نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 285
مىكند اى
كاش خاكى بود فاقد شعور و اراده، و در نتيجه آنچه كرده نكرده بود، و جزا داده
نمىشد.
بحث
روايتى [رواياتى در باره معناى احقاب ، مراد از روح ، و ...
در ذيل آيات گذشته]
در
تفسير قمى در ذيل جمله (وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكانَتْ
أَبْواباً) امام فرموده: يعنى ابواب بهشت باز مىشود. و در معناى آيه(وَ سُيِّرَتِ الْجِبالُ فَكانَتْ سَراباً) فرمود:
كوهها چون سراب مىشود، كه در بيابان از دور برق مىزند[1].
و
نيز در همان كتاب در معناى آيه(لابِثِينَ فِيها
أَحْقاباً) فرموده احقاب به معناى سالها، و حقب به معناى يك سال
است، و يك سال، سيصد و شصت روز است، و يك روز قيامت برابر هزار سال از سالهاى دنيا
است كه شما مىشماريد[2].
و
در مجمع البيان است كه نافع از ابن عمر روايت كرده كه گفت: رسول خدا 6 فرمود:
كسى كه داخل آتش شود از آن خارج نمىشود، تا آنكه احقابى در آن بماند، و حقب عبارت
است از شصت و اندى سال، و سال سيصد و شصت روز است، و هر روز قيامت برابر هزار سال
از سالهايى است كه شما مىشماريد، پس كسى اين دلگرمى را نداشته باشد كه به اين
زوديها از آتش خارج شود[3].
مؤلف:
سيوطى هم اين روايت را در الدر المنثور با عبارتى ديگر آورده، و در آن به جاى شصت،
عدد هشتاد آمده. و ابن عمر در آن روايت گفته: احدى دلگرم نباشد ... و نيز روايتى
ديگر از رسول خدا 6 نقل كرده كه فرموده: حقب چهل سال است[4].
و
نيز در مجمع البيان آمده كه عياشى به سند خود از حمران روايت كرده كه گفت:
از
امام باقر (ع) معناى اين آيه را پرسيدم، فرمود: اين آيه در باره كسانى است كه از
آتش خارج مىشوند، و نظير اين روايت را از احول نقل كرده[5].
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ
مَفازاً) آمده كه متقيان در آن روز رستگار