نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 113
نازل كردن
كلمه خود تكليم و سخن گفتن است، پس چه عيبى دارد كه از انزال روح به ايحاء و وحى
كردن تعبير كند، با اينكه انبياء (ع) در اعمالشان مؤيد به روح القدسند، و به وسيله
همين روح است كه شرايع به آنان وحى مىشود همان طور كه فرموده:(وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ
الْقُدُسِ). و در تفسير
آيه(وَ أَوْحَيْنا
إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ)[1] نيز به اين معنا اشاره كرديم.
ممكن
هم هست اين اشكال را كه چرا از انزال و يا ارسال تعبير به ايحاء كرده اينطور از
ميان ببريم كه كلمه روحا منصوب به نزع خافض است و ضمير
جعلناه هم به قرآن بر مىگردد، گو اينكه كلمه قرآن قبلا ذكر
نشده بود تا ضمير به آن برگردد، ولى از زمينه كلام و يا از كلمه كتاب
فهميده مىشود آن وقت معنا چنين مىشود: ما اين چنين قرآن را با روحى از خود
به تو وحى كرديم تو خودت نه كتاب مىدانستى چيست و نه ايمان، و ليكن ما قرآن- و يا
كتاب- را نورى قرار داديم ... ولى من هيچ مفسرى را نديدهام كه آيه را
اينطور توجيه كرده باشد.
[معناى
اينكه فرمود: تو- قبل از نزول وحى- كتاب و ايمان را نمىشناختى و جمع
آن با اينكه رسول اللَّه 6 قبل از بعثت هم ايمان داشته است]
(ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ)- قبلا
گفتيم كه آيه شريفه در مقام بيان اين معنا است كه آنچه رسول خدا 6 دارد، و مردم
را هم بسويش مىخواند، همه از ناحيه خداى سبحان است، نه از ناحيه خودش، و آنچه خدا
به وى موهبت فرموده به وسيله وحى بعد از نبوت بوده. بنا بر اين مراد از اين كه
مىفرمايد: تو خودت درايت و فهم حقايق كتاب را نداشتى اين است كه
معارف جزئى عقايد و شرايع عمليش را كه در كتاب آمده خودت قبلا نمىدانستى. و درست
هم هست، براى اينكه خداى تعالى بعد از نبوت و وحى علم به اين جزئيات را به او داد.
و مراد از اينكه فرمود: و تو نمىدانستى ايمان چيست اين است كه تو
واجد ايمان و التزام تفصيلى به يك يك معارف حقه و اعمال صالح نبودى. و اگر بپرسى
چرا ايمان را به اعمال صالح تفسير كردى؟ مىگوييم در قرآن كريم اين استعمال آمده،
و فرموده:(وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ)[2].
پس
معناى آيه چنين مىشود: تو قبل از وحى روح، علمى به كتاب و معارف و شرايعى كه در
آن است نداشتى، و متصف به اين ايمان كه بعد از وحى دارا شدى نبودى، و ايمان و
التزام به يك يك عقايد و اعمال دينى نداشتى. و بنا بر اين آيه مورد بحث منافات
ندارد