اجمال و اشاره
184
فصل سوم [راه استفاده از قرآن]
191
فصل چهارم [موانع و حجب استفاده از قرآن]
195
فصل پنجم يكى از آداب قرائت قرآن حضور قلب است،
203
فصل ششم يكى از آداب مهمّه قرائت قرآن كه انسان را به نتايج بسيار و استفادات بىشمار نائل كند، «تطبيق» است.
206
خاتمه: در ذكر ترجمه پارهاى از روايات شريفه است
209
مصباح دوم در ذكر شمهاى از آداب قرائت است در خصوص نماز
213
فصل اول [مراتب و مدارج قرائت و طوايف قاريان]
213
و خداى تعالى آداب عبوديّت را در قرائت به چهار ركن قائم فرموده:
215
ركن اول «تذكر» است
215
ركن دوم «تحميد» است.
217
ركن سوّم «تعظيم» است.
218
تكميل
219
فصل دوم در بعض آداب استعاذه است
220
تتميم و نتيجه [شرط حصول حقيقت استعاذه كه بدون آن استعاذه فقط لفظيه بوده نتيجه معكوس مىدهد]
227
فصل سوم در بيان اركان استعاذه است و آن چهار است
228
ركن اول در «مستعيذ» است.
228
ركن دوم در «مستعاذ منه» است.
230
ركن سوم در «مستعاذ به» است.
232
ركن چهارم در «مستعاذ له» است،
233
فصل چهارم در بعض آداب تسميه است
234
فصل پنجم در بيان اجمالى از تفسير سوره مباركه «حمد» و در آن شمهاى از آداب تحميد و قرائت است.
240
تحقيق عرفانى [معناى رحمن و رحيم و وجه تقدم رحمن بر رحيم]
247
بحث و تحصيل [جواب به اشكالى كه به اطلاق اوصافى مانند رحمن و رحيم بر خداى تعالى شده است]
248
نقل و تحقيق [توضيح راجع به متكلم بودن خداى تعالى و السنهاى كه او خود را بدان حمد و مدح مىكند]
254
تتميم [رواياتى راجع به فضيلت و جامعيت جمله شريفه الحمد لله]
256
تنبيه [اقوال و احتمالات درباره مراد از عالمين در رب العالمين]
260
تنبيه آخر [دو جهت تناسب مقام ربوبيت عالميان با تحميد]
261
ايقاظ ايمانى [دو مرتبه ربوبيت حق تعالى ربوبيت تكوينى و ربوبيت تشريعى]
264
تحقيق حكمى [كيفيت مالكيت حق تعالى و اينكه مالكيت او همه عوالم را على السواء است]
269
الهام عرشى
272
تنبيه عرفانى
274
تنبيه ادبى
275
تنبيه اشراقى
277
تحقيق عرفانى
279
تنبيه و نكتة
280
فائدة عرفانية
281
ايقاظ ايمانى
282
فرع فقهى
283
فائدة
284
تنبيه اشراقى و اشراق عرفانى
288
تنبيه ايمانى
289
تنبيه عرفانى
292
نقل كلام لزيادة افهام
294
خاتمة
296
تتمّة در ذكر بعضى روايات شريفه كه در فضل اين سوره مباركه وارد شده است
298
فصل ششم در شمهاى از تفسير سوره مباركه «توحيد»
301
تنبيه حكمىّ
307
تنبيه عرفانى
308
تفسير حكمى
312
حكمة مشرقية
313
تتميم
314
خاتمه
316
فصل هفتم در شمّهاى از تفسير سوره مباركه «قدر» به قدر مناسبت اين اوراق
318
مطلب اوّل در اين كه در اين آيه شريفه و بسيارى از آيات شريفه تنزيل قرآن را نسبت به ذات مقدّس خود دهد،
318
مطلب دوم در اشاره به نكته آن كه فرموده است انّا به صيغه جمع و انزلنا به صيغه جمع.
320
مطلب سوم در اجمالى از كيفيّت نزول قرآن است
321
مطلب چهارم در سرّ «هاء» غايب است در «انزلناه»
323
مطلب پنجم در بيان «ليلة القدر»
324
اول در وجه تسميه «ليلة القدر»
324
امر دوم در حقيقت «ليلة القدر»
328
امر سوم
331
تنبيه عرفانى
332
تتمة در ذكر بعض روايات كه در فضل «ليلة القدر» وارد شده
333
تنبيه عرفانى
337
[آيه تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ]
338
امر اول در ذكر صنوف ملائكة اللّه تعالى و اشاره به حقيقت آنها على الاجمال.
338
امر دوم در بيان كيفيت تنزّل ملائكة اللّه است بر ولى امر
342
امر سوم
343
تنبيه عرفانى
344
خاتمة
345
اعتذار
346
باب پنجم در شمّهاى از آداب و اسرار ركوع است
348
فصل اوّل در تكبير قبل از ركوع است
348
فصل دوم در آداب انحناء ركوعى است
349
فصل سوّم در صلاة معراج رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم وارد است
351
فصل چهارم
352
فصل پنجم در رفع رأس از ركوع است.
354
باب ششم در اشاره اجماليه به اسرار و آداب سجود است
356
فصل اوّل در سرّ جملى آن است
356
فصل دوم
357
فصل سوم
359
فصل چهارم
361
باب هفتم در اشاره اجماليّه به آداب تشهّد است
362
فصل اوّل
362
فصل دوم
363
باب هشتم در آداب سلام است
366
فصل اوّل
366
فصل دوم
367
خاتمه كتاب در آداب بعضى از امور داخله و خارجه نماز است
370
فصل اوّل در تسبيحات اربعه است كه در ركعت ثالث و رابع نماز خوانده مىشود و اسرار و آداب قلبيّه آن به قدر مناسب
370
ركن اول در «تسبيح» است.
370
ركن دوم «تحميد» است.
371
ركن سوم «تهليل» است.
372
ركن چهارم «تكبير» است.
373
فصل دوم در آداب قلبيه قنوت است
373
فصل سوم در تعقيب است
377
ختم و دعاء
380
نام کتاب :
آداب الصلاة
نویسنده :
الخميني، السيد روح الله
جلد :
1
صفحه :
382
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
مقدمه
1
««اول
«قبلی
جلد :
مقدمه
1
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
کتابخانه
مدرسه فقاهت
کتابخانهای رایگان برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir