نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 586
افراد مىرسد، در نتيجه ابهام آوردن و معين نكردن
آن افرادى كه مشمول سخط الهى مىشوند، در تهديد و تخويف مؤثرتر بود، چون وصفى كه
از ايشان كرد بر اساس ابهامش قابل انطباق بر يك يك افراد قوم مىشود، و در نتيجه
احدى ايمن از آن نيست كه اين عذاب شديد او را نگيرد، و اين طور سخن گفتن در مقام
تهديد و تخويف شايع است. و در اينكه فرمود: او نلعنهم از آنجا كه ضمير
جمع مخصوص صاحبان عقل را به كار برد و آن را به كلمه وجوها برگردانيد،
اشاره و يا تصريح است به اين كه مراد از وجوه، انسانها است، انسانهايى كه رو به
سوى مقاصد و اهداف خود دارند، و بنا بر اين احتمالى كه بعضى از مفسرين در معناى
آيه شريفه دادهاند و گفتهاند: مراد اين است كه صورتهايشان را به طرف پشت بر
مىگرداند، احتمالى ضعيف خواهد بود، و بر خلاف آن اين احتمال قوى مىشود كه مراد
از برگرداندن وجوه به ادبار، برگرداندن جان از حال استقامت در فكر و درك واقعيات
بر واقعيتش، به حال اعوجاج و انحطاط فكرى است، به طورى كه هيچ حقى و حقيقتى را
مشاهده نكند، مگر آن كه از آن متنفر گشته اعراض نمايد، و هيچ باطلى را نبيند مگر
آن كه به آن متمايل گشته شيفتهاش شود.
و اين خود
نوعى تصرف الهى به عنوان كيفر و عذاب است، و نظير آن در آيه زير آمده مىفرمايد:(وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصارَهُمْ كَما لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ
مَرَّةٍ وَ نَذَرُهُمْ فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ)[1].
[وجوهى كه
در معناى طمس وجوه در (مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً)
گفته شده است]
پس از آنچه
گذشت روشن گرديد كه مراد از طمس وجوه در آيه شريفه نوعى تصرف الهى در دلها است، كه
باعث مىشود طبع دل كه در باب ايمان به خدا و آياتش پذيرفتن حق و گريز از باطل
است، برگردد، و در نتيجه باطل و گريزان از حق شود، هم چنان كه اول آيه مؤيد اين
معنا است كه فرمود: (به آنچه ما نازل كرديم با اين كه مصدق كتاب آسمانى شما است
ايمان بياوريد، قبل از اين كه پاى طمس به ميان آيد ...) و نيز روشن شد كه مراد از
لعن كه در آيه آمده، مسخ است.
ولى ساير
مفسرين حرفهاى ديگرى زدهاند، از آن جمله گفتهاند: مراد از طمس وجوه اين است كه
صورتها به طرف عقب بر گردد، و اين در آخر الزمان و يا در روز قيامت خواهد شد، و
اين حرف درست نيست، براى اين كه با جمله:(أَوْ نَلْعَنَهُمْ) منافات
دارد، كه بيان منافاتش
[1] دلهايشان را زير و رو و يا بگو پشت و رو- مىكنيم همانطور كه
در نوبت اول ايمان نياوردند و در طغيانشان رها مىكنيم تا هم چنان سرگردان بمانند.
سوره انعام آيه 110.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 586