نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 197
پيشرفت آن
هستند، هم چنان كه از آيه(فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى
الظَّالِمِينَ الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً
وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ كافِرُونَ)[1] نيز همين معنا استفاده مىشود.
[مراد
از(الَّذِينَ ظَلَمُوا)،
ازواج و (ما كانُوا يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ)
در آيه:(احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا ...)]
و
تعبير به ماضى در كلمه ظلموا وصف را افاده مىكند و منظور از آن كسانى
است كه داراى صفت ظلم هستند، نه كسانى كه- و لو يك بار- مرتكب ظلم شده باشند، هم
چنان كه اگر كسى بپرسد: فلانى در زندگىاش چه كرد؟ و شما در پاسخ بگويى ظلم كرد.
اين پاسخ شما هر چند فعل ماضى است، ولى فايده وصف را مىدهد و در كلام خداى تعالى
از اينگونه تعبيرها بسيار است، مانند آيه(وَ سِيقَ
الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً)[2] و
آيه(وَ سِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ
زُمَراً)[3] و
آيه(لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنى وَ زِيادَةٌ)[4]
(كه در آيه اول كلمه اتقوا و در دومى كلمه كفروا و در
سومى كلمه احسنوا هر سه فعل ماضى است، ولى معناى وصف را افاده مىكند،
و منظور كسانى است كه داراى صفت تقوى و يا كفر و يا احسان هستند، نه كسانى كه يك
بار و دو بار تقوى يا كفر و يا احسان از ايشان سرزده باشد).
ظاهر
از جمله و ازواجهم اين است كه مراد از ازواج قرينهاى
شيطانى ايشان باشد، چون به حكم آيه( وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ
ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ)
...(حَتَّى إِذا جاءَنا قالَ يا لَيْتَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ بُعْدَ
الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ )[5]
كسانى كه از ياد خدا اعراض مىكنند قرينى از شيطان دارند.
بعضى[6]
از مفسرين گفتهاند: مراد از ازواج اشباه و نظائر ايشان است،
مىخواهد بفرمايد: هر كسى با نظير خود محشور مىشود، اشخاص زناكار، با زناكاران، و
اشخاص
[1] پس منادىاى در بين آنان ندا داد كه لعنت خدا بر ستمكاران،
آنان كه از راه خدا جلوگيرى مىكردند و آن را منحرف مىخواستند و به آخرت كافر
بودند. سوره اعراف، آيه 44 و 45.
[2] كسانى كه بخاطر پروردگارشان تقوا پيشه مىكنند گروه گروه به
سوى جنت سوق داده مىشوند. سوره زمر، آيه 73.
[3] كسانى كه كفر ورزيدند گروه گروه به سوى جهنم سوق داده شدند.
سوره زمر، آيه 71.
[4] كسانى كه خوبى كردند، پاداش خوب و زيادتر از اعمال خوبشان
دارند. سوره يونس، آيه 26.
[5] و كسى كه از ياد خداى رحمان اعراض كند شيطانى بر او بگماريم
كه همواره همنشين او باشد ... تا آنكه نزد ما آيد، آن وقت مىگويد: اى كاش بين من
و تو به قدر فاصله مغرب و مشرق فاصله بود كه چه بد قرينى بودى. سوره زخرف، آيه 36
و 38.