مؤلف:
سبحه همانطور كه در حديث تفسير شده عبارت است از جلال، و چيزى است كه بر تنزه خداى
تعالى از نواقص خلقش دلالت مىكند كه برگشت اين نيز به همان جلال است، و حاصل ذيل
روايت اين است كه: آن حضرت پروردگار خود را از راه مشاهده آياتش بديد.
و
نيز در همان كتاب در ذيل آيه(وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً
أُخْرى عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى) آمده كه
امام فرمود در آسمان هفتم[2].
باز
در آن كتاب در ذيل آيه(إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ ما
يَغْشى) امام فرمود: وقتى حجاب از بين خداى تعالى و بين رسول گراميش برداشته
شد، نور سدره پوشيده گشت[3].
[اشاره
به اختلاف در باره اينكه معراج پيامبر 6 جسمانى و
روحانى يا فقط روحانى بوده]
مؤلف:
و در مطالب گذشته رواياتى ديگر نيز هست، و ما در اول تفسير سوره اسراء رواياتى را
كه جامع داستان معراج است نقل كرديم.
و
در آنجا در ذيل همان روايات اختلافى را كه علماء در معراج آن حضرت كردهاند نقل
نموديم كه: بعضى گفتهاند: در خواب صورت گرفته، و بعضى گفتهاند: در بيدارى بوده،
آنهايى هم كه گفتهاند در بيدارى بوده، اختلاف كردهاند كه آيا با روح و بدن ماديش
هر دو به معراج رفته و يا تنها با روحش، و از ابن شهرآشوب (صاحب مناقب) نقل كرديم
كه گفته است: اعتقاد شيعه اين است كه معراج از مسجد الحرام تا مسجد اقصى با روح و
جسم هر دو بوده، و آيه اسراء هم بر همين مقدار دلالت دارد، و اما از مسجد اقصى تا
آسمانها، بعضى از علماى اسلام گفتهاند: آن نيز با جسم و روح هر دو بوده، و بسيارى
از علماى شيعه نيز با ايشان موافقت كردهاند، و بعضى ديگر گفتهاند كه: از مسجد
اقصى تا آسمان تنها روحانى بوده، و بعضى از علماى متاخر نيز متمايل به اين قول
شدهاند.
و
به نظر ما عيبى در اين قول نيست- البته اگر قرائنى كه همراه با آيات و روايات هست
آن را تاييد كند- چيزى كه هست در اين صورت لازم است جنت الماوى در آيه(عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى) را حمل بر جنت برزخ كنيم، و بگوييم:
منظور از اينكه فرمود: جنت الماوى نزد سدره بود، اين است كه بهشت برزخى با سدرة
المنتهى نوعى ارتباط و بستگى دارد، هم چنان كه در روايات آمده كه قبر انسانها يا
باغى از باغهاى بهشت، و يا حفرهاى از حفرههاى دوزخ
[1] تفسير نور الثقلين، ج 5، ص 155 به نقل از تفسير قمى.