مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
العربیة
راهنما
جستجوی پیشرفته
همه کتابخانه ها
جدید
صفحهاصلی
فقه
اصول فقه
قرآنی
علوم حدیث
اخلاق
عقاید
علوم عقلی
ادیان و فرق
سیره
تاریخ و جغرافیا
ادبیات
معاجم
سیاسی
علوم جدید
مجلهها
گروه جدید
همهگروهها
نویسندگان
مدرسه فقاهت
کتابخانه مدرسه فقاهت
کتابخانه تصویری (اصلی)
کتابخانه اهل تسنن
کتابخانه تصویری (اهل تسنن)
ویکی فقه
ویکی پرسش
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
««اول
«قبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
نام کتاب :
إيضاح الكفاية
نویسنده :
فاضل لنكرانى، محمد
جلد :
6
صفحه :
449
مقدمه
3
اينك متذكر چند مطلب مىشوم
3
ادامه مقصد هفتم
5
ادامه استصحاب
5
ادامه تنبيهات استصحاب
5
تنبيه يازدهم اصالت تأخر حادث
5
مقام اول
7
مقام دوم
11
تعاقب حالتين
35
تنبيه دوازدهم استصحاب امور اعتقادى
39
تنبيه سيزدهم استصحاب حكم مخصص
55
تنبيه چهاردهم مقصود از«شك» در باب استصحاب چيست؟
65
نقد و بررسى كلام شيخ اعظم قدس سره
68
مقام اول در استصحاب، بقاء موضوع، معتبر است
74
حاكم به اتحاد قضيتين در باب استصحاب كيست؟
78
مقام دوم علت تقدم«اماره» بر«استصحاب» چيست؟
85
آيا علت تقدم اماره بر استصحاب،«ورود» است؟
86
آيا علت تقدم اماره بر استصحاب«حكومت» است؟
92
آيا مقتضاى جمع بين ادله، تقدم اماره بر استصحاب است؟
93
خاتمه: نسبت بين استصحاب و اصول عمليه و تعارض بين استصحابين
95
آيا استصحاب بر سائر اصول عمليه«وارد» است؟
95
تزاحم استصحابين
97
اصل سببى و مسببى
99
تعارض استصحابين
107
آيا اصول عمليه در اطراف علم اجمالى جارى مىشود يا نه؟
108
نقد و بررسى كلام شيخ اعظم قدس سره
109
تذنيب: بين استصحاب و قواعدى كه در شبهات موضوعيه، جارى مىشود چه نسبتى هست؟
114
تقدم استصحاب بر قرعه
118
مقصد هشتم: تعارض ادله و امارات تعادل و تراجيح
125
فصل: در معناى تعارض
125
يادآورى
126
«تعادل و تراجيح» يا«تعادل و ترجيح»؟
126
معناى لغوى تعارض
127
معناى اصطلاحى تعارض
128
مواردى كه تعارض، محقق نيست
133
حاكم و محكوم
133
توفيق عرفى
135
وجه تقدم امارات بر اصول
139
نقد و بررسى كلام شيخ اعظم قدس سره
141
حمل ظاهر بر اظهر
150
مواردى كه تعارض، محقق است
154
فصل: أصالة التساقط
156
مقتضاى قاعده اولى در خبرين متعارضين، بنا بر طريقيت چيست؟
156
نفى ثالث به وسيله متعارضين
158
مقتضاى قاعده اولى در خبرين متعارضين بنا بر سببيت چيست؟
160
براى تمسك به يك روايت بايد به سه مسئله، متعبد شد
161
اصالت الظهور
161
اصالت الجهت
161
اصالت السند
162
آيا قاعده«الجمع مهما امكن اولى من الطرح» دليلى دارد؟
170
فصل: مقتضاى قاعده ثانوى شرعى در خبرين متعارضين چيست؟
175
اخبار علاجيه
177
اخبار تخيير
178
اخبار توقف
181
اخبار احتياط
181
اخبار ترجيح
182
نقد و بررسى اخبار ترجيح
185
الف: مقبوله عمر بن حنظله
185
ب: مرفوعه زرارة
186
با وجوه ديگرى بر وجوب ترجيح، استدلال شده
200
اجماع
200
ترجيح راجح بر مرجوح به حكم عقل
202
آثار تخيير، بين خبرين متعارضين
206
آيا تخيير بين خبرين، بدوى هست يا استمرارى
209
فصل: تعدى يا عدم تعدى از مرجحات منصوصه
213
فصل: آيا اخبار علاجيه، شامل موارد جمع عرفى هم مىشود يا نه؟
229
فصل: مرجحات نوعيه دلاليه
240
ترجيح عموم بر اطلاق
242
دوران امر، بين تخصيص و نسخ
246
تخصيص عمومات كتاب و سنت
250
فصل: در انقلاب نسبت
254
فصل: رجوع تمام مرجحات به سند روايت است
271
آيا لازم است بين مرجحات، ترتيب را رعايت نمود؟
274
نقد و بررسى كلام شيخ اعظم قدس سره
278
نقد و بررسى كلام محقق رشتى
287
فصل: مرجحات خارجيه
299
اقسام مرجحات خارجيه
299
مرجحات خارجى غير معتبر
