نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 17
و زنهار كه نپندارى كه خداى سبحان هنگامى كه اين
آيه را به پيامبر گراميش 6 وحى مىنمود، اين حقيقت روشن را فراموش كرده و يادش
رفته بود كه قبلا با جمله( اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ)[1] و آيه:(الَّذِي
أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ)[2] آن را
روشن ساخته و فرموده بود: كه هر چيزى كه به دست ما خلق شده فى نفسه و قطع نظر از
مزاحمتى كه ممكن است با چيز ديگر داشته باشد حسن است. زيرا خداى تعالى منزه است از
فراموشى و خود او فرموده:(وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا)[3].
و نيز از قول
موسى (ع) حكايت كرده كه در برابر فرعون فرموده:(لا
يَضِلُّ رَبِّي وَ لا يَنْسى)[4]، بنا بر اين
معناى اينكه در آيه مورد بحث فرمود:(ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ
...) اين است كه آنچه از حسنه و خير به تو مىرسد (كه البته هر چه به تو
برسد حسنه است) از ناحيه خداى تعالى است و آنچه از سيئه و شرور به تو برسد كه
البته نسبت به حال تو سيئه و شر است چون با مقاصد و آمال و خواست تو سازگار نيست و
گر نه آن نيز براى خودش حسنه است، بايد بدانى كه نفس خودت به اختيار سوئش آن سيئه
و آن شر را به سوى تو كشانيد، و با زبان حال آن را از خداى تعالى درخواست كرد، و
خداى تعالى بزرگتر از آن است كه ابتداء شرى و يا ضررى متوجه تو بسازد.
آيه مورد بحث
همانطور كه قبلا گفتيم هر چند خطاب را متوجه شخص رسول خدا 6 كرده ليكن معناى آن
عمومى و شامل همه مردم است و به عبارت ديگر اين آيه مانند دو آيه ديگر يعنى آيه
شريفه(ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً ...) و آيه
شريفه(وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ ...) در صدد بيان
مطلبى عمومى است و در عين اينكه متكفل خطاب فردى است، خطاب در آن خطابى اجتماعى
نيز هست: براى اينكه مجتمع انسانى براى خود كينونتى انسانى و ارادهاى اختيارى
دارد غير آن كينونت و اختيارى كه فرد دارد.
پس مجتمع،
كينونت و وجودى دارد، كه گذشتگان و آيندگان از افراد در آن مستهلك هستند و به همين
جهت نسل موجود از آن مؤاخذه مىشود به سيئات گذشتگان و مردگان مؤاخذه مىشوند به
سيئات زندگان، و افرادى كه اقدامى به گناه نكردهاند مؤاخذه مىشوند به گناهان
افرادى كه مرتكب گناه شدهاند و ...