نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 6 صفحه : 392
ردّ استدلال به آيات:
مناقشه مشتركى كه نسبت به استدلال به دو آيه مذكوره، مطرح مىباشد،
اين است كه: آيتين مذكورتين دال بر جواز اخذ قول مجتهد «تعبدا» و بدون دليل
نيست بلكه محتمل است آن «ارجاع» به ملاحظه
تحصيل علم باشد [1] يعنى بر كسانى
كه نفر و تحصيل علم نمودهاند، واجب است، انذار كنند، واجبات و محرمات را بيان
نمايند، اين فقيه بگويد، آن فقيه بگويد و نتيجتا براى شنونده، علم حاصل شود و طبق
قطع خود عمل نمايد نه اينكه تعبدا قول او را بپذيرد و تقليد نمايد.
مناقشهاى كه مخصوص آيه سؤال مىباشد: مقصود از اهل ذكر به حسب سياق
آيه و بعضى از روايات [2]، علماء يهود است كه به يهود و نصارى خطاب شده به
علماء خود مراجعه كنيد و ببينيد در كتابها راجع به پيغمبر خاتم صلّى اللّه عليه و
آله و سلّم چه خصوصيات و علائمى ذكر شده.
البته رواياتى هم داريم كه اهل ذكر را به ائمه عليه السّلام تفسير
كردهاند [3].
نتيجه: آيه شريفه، ارتباطى به حجيت قول عالم و جواز رجوع به او ندارد.
[1]«ظاهر فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ (إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)* اين است: شما كه نمىدانيد، سؤال كنيد
تا عدم العلم شما به علم و يقين مبدل شود نه اينكه از اهل ذكر سؤال كنيد و تعبدا-
و لو علم حاصل نشود- آن را بپذيريد و الا اگر بعد از سؤال، همان عدم العلم باقى
باشد، اثرى در آن سؤال نيست و آيه شريفه، دلالت بر وجوب سؤال نمىكند». ر. ك:
ايضاح الكفاية 4/ 327.
[2]... ثانيها ان المراد باهل الذكر اهل الكتاب اى
فسئلوا اهل التوراة و الانجيل ان كنتم لا تعلمون (قال) عن ابن عباس و مجاهد و
(قال) فى الموضع الثانى من موضعى الآية عن الحسن و قتادة.
[3]... ثالثها ان المراد بهم اهل القرآن لان الذكر هو
القرآن (قال) عن ابن زيد (ثم قال) و يقرب منه ما رواه جابر و محمد بن مسلم عن ابى
جعفر عليه السّلام انه قال نحن اهل الذكر و قد سمى اللّه رسوله ذكرا فى قوله ذكرا
رسولا يعنى به فى سورة الطلاق (و قال) ايضا فى الموضع الثانى فروى عن على عليه
السّلام انه قال نحن اهل الذكر]. ر. ك: عناية الاصول 6/ 225.
نام کتاب : إيضاح الكفاية نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد جلد : 6 صفحه : 392