299
مرجحات خارجى معتبر
299
خاتمه: اجتهاد و تقليد
323
فصل: در معناى اجتهاد
323
معناى لغوى اجتهاد
323
معناى اصطلاحى اجتهاد
324
فصل: اطلاق و تجزى در اجتهاد
331
اجتهاد بر دو قسم است
331
اجتهاد مطلق
332
تجزى
332
احكام اجتهاد مطلق
333
امكان وقوعى آن
333
حجيت آراء مجتهد مطلق براى عمل خودش
335
حجيت آراء مجتهد مطلق انفتاحى، نسبت به مقلدين
335
تقليد فرد جاهل از مجتهد انسدادى، چگونه است؟
336
نفوذ قضاء مجتهد مطلق انفتاحى
345
احكام تجزى در اجتهاد
351
امكان وقوعى تجزى در اجتهاد
351
مصنف قدس سره سه وجه براى امكان تجزى بيان كردهاند
352
ابواب فقه از نظر مدرك و سند، مختلف است
352
اشخاص از نظر مهارت در مدارك احكام، مختلفند
352
عادتا محال است براى كسى اجتهاد مطلق قبل از تجزى حاصل شود
352
قائلين به امتناع تجزى در اجتهاد به دو وجه تمسك نمودهاند
354
وجه اول
354
رد وجه اول
354
وجه دوم
355
رد وجه دوم
355
حجيت آراء مجتهد متجزى براى عمل خودش
356
تقليد از مجتهد متجزى، چگونه است؟
357
وجه جواز
357
وجه عدم جواز
358
نفوذ يا عدم نفوذ قضاء مجتهد متجزى
359
فصل: مبادى اجتهاد
361
براى اجتهاد و استنباط، چه علومى نياز است؟
361
فصل: تخطئه و تصويب
365
اتفاق علماء بر تخطئه در عقليات
365
اختلاف علماء بر تخطئه و تصويب در شرعيات
366
اقسام تصويب
368
احتمال اول
368
رد احتمال اول
368
احتمال دوم
369
رد احتمال دوم
369
احتمال سوم
370
فصل: تبدل رأى مجتهد
373
نقد و بررسى كلام صاحب فصول قدس سره در محل بحث
379
دليل اول
381
رد دليل اول
381
دليل دوم صاحب فصول
382
رد دليل دوم
382
الف: جواب حلى
382
ب: جواب نقضى
382
فصل: تقليد
385
احكام تقليد
385
معناى لغوى تقليد
385
معناى اصطلاحى تقليد
386
تعريف مصنف رحمه الله
386
ادله جواز تقليد
388
اجماع
389
رد اجماع
389
ضرورت دين
390
رد ضرورت
390
سيره متشرعه
390
رد سيره
391
آيات
391
الف: آيه نفر
391
ب: آيه سؤال
391
رد استدلال به آيات
392
اخبار
393
الف: اخبار دال بر وجوب اتباع قول علما
393
ب: بعضى از اخبار دلالت دارند كه عوام بايد از علماء تقليد نمايند
394
ج: اخبارى كه«مفهوما» دال بر جواز افتاء هست
394
د: اخبارى كه منطوقا دال بر جواز افتا هست
395
الكلام حول الاستدلال بدليل الانسداد على جواز التقليد
397
قائلين به حرمت تقليد
399
وجوهى كه بر عدم جواز تقليد به آن تمسك شده
400
الف: عمومات وارده در كتاب و سنت كه از اتباع غير علم نهى نموده
401
ب: آياتى از كتاب و«سنت»، دال بر مذمت از تقليد مىباشد
401
اشكال مشترك، نسبت به دو دليل مذكور
401
اشكال مختص دليل دوم
401
ج: قياس مسائل فرعى با اصول اعتقادى
402
رد دليل سوم
402
فصل: تقليد از اعلم
403
الف: درباره مقلد
404
ب: درباره مجتهد
405
وجوهى كه بر جواز تقليد از غير اعلم، به آن استدلال شده
406
وجه اول
406
وجه دوم
407
وجه سوم
407
ادله وجوب تقليد از اعلم
410
اجماع
410
رد اجماع
410
اخبار دال بر ترجيح قول اعلم
411
رد اخبار دال بر ترجيح
413
دليل يا وجه سوم به اين نحو، مركب از يك صغرا و يك كبرا هست
413
رد وجه سوم
414
فصل: تقليد ميت
418
ادله جواز تقليد ميت
420
استصحاب
422
رد استصحاب
422
اطلاق ادله لفظيه
432
دليل انسداد
434
رد دليل انسداد
435
سيره متشرعه
436
رد سيره متشرعه
436
فهرستها
439
الفهرس الموضوعى
439
فهرست موضوعى
444
نام کتاب :
إيضاح الكفاية
نویسنده :
فاضل لنكرانى، محمد
جلد :
6
صفحه :
449
««صفحهاول
«صفحهقبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
««اول
«قبلی
جلد :
1
2
3
4
5
6
فرمت PDF
شناسنامه
فهرست
کتابخانه
مدرسه فقاهت
کتابخانهای رایگان برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir