و در الدر
المنثور در ذيل آيه(وَ أَلْقَى الْأَلْواحَ ...) مىگويد:
احمد، عبد بن حميد، بزاز، ابن ابى حاتم، ابن حيان، طبرانى، ابو الشيخ و ابن مردويه
همگى از ابن عباس روايت كردهاند كه گفت: رسول خدا 6 فرمود: خداوند موسى را رحمت
كند، كجا شنيدن مثل ديدن است، موسى تنها از خداى تعالى شنيد كه قومش در غياب او
فريب خوردهاند، و با اينكه از پروردگارش شنيد مع ذلك از در خشم الواح را به زمين
نكوبيد، ولى وقتى كه به سوى قومش برگشت و به چشم خود ديد كه قومش چه كردهاند آنها
را به زمين كوبيد[2].
و در تفسير
عياشى از محمد بن ابى حمزه از مرد ديگرى كه اسم نبرده از امام صادق (ع) روايت شده
كه فرمود: وقتى خداى تبارك و تعالى به موسى خبر داد كه قومش در غياب او مجسمه
گوسالهاى ساخته و آن را معبود خود گرفتهاند آن موقع عصبانى نشد، ولى وقتى بسوى
قوم بازگشت و انحراف ايشان را به چشم خود ديد با شدت خشم الواح را به زمين زد، آرى
ديدن اثر بيشترى دارد تا شنيدن[3].
و در كافى به
سند خود از سفيان بن عيينه از سدى از ابى جعفر (ع) روايت كرده كه فرمود: هيچ
بندهاى چهل روز ايمان خود را براى خداوند خالص نمىكند مگر اينكه خداوند او را
موفق به زهد نموده يعنى دنيا را از نظرش مىاندازد و او را نسبت به دردهايش و دواى
دردش بينا مىسازد و حكمت را در دلش ثابت و پاى بر جا نموده و آن را از زبانش جارى
مىسازد. راوى اين حديث ترديد داشته در اينكه امام فرمود: چهل روز ايمان خود
را براى خداوند خالص نمىكند و يا فرمود: چهل روز ذكر خدا را تجليل
نمىكند و سپس اضافه كرده است كه امام (ع) آيه(إِنَّ
الَّذِينَ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ سَيَنالُهُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ ذِلَّةٌ
فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُفْتَرِينَ) را تلاوت
نمود و فرمود: تنها قوم موسى دچار ذلت نشدند بلكه هر صاحب بدعتى ذليل مىشود، و
هيچكس نيست كه به خداى عز و جل و به رسول خدا و اهل بيت او افتراء ببندد و ذليل
نشود[4].