نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 16
بنا بر اين خداى تعالى به هر كس و به هر چيز به
آن مقدار كه ظرفيت و استحقاق دارد عطا مىفرمايد كه تعيين اين مقدار در حيطه علم
خود او است، هم چنان كه فرموده:(أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ
اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ)[1].
[اعطاء و
انعام خداوند به مقدار ظرفيت و استحقاق هر كس و هر چيز است]
و معلوم است
كه نعمت و نقمت و بلا و رخاى هر چيزى به نسبت خود آن چيز است، كه اين را نيز در
آيه زير بيان نموده مىفرمايد:(لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ
مُوَلِّيها)[2] و معلوم است
كه هر موجودى به سوى وجههاى روان است كه خاص خود او و غايتى مناسب به حال او است.
اين جا است
كه خواننده محترم مىتواند حدس بزند كه سراء و
ضراء ، نعمت ، نقمت ، بلا به اين انسان
(كه از نظر قرآن كريم در ظرف اختيار زندگى مىكند) امورى است مربوط به اختيار خود
انسان: براى اينكه انسان در صراطى واقع است كه آخر اين صراط در صورت درست رفتن،
سعادت و در صورت نادرست رفتن، شقاوت است و دخالت اختيار آدمى در سلوك درست و
نادرست قابل انكار نيست.
و قرآن كريم
اين حدس شما را تصديق دارد و مىفرمايد:(ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ
يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما
بِأَنْفُسِهِمْ)[3] و به حكم
اين آيه شريفه نيتهاى پاك و اعمال صالح در روى آورى نعمتى كه به آدمى اختصاص
مىيابد دخالت دارد و چون دخالت دارد وقتى كسى نيت و اعمال خود را تغيير دهد خداى
تعالى نيز رفتار خود را تغيير مىدهد و رحمت خود را از آنان امساك مىكند، هم چنان
كه خودش فرمود:(وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ
أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ)[4] كه به حكم
اين آيه شريفه نيز اعمال انسانها در نزول آنچه بر سر آدمى نازل مىشود و آنچه از
مصائب كه به وى روى مىآورد دخالت دارند، و نيز مىفرمايد:(ما
أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ
نَفْسِكَ)[5].
[1] آيا كسى كه خلق مىكند از خلقش آگاه نيست؟! با اينكه لطيف و
با خبر است. سوره ملك، آيه 14 .
[2] براى هر چيزى كه وجههاى است از پيش معين شده كه هر موجودى
رو به آن وجهه است. سوره بقره، آيه 148 .