نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 229
شدن پسران و دخترانى و به عبارت ديگر خواهران و
برادرانى گرديده است و در اين باره بحثى نيست، بحث در اين است كه طبقه دوم بشر
يعنى همين خواهران و برادران چگونه و با چه كسى ازدواج كردهاند؟ آيا ازدواج در
بين خود آنان بوده و يا به طريقى ديگر صورت گرفته است؟ از ظاهر اطلاق آيه شريفه
زير كه مىفرمايد:(وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِيراً وَ نِساءً
...) به بيانى كه گذشت بر مىآيد كه در انتشار نسل بشر غير از آدم
و همسرش هيچ كس ديگرى دخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهى به اين دو تن بوده و
بس، نه هيچ زنى از غير بشر دخالت داشته، و نه هيچ مردى، چون قرآن كريم در انتشار
اين نسل تنها آدم و حوا را مبدأ دانسته، و اگر غير از آدم و حوا مردى يا زنى از
غير بشر نيز دخالت مىداشت، مىفرمود: و بث منهما و من غيرهما ، و يا
عبارتى ديگر نظير اين را مىآورد تا بفهماند كه غير از آدم و حوا موجودى ديگر نيز
دخالت داشته و معلوم است كه منحصر بودن آدم و حوا در مبدئيت انتشار نسل، اقتضا
مىكند كه در طبقه دوم ازدواج بين خواهر و برادر صورت گرفته باشد.
و اما اينكه
چنين ازدواجى در اسلام حرام است و بطورى كه حكايت شده در ساير شرايع نيز حرام و
ممنوع بوده ضررى به اين نظريه نمىزند، براى اينكه تحريم حكمى است تشريعى، كه تابع
مصالح و مفاسد است، نه حكمى تكوينى (نظير مستى آوردن شراب) و غير قابل تغيير، و
زمام تشريع هم به دست خداى سبحان است، او هر چه بخواهد مىكند و هر حكمى بخواهد
مىراند، چه مانعى دارد كه يك عمل را در روزى و روزگارى جايز و مباح كند، و در
روزگارى ديگر حرام نمايد، در روزى كه جز تجويزش چارهاى نيست تجويز كند و در
روزگارى ديگر كه اين ضرورت در كار نيست تحريم كند، ازدواج خواهر و برادر را در
روزگارى كه تجويزش باعث شيوع فحشا و جريحهدار شدن عفت عمومى نمىشود تجويز كند و
در روزگارى ديگر كه باعث اين محذور مىشود تحريم كند.
خواهى گفت كه
تجويز چنين ازدواجى هم مخالف با فطرت بشر و همچنين، مخالف با شرايع انبيا است كه
آن نيز طبق فطرت است، هم چنان كه خداى عز و جل فرموده:(فَأَقِمْ
وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها
لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ)[1]، و حاصل مفاد آيه
اين است كه شرايع الهى همه مطابق با فطرت است و دين پايدار هم دينى است كه چنين
باشد.
در پاسخ
مىگوئيم: اين سخن كه ازدواج خواهر و برادر منافى با فطرت باشد درست