responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 275
و اما زن و فرزند، چنین خطرى در باره آن توقع نمى رود، زیرا معمولا در کار پدران و شوهران خود مداخله نمى کنند، مگر اینکه باز کفار آنان را تحریک کنند، و لذا خداى تعالى نهى از دوستى را اختصاص داد به پدران و برادران کافر، آرى این دو طایفه اند که ترس آن هست که در دل فرزندان و برادران مؤ من خود رخنه کرده ، و در پاره اى از شوون زندگى ایشان دخل و تصرف کنند.
نهى از دوستى کفار در چند جاى قرآن کریم آمده ، که بعضى از آنها در سوره (( مائده )) ، (( آل عمران )) ، (( نساء )) و (( اعراف )) گذشت ، و در آنها تهدید شدیدى هم شده بود، مثلا در سوره (( مائده )) آیه (( 51 )) فرموده : (( و من یتولهم منکم فانه منهم : و هر که از شما ایشان را دوست بدارد او خود از ایشان است )) و در سوره (( آل عمران )) آیه (( 28 )) فرموده : (( و یحذرکم الله نفسه - خدا شما را از خودش بیم مى دهد )) و در همین آیه فرموده : (( و من یفعل ذلک فلیس من الله فى شى ء - و کسى که چنین کند در هیچ مامنى از خدا قرار ندارد )) و در سوره (( نساء )) آیه (( 144 )) فرموده : (( اتریدون ان تجعلوا الله علیکم سلطانا مبینا )) : آیا مى خواهید براى خدا علیه خود حجتى واضح درست کنید، (دست خدا را در عذاب به روى خود باز کنید).
و اگر در آیه مورد بحث فرمود: (( و من یتولهم منکم فاولئک هم الظالمون )) و نفرمود: (( و من یتولهم منکم فانه منهم )) براى این است که ممکن بود بعضى از همین مؤ منینى که پدر و برادر کافر دارند خیال کنند معناى آیه این است که هر کس از شما پدر و برادر کافر خود را دوست بدارد خیلى مقصر نیست چون او خودش از خانواده ایشان است ، آنوقت آیه شریفه در تهدید، اثر جدیدى ندارد که مؤ منین را از دوستى ایشان باز بدارند.
و بهر حال ، جمله (( و من یتولهم منکم فاولئک هم الظالمون )) از جهت اینکه جمله ایست اسمى و حرف لام هم بر سر خبرش درآمده ، و ضمیر فصل در آن بکار رفته ، و همه اینها مفید تاکیدند، لذا ظلم ایشان را بطور تحقیق و قطع اثبات نموده و مى رساند که در ظلمشان پایدارند، بهمین جهت در بسیارى از آیات قرآن آمده که : (( ان الله لا یهدى القوم الظالمین )) و در سوره مائده در آیه اى که راجع به مساله مورد بحث است همین معنا را نیز اضافه کرده و فرموده : (( و من یتولهم منکم فانه منهم ان الله لا یهدى القوم الظالمین )) .
پس نتیجه مى گیریم که چنین کسانى از نعمت الهى محرومند، و هیچ یک از اعمال صالح و حسناتشان در جلب سعادت و رستگارى اثر ندارد.
قُلْ إِن کانَ ءَابَاؤُکُمْ وَ أَبْنَاؤُکمْ وَ إِخْوَنُکُمْ ...
آیه قبلى خطاب به مؤ منین بود و این آیه خطاب به رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) است ، و این اشاره است به اعراض از مؤ منین مورد بحث در آیه قبلى ، و اینکه خداى تعالى از دلهاى آنان خبردار است ، و مى داند که دلهایشان آنچنان مشغول است که نهى او سبب نمى شود از دوستى پدران و برادران کافر خود دست بردارند، و در دلهایشان ایجاد داعى نمى کند بر اینکه بعدها گوش بفرمان خدا شوند، و بخاطر امر خدا با کفار هر چند پدران و برادرانشان باشند بجنگند.



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 275
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست