نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 465
و در شرح ج 5 ص 50 ابن العربى كه شرح صحيح ترمذى
است، از اسماعيل از پدرش از زهرى روايت كرده كه گفت: سبره روايت كرد كه رسول خدا
6 در حجة الوداع از متعه نهى كرد ابو داود بعد از آن كه اين حديث را نقل كرده،
مىگويد: اين حديث را عبد العزيز بن عمر بن عبد العزيز از ربيع پسر سيره از پدرش
نقل كرد، و در آن گفته است: اين جريان بعد از خارج شدن از احرام در حجة الوداع
اتفاق افتاد، و تشريع متعه براى مدتى معلوم بود، ولى حسن گفته جريان در عمرة
القضاء اتفاق افتاده است[1].
و در همان
كتاب ج 5 ص 50 از زهرى روايت كرده كه گفت: رسول خدا 6 متعه را در جنگ تبوك جمع
كرد[2].
مؤلف قدس
سره: روايات چنان كه ملاحظه مىفرمائيد در تشخيص تاريخ نهى رسول خدا 6 از متعه
اختلاف دارند، بعضى مىگويند قبل از هجرت بوده، و بعضى ديگر مىگويند: بعد از هجرت
به وسيله آيات نكاح و طلاق و عده و ميراث نسخ شد، و يا به نهى خود رسول خدا 6 در
سال جنگ خيبر يا در زمان عمرة القضاء يا سال اوطاس يا سال فتح يا سال تبوك و يا بعد
از حجة الوداع نسخ شده، و به همين جهت بعضىها اين روايات مختلف را حمل كردهاند
به اينكه همهاش درست است، زيرا رسول خدا 6 در همه اين سالها از متعه نهى
كردهاند، و هر يك از روايات از نهى آن جناب در يك سال خبر مىدهد، و ليكن جلالت
قدر بعضى از راويان چون على (ع) و جابر و ابن مسعود كه همواره با رسول خدا 6
بودند و از كوچك و بزرگ سيره آن جناب با خبر بودند، اجازه نمىدهد كه ما بگوئيم
نامبردگان از نهى آن جناب در ساير مواقف و ساير اوقات اطلاع نداشتهاند.
و در الدر
المنثور است كه بيهقى از على روايت كرده كه فرمود: رسول خدا 6 از متعه نهى كرد،
آن روزى هم كه جايز بود تنها براى كسانى جايز بود كه دسترسى به ازدواج نداشتند،
ولى همين كه آيات نكاح و طلاق و عده و ميراث بين زن و شوهر نازل شد حكم متعه نسخ
گرديد[3].
و باز در
همان كتاب است كه نحاس از على بن ابى طالب روايت كرده كه به ابن عباس گفت تو مردى
گيج هستى يادت نيست كه رسول خدا 6 از متعه نهى