responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آداب الصلاة نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 346

و روايات شريفه در باب فضل سوره مباركه «قدر» بسيار است. از آن جمله روايتى است كه در كافى شريف است از حضرت باقر عليه السلام كه فرمود: «كسى كه قرائت كند انّا انزَلْناه في لَيلَةِ القَدْر را به طور جهر، مثل آن است كه شمشير خود را از غلاف بيرون آورده باشد در راه خدا. و كسى كه سرّا بخواند، مثل آن است كه به خون خود غلطان شده است در راه خدا. و كسى كه ده مرتبه آن را قرائت كند، هزار گناه از گناهان او را محو نمايد.»[555] و از خواصّ القرآن روايت از رسول خدا شده كه: «كسى كه قرائت كند اين سوره را، از براى او اجر كسى است كه ماه مبارك را روزه گرفته و ادراك ليلة القدر نموده، و از براى او ثواب كسى است كه قتال در راه خدا نموده.»[556] و الحمد للّه اوّلا و آخرا.

اعتذار

با آن كه بناى نويسنده در اين رساله آن بود كه از مطالب عرفانى غير مأنوس با نوع خوددارى كنم، و فقط به آداب قلبيّه صلاة اكتفا كنم، اينك مى‌بينم كه قلم طغيان نموده و در خصوص تفسير سوره شريفه بيشتر از موضوع قرار داد خود تجاوز نمودم. چاره‌اى جز آن نيست كه اكنون از برادران ايمانى و دوستان روحانى معذرت خواهى كنم. و ضمنا اگر مطلبى در اين رساله مطابق مذاق خود نديدند، بى‌تأمّل رمى به باطل نكنند، زيرا كه از براى هر علمى اهلى و براى هر راهى راه‌نوردى است- رحم اللّه امرأ عرف قدره، و لم يتعدّ طوره.[557]

______________________________
نخست بود. آنگاه خداوند عزّ و جلّ به او وحى فرمود: الحمد للّه ... را بخوان.» تفسير برهان، ج 4، ص 487، «سورة القدر»، حديث 22.


[555] - اصول كافى، ج 4، ص 427،« كتاب فضل القرآن»،« باب فضل القرآن»، حديث 6.

[556] - تفسير برهان، ج 4، ص 480،« سورة القدر»، حديث 1. از خواصّ القرآن.

[557] -« خدا رحمت كند كسى را كه قدر( حدّ) خود را بشناسد و از حدّ خود پا فراتر نگذارد.» غرر الحكم، فصل 3، حرف الرّاء، حديث 1.

نام کتاب : آداب الصلاة نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 346
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست