نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 290
است)، و برگشت اين اطاعت (نر از ماده) به مراعات
جانب عشق و شهوت و بيشتر لذت بردن است، (هر حيوان نرى از خريدن ناز ماده و بر
آوردن حوائج او لذت مىبرد) پس ريشه اين اطاعت قوه شهوت حيوان است و ريشه آن تفوق
و مالكيت قوه فحولت و نرى حيوان است و ربطى به هم ندارند.
و اين معنا
يعنى لزوم شدت و قدرتمندى براى جنس مرد و وجوب نرمى و پذيرش براى جنس زن چيزى است
كه اعتقاد به آن كم و بيش در تمامى امتها يافت مىشود، تا جايى كه در زبانهاى
مختلف عالم راه يافته بطورى كه هر شخص پهلوان و هر چيز تسليم ناپذير را
مرد ، و هر شخص نرمخو و هر چيز تاثير پذير را زن مىنامند، مثلا
مىگويند: شمشير من مرد است يعنى برنده است، يا فلان گياه نر و يا فلان مكان نر
است، و ...
و اين امر در
نوع انسان و در بين جامعههاى مختلف و امتهاى گوناگون فى الجمله جريان دارد، هر
چند كه مىتوان گفت جريانش (با كم و زياد اختلاف) در امتها متداول است. و اما
اسلام نيز اين قانون فطرى را در تشريع قوانينش معتبر شمرده و فرموده:(الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى
بَعْضٍ)[1]، و با اين
فرمان خود، بر زنان واجب كرد كه درخواست مرد را براى همخوابى اجابت نموده و خود را
در اختيار او قرار دهند.
3- مساله
تعدد زوجات:
مساله وحدت و
تعدد همسر در انواع مختلف حيوانات، مختلف است و خيلى روشن نيست زيرا در حيواناتى
كه بينشان اجتماع خانوادگى بر قرار است، همسر يكى است و يك ماده به يك نر اختصاص
مىيابد و اين بدان جهت است كه نرها در تدبير امور آشيانه و لانه و نيز در پرورش
دادن جوجهها با ماده همكارى مىكنند و اين همكارى براى نرها مجالى باقى نمىگذارد
كه به اداره يك ماده ديگر و لانه ديگر و جوجههايى ديگر بپردازد، البته ممكن هم
هست از راه اهلى كردن و سرپرستى نمودن آنها، وضعشان را تغيير داد يعنى امر معاش
آنها را مانند مرغ و خروس و كبوتر تامين نمود، و در نتيجه وضعشان در همسرى نيز
تغيير يابد.
و اما انسان
از قديم الايام و در بيشتر امتهاى قديم چون مصر و هند و فارس و بلكه روم و يونان
نيز تعدد زوجات را سنت خود كرده بود، و چه بسا بعد از گرفتن يك همسر و براى اينكه
او تنها نماند، مصاحبانى در منزل مىآوردند تا مونس همسرشان باشند، و در بعضى
امتها به
[1] مردان مستولى و سرپرست زنان هستند به جهت آن برترى كه خداى
تعالى بعضى را بر بعضى ديگر داده. سوره نسا، آيه 34
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 290